Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kännetecknar ett specialintresse? Är det tidsåtgången som man lägger på intresset som avgör eller är det oviljan att sluta (för resten av livet) med det roligaste som finns? Kan man säga att en livsstil är ett specialintresse?
Skulle det räknas som specialintresse om man äger en häst och ägnar minst 2 timmar i stallet om dagen, alternativt ägnar sig åt trädgård några dagar i veckan?Jag skulle säga att det nog handlar om hur stor del av sin tid man ägnar åt det? Jag tycker det är jättespännande med pralintillverkning, men lägger kanske ett par-tre eftermiddagar om året på det och räknar det inte som ett specialintresse. Inte heller mina TV-spel, som får ganska många timmar varje vecka.
Däremot mina hundar, deras träning och tillvaro har min uppmärksamhet 75% av min vakna tid. Det är ett specialintresse![]()
Tycker jag inte.Skulle det räknas som specialintresse om man äger en häst och ägnar minst 2 timmar i stallet om dagen, alternativt ägnar sig åt trädgård några dagar i veckan?
Skulle det räknas som specialintresse om man äger en häst och ägnar minst 2 timmar i stallet om dagen, alternativt ägnar sig åt trädgård några dagar i veckan?
Om man har trädgård som specialintresse så skulle jag räkna med att personen la 2-3 om dagen i trädgården under säsong, och en hel del tid även utanför säsong med olika projekt. Jag skulle även räkna med att personen odlade udda växter som krävde mycket omsorg/var svåra att få tag på. Min svägerska börjar närma sig att benämnas som att hon har ett specialintresse för trädgården, utöver trädgårdsland "normalt" så testar hon olika varianter att odla växter för betydligt varmare växtzoner än vad vi lever i. Hon har ett projekt att ha Fikonträd, på friland i Mellansverige. Inte helt klart hur det kommer att gå, hon testar lite olika varianter efter att ha tagit sticklingar på det fikonträd hon drog upp från frö/kärna för många många år sedan. Hon har även tomater som har gett tomater nästan hela vintern och försöker hitta lösningar som gör att de kan förlänga sin odlingssäsong utan växthus och tillföra extern värme. Sommartid är enda sättet att umgås med henne att sitta bredvid när hon rensar/odlar/donar nästan, hon kan slita sig till att äta ibland också, och då helst egen odlat i olika former.Skulle det räknas som specialintresse om man äger en häst och ägnar minst 2 timmar i stallet om dagen, alternativt ägnar sig åt trädgård några dagar i veckan?
Om man har trädgård som specialintresse så skulle jag räkna med att personen la 2-3 om dagen i trädgården under säsong, och en hel del tid även utanför säsong med olika projekt. Jag skulle även räkna med att personen odlade udda växter som krävde mycket omsorg/var svåra att få tag på. Min svägerska börjar närma sig att benämnas som att hon har ett specialintresse för trädgården, utöver trädgårdsland "normalt" så testar hon olika varianter att odla växter för betydligt varmare växtzoner än vad vi lever i. Hon har ett projekt att ha Fikonträd, på friland i Mellansverige. Inte helt klart hur det kommer att gå, hon testar lite olika varianter efter att ha tagit sticklingar på det fikonträd hon drog upp från frö/kärna för många många år sedan. Hon har även tomater som har gett tomater nästan hela vintern och försöker hitta lösningar som gör att de kan förlänga sin odlingssäsong utan växthus och tillföra extern värme. Sommartid är enda sättet att umgås med henne att sitta bredvid när hon rensar/odlar/donar nästan, hon kan slita sig till att äta ibland också, och då helst egen odlat i olika former.![]()
Fast att lägga så många h på sitt specialintresse förutsätter ju att man dels hinner och dels orkar.
I min värld finns det ju folk som inte hinner och orkar. Och som jag förstått är det rätt vanligt att de med Asperger och specialintressen upplever sig inte hinna.
Har en i min närhet som har segling som specialintresse. Det kan ju bli så att man inte hinner det mer än ett par helger och någon v per år.
Är det i banorna att en del diagnoser är baserade på att ”specialintresse” är en aspekt i sammanhanget som du reflekterar ?
Och går det att ha fler än ett specialintresse?
Ja.
--
Jag sitter och funderar på om jag kan tänkas ha ett specialintresse eftersom jag inte vill bo i lägenhet och för att jag vill odla både mat och sådant som är fint att titta på. I lägenhet kan jag inte bo av en mängd olika anledningar.
Jag anser mig hyfsat kunnig och intresserad av trädgård men har inte grottat ner mig i sorter (än) och beställer inte fröer från en massa ställen. Det är rätt sällan jag köper växter egentligen.
Den här trädgården är 40 kvadrat stor och den gjorde jag i ordning på en säsong:
Före:
![]()
Efter:
![]()
Sommaren efter att jag blev klar gjorde jag nästan ingenting.
Jag har inte läst en trädgårdstidning på jag vet inte hur länge och ägnar knappt någon tanke åt trädgården på vintern.
Och går det att ha fler än ett specialintresse? Innan jag flyttade hit så red jag 6-7 dagar i veckan. Sedan har jag ridit cirka 3 dagar i veckan. Jag har ju velat hinna med trädgården också. Och med att fixa med huset. Jag har också stort intresse för olika hantverk i många olika tekniker.
Jag blir fan lite putt när jag får veta att jag nog ägnar för mycket tid åt mina intressen och att det är därför jag inte orkar jobba mer än halvtid. Men hallå! Jag har håller liksom på att tillfriskna från en utmattningsdepression (som går att förklara på annat sätt än att jag ägnat mig åt mina intressen). Det kan ju liksom bero på att jag är trött av den anledningen
. Jag har ju knappt ridit eller gjort något alls sedan jag blev sjukskriven i oktober förra året. Det var knappt jag gjorde något i somras heller. Grönsaksland hade jag. Sen började jag laga min jordkällare och fixa ordning vid södra sidan av huset för att få en trevlig plats att sitta vid.
Tack!Så himla fint du gjort trädgården !
Jag tolkar ju också det på det sättet. Jag kan förvisso inte sluta odla, jag ser det som en del av min livsstil, men det är ju inget som har tagit över i mitt liv. Jag deltar f.ö. inte ens i odlingstråden här på Buke. Förra året köpte jag bara en buske och ett träd och lite sommarblommor till entrén. Det var allt. Jo, några fröpåsar blev det också.Jag skulle nog tänka att ett specialintresse är något som man är fixerad vid och har svårt att sluta prata om (eller hålla på med). Alltså att det på något sätt tar över.
Men det är bara som jag tolkar det, utan att ha läst på eller vara insatt.
Psykologen. Fast det har han inte sagt högt till migMen vem är det som sagt att du ägnar så mycket tid åt dina intressen att du inte orkar jobba?
Hur sa han det då?Psykologen. Fast det har han inte sagt högt till mig
Hur sa han det då?
Jag läste anteckningarna i journalen.Men ändå vet du att han tycker så? Låter vanskligt.
Hur var det formulerat?Jag läste anteckningarna i journalen.