Special sydda sadlar.

Sv: Special sydda sadlar.

guess_jeans skrev:
ja klart dom har..Men jag tycker dte är onödigt att lägga ut såpass mkt pengar på en häst som ändå aldrig kommer "bli något"

Ovannämnda travare

Det är inte en fråga om huruvida hon kommer att "bli något". Hon är det redan. :D

För ordningens skull vill jag upplysa om att det INTE är Jensensadeln jag rider i på bilden, utan en Branderup Renaissance som jag hade på prov.

Immer

Du får ursäkta men travare brukar inte vara svara att passa in sadlar till. Du behöver nog inte lägga ut några 25 000 kronor för att få en sadel att passa. Kan Du beskriva vad problemet varit med de sadlar som Du provat till Din häst.

Kan Du beskriva hur Din häst ser ut.
Är den är normalt musklad bakom bogen? Arbetar den med rak rygg?
Har den lång manke? Hur ser underlinjen ut där sadelgjorden bör ligga? Beskriv Din häst så långt Du kan.

PS,
det är enligt min mening vid mycket få fall där måttagning är sista utvägen för att få en sadel att passa till en häst. Måttagning är också en risk för hästen kan arbeta i en helt annan form än den hade under måttagningen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med sweet, du är tag mig fan inte klok nånstans!!

vaddå inte lika mycket häst? Vadå kommer aldrig bli något?? Min travare är min bästa vän och värd det bästa som går att få trots att han aldrig kommer vinna os, men det skulle jag inte heller göra oavsett om jagf hade en Briar... tror det är ganska få som har fingertoppskänsla och pengar att rida på den nivån...

Till Sweet,

En bild är bättre men jag vet inte vad jag det är för fel på min dator, eller bakom den, för jag får alldrig upp Era bilder. Jag har försökt vid flera tillfällen att få upp Era bilder men inte lyckats.

Jag har kan ta några kort på honom i morgon, bilderna krånglar lite just nu, får se om det går att fixa.Är det bilder på när han är uppställd som gäller?

:bow: :bow:
Tänk så mycket debatt som skulle sparas om alla insåg att inte bara hästar har sina begränsningar utan oftast (vill jag påstå) sitter begränsningarna i ryttaren!

Ta en bild på hästens rygg när hästen står uppställd på vågrätt underlag, står rätt och med normal hållning. Du kan även ta en bild när hästen står som tidigare men Du ber någon fingera en höjning av ryggen genom att trycka lite med fingrarna under hästens bröstben. Hästen ska bara höja ryggen så mycket som Du tro den gör under arbete. Du kan även ta ett "bomviddsmått" 5 centimeter bakom bogen. Köp en flexibel kurva på bokhandeln. Märk ut mitten på denna . Sätt mitten nu uppe på hästens tornutskott och tryck sedan försiktigt ner den mot hästens muskler. Rita av detta mått på ett lite tjockare papper. Ta måttet ett par gånger så att Du är säker på att måttet blivit rätt. Du kan lägga ut bilderna här på nätet men till mig måste Du sända dem. Jag har alldrig fått upp några bilder från forumet. Jag skickar Dig en adress där Du kan nå mig.

Fröken_Skåne skrev:
Men hur går det om Missy skulle tappa/bygga muskler, blir inte sadlen helt fel? Har funderat mer på detta, fick inget vidare svar idag när jag pratade med en sadelmakare

Dom ändrar sadlarna och om det inte går får jag en ny.

Okej, ska se vad jag kan åstadkomma i morgon.
Man kunde låna någon grej som man kunde forma på hästen från Hööks också.

jag har nu skapat en anna tråd därman kan diskutera om en travare är "värd" det. ist för att förstöra fröken_skånes tråd.

Till Fröken_Skåne:
Hoppas du hittar en sadel som passar bra :)

guess_jeans skrev:
ja klart dom har..Men jag tycker dte är onödigt att lägga ut såpass mkt pengar på en häst som ändå aldrig kommer "bli något"

snälla, hon kanske ska ridträna hästen inom trav eller nåt, det vet väl inte du nånting om, eller hur? (nu tror jag ju inte det men iaf, hon har inte sagt hur hon ska rida)
vem säger att bara för att man har ett halvblod så blir hästen "nåt"?

möjligtvis nååågot blåst? :smirk:

Det går att få en måttgjord sadel till dig och hästen för ca 14 000.
Jag har en som för några år sedan då kostade 12 000, helt underbar!

Hör med eq unique sadelmakeri, som tar mått på dig och hästen sedan byggs sadeln i England hos Lovett & Ricket. Perfekt till er båda. :)
Mycket fina sadlar. Bra pris för en helt unik sadel till dig och din häst om man jämför med masstillverkade sadlar. Finns i olika modeller.
http://www.arabiansaddle.com/saddle.htm

Jag har en showring till min islandshäst.

mvh
Anki

Fladde skrev:
Jag fick ny sadel sist.

Det måste bero på något särskilt. Din sadel var väl helt ny. Kan det ha blivit något fel i beställningen så att de kompenserade med att ge dej en ny sadel?

Min sadel är, som sagt, 4 år gammal och om jag skulle behöva ändra bommen på den får jag nog snällt hosta upp 1400 kronor. ;)

Immer

Vad är en måttbeställd sadel?

Hur ser Ni på detta nedan?
En butiksanställd i en klädesaffär tar fram ett måttband för att mäta mig. Jag önskar köpa mig ett par byxor. Man mäter mitt midjemåttet och hur långa byxorna ska vara. Ja, alla mått tas för att reda ut hur min byxa ska se ut.
Med hjälp av dessa mått hämtas nu ett par byxor som hänger i butiken. Byxorna stämmer överens med alla mått som tagits av mig. Dessutom får jag prova byxorna innan julmiddagen. De känns fantastiska. Är dessa byxor då specialgjorda just för mig? Nataurligvis är de inte det utan de bara är rätt för mig.
Om jag nu hade beställt byxorna innan julmiddagen hade de då passat mig en månad senare. Jag kan tala om att svaret på denna fråga är att de hade de inte. Hade jag måttat mig efter middagen och sedan fått vänta på byxorna en månad så hade de med all säkerhet inte heller passat. De hade åkt ner.
Är inte det bästa att prova en rad olika sadlar som stommässigt passar hästen och sedan se på hur hästen reagerar på dessa.
Naturligtvis är detta det bästa sättet för det är hästen som talar om huruvida sadeln är rätt för den.
Vad jag menar att lägg inte allt för mycket vikt på måttagningen. Det krävs dessutom vid måttagningen ett mycket vältränat öga för den person som ska ge råd om hur sadeln ska tillverkas för häst och ryttare. Risken finns allltid att hästen kan arbeta i en HELT annan form än den hade vid måttagningen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 197
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31