piggelin

Trådstartare
vad är spatt, varför uppkommer det, är det farligt och går det att bota?
vilka är symtomen för spatt?
jag har hört många som har sagt att dens häst har spatt men aldrig fattat vad det egentligen är.

Sv: spatt

Spatt är en torr kronisk inflammation hasledens glidyta, åkomman är som sagt kronisk vilket gör att den inte går att bota helt men kan komma i vilande läge.

Ärftlighet, foder, miljö, skoning/verkning, ridning. Orsakerna kan vara många, med gemensamt är att oavsett omnämna orsaker så har vissa hästar en disposition för att utveckla spatt och andra inte.

Symptom kan variera kraftigt, allt från utebliven symptom till rejäl synligt hälta samt spannet mellan det.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 094
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 381
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Biet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka