Specialintresse?

Tycker det verkar konstigt. Jag har tyvärr också hamnat i den här utmattningsgrejen och är det något alla (läkare, beteendevetare m.fl.) har sagt så är det att man måste göra roliga saker som fyller på. Kanske hitta nya intressen.

Kan förtydliga att jag har fått höra att jag borde göra mer sånt (intressen, träffa vänner osv) även när jag är glad att jag överlever dagen. Alltså när jag har varit så dålig att jag är nöjd om jag har tagit mig ur sängen, borstat tänderna och ätit mat.

Tack!

Jag tolkar ju också det på det sättet. Jag kan förvisso inte sluta odla, jag ser det som en del av min livsstil, men det är ju inget som har tagit över i mitt liv. Jag deltar f.ö. inte ens i odlingstråden här på Buke. Förra året köpte jag bara en buske och ett träd och lite sommarblommor till entrén. Det var allt. Jo, några fröpåsar blev det också.

Jag kan liksom inte komma på var gränsen går mellan specialintresse, vanligt intresse och livsstil.

Psykologen. Fast det har han inte sagt högt till mig

Jag tänker att du lägger (för) mycket tid att googla och försöka ”självdiagnosticera” dig utifrån hur du upplever att din psykolog kommunicerar med dig.
Det är inte produktivt att söka diagnoser på nätet . Det innefattar det flesta - både diagnoser du är inne på och diverse sjukdomar etc.

Om du inte känner förtroende för din psykolog är det ett problem i sig . Det är inte heller ovanligt .

Hur var det formulerat?
"Magiana lägger ner mycket tid och energi till att odla upp tomten till det hus hon f n bor i. Hon visade fotografier på ett hus och tomt hon hyrde och korten visade vilket jättejobb hon lade ner där. Jag misstänker att Magiana jobbar alldeles för mycket med "sidoprojekt" som gör att hon känner sig utmattad i sitt ordinarie lönearbete."

Han har liksom ingen koll på tidsaspekten. Att jag inte har gjort många knop alls under förra året tas ingen notis till. Att jag knappt gjort något alls sedan i höstas tas heller ingen notis till. Att utmattningen/depressionen kan bero på stress som orsakats av andra saker beaktar han inte. Jag har så klart berättat om detta men det gick nog inte in hur stressad jag var.

Jättejobbet han refererar till ovan var det jobb jag gjorde på 40 kvadrat under en säsong och som från start var fin ogräsfri jord som lagts dit av min hyresvärd. Det är det som jag visade bilder på ovan.

"Magiana lägger ner mycket tid och energi till att odla upp tomten till det hus hon f n bor i. Hon visade fotografier på ett hus och tomt hon hyrde och korten visade vilket jättejobb hon lade ner där. Jag misstänker att Magiana jobbar alldeles för mycket med "sidoprojekt" som gör att hon känner sig utmattad i sitt ordinarie lönearbete."

Han har liksom ingen koll på tidsaspekten. Att jag inte har gjort många knop alls under förra året tas ingen notis till. Att jag knappt gjort något alls sedan i höstas tas heller ingen notis till. Att utmattningen kan bero på stress som orsakats av andra saker beaktar han inte. Jag har så klart berättat om detta men det gick nog inte in hur stressad jag var.

Jättejobbet han refererar till ovan var det jobb jag gjorde på 40 kvadrat under en säsong och som från start var fin ogräsfri jord som lagts dit av min hyresvärd. Det är det som jag visade bilder på ovan.
Ok, han ”misstänker”. Förklara då precis för honom hur det ligger till, så slipper han misstänka! Det blir ju inte bra om han går runt med en felaktig uppfattning som du inte rättar till utan i stället skriver av dig här.

Ok, han ”misstänker”. Förklara då precis för honom hur det ligger till, så slipper han misstänka! Det blir ju inte bra om han går runt med en felaktig uppfattning som du inte rättar till utan i stället skriver av dig här.

Fast ärligt så är det ju helt naturligt om vederbörande inte känner att psykologen lyssnar på henne eller förhåller sig på ett sätt som för henne känns förtroendeingivande utifrån det och det hon uttryckt tidigare i trådar?

Sen att @Magiana propsat på att läsa journalen . Det är ju tudelat hur det hjälper eller stjälper som patient att göra det. Jag tror inte det är så produktivt att göra det.

Oavsett så är det väl ganska tydligt att inget förtroende finns för psykologen från patientens sida och det i sig är ju ett stort problem.

@Magiana jag tror du hamnar i läget du gör ang utredningar , psykolog, sjukskrivningsproblematik ang FK, vården osv pga att ”du mår lite för bra” för att klassas som utbränd enl ”protokoll” .

@Magiana jag tror du hamnar i läget du gör ang utredningar , psykolog, sjukskrivningsproblematik ang FK, vården osv pga att ”du mår lite för bra” för att klassas som utbränd enl ”protokoll” .
Konstigt. När jag gick upp på 50% första februari, gick jag på knäna ända tills jag inte kom upp ur sängen och fick då pausa upptrappningen i två veckor. Helst skulle jag gått upp på 50% månaden innan men det kände jag att det inte skulle gå och sa ifrån.

Men kan tillfrisknandet ha gått fortare än brukligt senaste månaden? Borde jag kanske inte haft ork att diska och sånt?

Om en dryg vecka ska jag gå upp på 75%.

Han har liksom ingen koll på tidsaspekten. Att jag inte har gjort många knop alls under förra året tas ingen notis till. Att jag knappt gjort något alls sedan i höstas tas heller ingen notis till. Att utmattningen/depressionen kan bero på stress som orsakats av andra saker beaktar han inte. Jag har så klart berättat om detta men det gick nog inte in hur stressad jag var.

Jag är inne på @mackan s spår. Det verkar inte som om du helt litar på din psykolog? Och tyvärr är det väldigt svårt att komma någonstans i någon form av terapi om det ömsesidiga förtroendet saknas. Ansvaret för att upprätta ett sådant förtroende ligger till stor del på terapeuten men patienten måste också vara redo att mötas någonstans halvvägs. Utifrån det jag läst av dig så får jag en känsla att terapin kanske gått lite för fort fram i ditt fall?

Fast ärligt så är det ju helt naturligt om vederbörande inte känner att psykologen lyssnar på henne eller förhåller sig på ett sätt som för henne känns förtroendeingivande utifrån det och det hon uttryckt tidigare i trådar?

Sen att @Magiana propsat på att läsa journalen . Det är ju tudelat hur det hjälper eller stjälper som patient att göra det. Jag tror inte det är så produktivt att göra det.

Oavsett så är det väl ganska tydligt att inget förtroende finns för psykologen från patientens sida och det i sig är ju ett stort problem.
Gissar att hon läser via Mina vårdkontakter, det kan nog inte kallas att propsa. Överhuvudtaget har man ju rätt att läsa sin journal.

Att @Magiana går kvar hos psykologen tolkar jag som ett visst förtroende, med tanke på hur utgångsläget var. Och jag tror att relationen är lite skör och därför känns det som att man bör vara försiktig med att ifrågasätta den på nätet ... (Magiana förlåt för att jag pratar om dig)

Jag är inne på @mackan s spår. Det verkar inte som om du helt litar på din psykolog? Och tyvärr är det väldigt svårt att komma någonstans i någon form av terapi om det ömsesidiga förtroendet saknas. Ansvaret för att upprätta ett sådant förtroende ligger till stor del på terapeuten men patienten måste också vara redo att mötas någonstans halvvägs. Utifrån det jag läst av dig så får jag en känsla att terapin kanske gått lite för fort fram i ditt fall?
Jag vet inte var det glappar eller ens vad som förväntas av mig på terapin. När jag kommer dit så sätter vi oss i varsin fåtölj och sen säger inte psykologen någonting. Han bara väntar på att jag ska börja prata.

Jag tror f.ö. att han har snöat in på att jag under terapin inte tar ögonkontakt. Det är för att jag känner mig utsatt i situationen. Jag tvivlar på att någon ute i "vanliga livet" uppfattar mig som en person som inte tar ögonkontakt, men det kan jag inte säga med säkerhet förstås.

Jag vet inte var det glappar eller ens vad som förväntas av mig på terapin. När jag kommer dit så sätter vi oss i varsin fåtölj och sen säger inte psykologen någonting. Han bara väntar på att jag ska börja prata.

Jag tror f.ö. att han har snöat in på att jag under terapin inte tar ögonkontakt. Det är för att jag känner mig utsatt i situationen. Jag tvivlar på att någon ute i "vanliga livet" uppfattar mig som en person som inte tar ögonkontakt, men det kan jag inte säga med säkerhet förstås.

Jag hade försökt byta psykolog om jag var du. Är det möjligen psykodynamisk terapi (också kallas psykoanalys) du får nu?

Självklart ska man ha koll på vad som skrivs i ens journaler. De kan ju skriva fel, och rättar man inte felet kan det få ödesdigra konsekvenser.
T.ex att andra läser i patientens journal, läser de felaktiga och går på att den bedömningen är rätt och nekar sedan sjukpenning på dessa grunder.

Så det är mycket viktigt skulle jag säga att ha koll på vad som skrivs i ens journaler/sjukintyg och rätta felen. För fel kan mycket lätt göras.

Tycker du inte att det är vanskligt att ge det rådet?

Ja och nej. All form av rådgivning på nätet är vansklig. Hur tänker du att rådet att utvärdera psykologkontakten skulle vara farligare än andra råd som ges i tråden?

Ang. psykoanalys vs psykodynamisk så inser jag nu att jag blandat ihop det. Sorry!

Jag tycker fortfarande att du ska förklara för honom tidsperspektivet på ditt trädgårdsprojekt, att det inte var så arbetskrävande som han trodde. Lugnt och noggrant - och fråga om det är fler saker som han tror tar energi från ditt jobb. Då kanske det visar sig att det finns fler frågetecken att räta ut.

Sedan skulle jag sluta läsa journalen om jag var du, det är livsfarligt. Av misstag fick jag syn på en mening i min neurologjournal en gång, den var helt fel. Skulle aldrig göra om det efter det.

Ja och nej. All form av rådgivning på nätet är vansklig. Hur tänker du att rådet att utvärdera psykologkontakten skulle vara farligare än andra råd som ges i tråden?

Ang. psykoanalys vs psykodynamisk så inser jag nu att jag blandat ihop det. Sorry!
Vi vet inte tillräckligt för att våga påverka en skör relation med en behandlare, tycker jag. Men jag är inte bekväm med att diskutera det vidare.

Jag har hundar som specialintresse, jag kan åka flera timmar på en dag för att ta mig till en träning och spenderar nog 90% av tiden åt att tänka på hundar och hundträning. :laugh:

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare... 9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 561
Senast: EZMK
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 122
Senast: nyttnick
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 585
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka