Specialbeställt utetäcke, hade du köpt det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 257
P

pannkakssmet

Jag postar åt en vän, som ville testa en affärsidé han kom på idag när han satt och klippte upp ett av mina gamla hästtäcken.

Finns det en marknad för specialbeställda utetäcken?
Det finns ju en försäljare som syr fleece-ylletäcken m.m, men ingen som fixar utetäcken måtbeställda, vad jag sett.

Tanken vore att man som köpare skulle kunna ange rivstyrka, färg, tjocklek, form (halvhals/helhals/löstagbar hals osv) och eventuellt andra finesser.

Han är utbildad "sömmerska" och när han kollade över täcket kom han fram till att han skulle klara av syarbetet.

Skulle du specialbeställa ett täcke? Och vad skulle du ge för det?

Sv: Specialbeställt utetäcke, hade du köpt det?

Jag har haft flera måttsydda utetäcken till olika hästar, så tjänsten finns eller har funnits. Dock hade jag aldrig beställt det själv då jag tycker det var helt huvudlöst dyrt i förhållande till de lösningar som finns på marknaden.

Hade jag haft en häst som vart svår att hitta täcken till och som absolut måste gå med täcke så hade jag nog gjort det, beronde på pris:)
Inte alla som har råd att slänga 2-3000 kr på ett täcke.

Här pratar vi runt 3500-5000 kr/täcke, måttbeställt och uppsytt. Billigare med sämre material, men i sämre material är ju inte lönt (läcker, går sönder, slits)

Jag tycker utbudet är såpass stort att det borde vara möjligt att hitta något som passar. Sen undar jag verkligen om en vanlig sömmerska kan få till helt vattentäta sömmar som över ryggen tex. De ska ju helst vara svetsade eller tejpade. Men det kanske man kan fixa specialapparater till?

Precis där har du formluerat problemen. Att sy ett utetäcke är ju en baggis, men att få det tätt och funktionellt (bra foder som tål riv och slit, tvätt, bra yttertyg som tål hårda tag och sömmar som inte läcker etc). Det blir inte billiga investeringar för tillverkaren, och det finns en uppsjö olika märken för att tillgodose de flesta hästars kroppsform.

Fast så svårt är det inte att tejpa sömmar. Det är klart att det går att göra hemma. Min karl syr tält och det går jättebra att få dem täta. Han har tätat dåliga sömmar på mina hästtäcken med granna resultat. Så det går att göra. Bara man har gejerna och kunskapen :)

I dagsläget, nej, jag skulle inte ha råd med ett specialbeställt täcke om det ligger på runt 4-5000:- .
Däremot, skulle jag kunna betala runt 2000:- för ett, men det är högsta gränsen tror jag såsom min situation ser ut idag.

Om några år, när jag förhoppningsvis pluggat klart och har ett fast välbetalt jobb så skulle jag lätt kunna betala runt 5000:- för ett specialsytt kvalitetstäcke eftersom hästen är lite (mycket!!!) krånglig att hitta passande täcken till. Får skav av allt pga rolig kroppsform.. Men det fungerar någorlunda idag men jag får krångla en del, men om jag hade haft råd hade jag gärna investerat i ett specialsytt.

Jag har måttbeställt innetäcken och ridtäcken flera gånger. Utetäcken vet jag inte. Om det verkligen var prisvärt kanske. Jag har ingen lust att köpa ett utetäcke för 5' om jag kan få ett lika bra för 1500.

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med... 2
Svar
29
· Visningar
2 946
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka