Specialsök (Röd kong)

Igår började vår kurs, så nu blir det hårdträning av markering. Enligt instruktören mycket viktigt (men kanske lite tråkigt) att lägga tid på. (Som vi säkert redan sagt i tråden, och som jag misstänkt). Tror att detta kan bli jättebra så länge jag lyckas fånga herr tonårings intresse. Inte ens hans roligaste kampleksak eller godaste godis är intressant på klubben för där finns det ju buskar, okänt kiss och framför allt massor av TJEJER!!!, människor då :cautious:, han älskar folk! (Nästan så att man önskade att han hade lite av den gamla mallenuttens mer reserverade inställning till människor OCH andra hundar...).
Jaja, den mesta träningen sker ju hemma ändå, och när han väl kopplat grejen så kanske det blir lite roligare att lyssna på morsan även utanför hemmet.
 
Då har vi klarat av vårt andra prov i SBK specialsök. Första gången efter senaste regelrevideringen och första gången med poängsättning. Valkyria tydligt påverkad av skendräktighet och den delen av sökområdet som var utomhus blev pannkaka då V tyckte att hon skulle gräva sig in under husgrunden 🙈. Men väl inne i byggnaden tog hon första gömman stensäkert med riktigt fin markering. Sen blev det väldigt vimsigt och vi hoppade fram och tillbaka mellan rummen. En gömma till fick vi med oss, även den med högsta betyg på markeringen. En tredje gömma hittade vi men fick inte till någon markering så det var lite surt.
Jag är ändå nöjd för väldigt mycket är bra. Som vanligt är det klumpen längst ut i snöret som är det största problemet. Idag gav jag till exempel bort 40p helt i onödan då jag lyckades glömma bort funktionslydnaden. Den missen kommer jag ju inte göra om i alla fall 😜.
Ursäkta för kanske en total dum fråga, men tänk på att jag är NY börjare 😅 ok VAD är funktions lydnaden.?
Jag tror att det har med någon lydnad att göra. som man ska visa att man har på hunden 🤔...
 
Jaaa! Vi kom med på specialsök för nybörjare! Vad roligt det ska bli! Har orimligt höga förväntningar. Lite orolig för att första tillfället är en helg då jag jobbar natt. Men visst borde man kunna masa sig upp vid 11.30 efter två pass nattjobb för att åka och träna lite? Kan ju gå och lägga mig efteråt :angel:
Det var ju kul! Det tycker jag är jätte roligt att både gå kurs o hålla kurs...Ett tips filma/ta kort + skriv upp antekningar 📸
Det kanske har börjat när jag skriver här nu, men jag som jobbat skift för 20 år sen skulle inte sova emellan....utan väntat till efter istället..Annars bli man lättare mosig när ni är på kursen om du sovit så kort tid efter ett långt skift..Håller du dig vaken blir du nästan som ännu vaknare istället....
Iaf funkar jag så, men alla är ju olika så gör det som är bäst för dig såklart...

Om du har börjat kan du gärna få skiva lite vad ni gjorde för jag är occkså nybörjare på röd kong sök...och suger åt mig allt som en svamp som handlar om kong sök som blivit min FAVVO-sport nu + ngr andra som Rally lydnad, mm 😊🙏🏻
 
Ursäkta för kanske en total dum fråga, men tänk på att jag är NY börjare 😅 ok VAD är funktions lydnaden.?
Jag tror att det har med någon lydnad att göra. som man ska visa att man har på hunden 🤔...
Innan man går in i sökområdet så får man info av domare/provledare. Då ska hunden uppföra sig väl. I klass ett är det att den ska stå, sitta eller ligga vid förarens sida utan att leva rövare. Har man sagt till hunden att ligga så är det vad som gäller och samma om man sagt sitt eller stå. I klass ett är det någon minut bara och i klass tre ska du kunna lämna hunden ett antal meter bort medans du får informationen och tror det är upp emot fem minuter där. Tider och vilket avstånd som gäller i respektive klass finns i det regelförslag som är publicerat om man vill grotta ner sig mer.
 
Innan man går in i sökområdet så får man info av domare/provledare. Då ska hunden uppföra sig väl. I klass ett är det att den ska stå, sitta eller ligga vid förarens sida utan att leva rövare. Har man sagt till hunden att ligga så är det vad som gäller och samma om man sagt sitt eller stå. I klass ett är det någon minut bara och i klass tre ska du kunna lämna hunden ett antal meter bort medans du får informationen och tror det är upp emot fem minuter där. Tider och vilket avstånd som gäller i respektive klass finns i det regelförslag som är publicerat om man vill grotta ner sig mer.
Där har jag och min översociala unghund något att jobba på 😅. På kursen i helgen var han ganska så stökig mellan söken, men skötte sig fint under arbete (koncentrerade sig på uppgiften och försökte inte gosa med instruktören 🙄vilket lätt händer under väntetiderna om det inte finns annat att pyssla med).

Känns ändå bra att vi kompletterar denna kursen med startklass lydnad - kurs. (Sen är vi verkligen inte ett hopplöst fall, vi jobbar ihop oss mer och mer hela tiden.) Och fasiken vad roligt det är att ha kommit igång ordentligt med specialsök!
 
Det var ju kul! Det tycker jag är jätte roligt att både gå kurs o hålla kurs...Ett tips filma/ta kort + skriv upp antekningar 📸
Det kanske har börjat när jag skriver här nu, men jag som jobbat skift för 20 år sen skulle inte sova emellan....utan väntat till efter istället..Annars bli man lättare mosig när ni är på kursen om du sovit så kort tid efter ett långt skift..Håller du dig vaken blir du nästan som ännu vaknare istället....
Iaf funkar jag så, men alla är ju olika så gör det som är bäst för dig såklart...

Om du har börjat kan du gärna få skiva lite vad ni gjorde för jag är occkså nybörjare på röd kong sök...och suger åt mig allt som en svamp som handlar om kong sök som blivit min FAVVO-sport nu + ngr andra som Rally lydnad, mm 😊🙏🏻
Återkommer när jag skrivit ihop något. Vi har haft tre kurstillfällen hittills med mycket fokus på markeringar, men även (såklart) att hundarna ska koppla att det är kong-doften som är grejen. Har även gjort sök i olika miljöer inne och ute, både dolt och synligt. Hittills har vi sökt efter hel kong.
 
Där har jag och min översociala unghund något att jobba på 😅. På kursen i helgen var han ganska så stökig mellan söken, men skötte sig fint under arbete (koncentrerade sig på uppgiften och försökte inte gosa med instruktören 🙄vilket lätt händer under väntetiderna om det inte finns annat att pyssla med).

Känns ändå bra att vi kompletterar denna kursen med startklass lydnad - kurs. (Sen är vi verkligen inte ett hopplöst fall, vi jobbar ihop oss mer och mer hela tiden.) Och fasiken vad roligt det är att ha kommit igång ordentligt med specialsök!
Visst är det kul!!
Jag har en liten paus i specialsöket nu för jag var tvungen att fokusera på brukslydnaden en period. Avanmälde från schäfer SM i specialsök också då jag helt enkelt inte hade ekonomi att åka både dit och på annat som blev planerat i sista stund.
Men vi har slängt ut ett par små sök i veckan ändå bara för att hålla (främst min) motivation uppe.
 
Innan man går in i sökområdet så får man info av domare/provledare. Då ska hunden uppföra sig väl. I klass ett är det att den ska stå, sitta eller ligga vid förarens sida utan att leva rövare. Har man sagt till hunden att ligga så är det vad som gäller och samma om man sagt sitt eller stå. I klass ett är det någon minut bara och i klass tre ska du kunna lämna hunden ett antal meter bort medans du får informationen och tror det är upp emot fem minuter där. Tider och vilket avstånd som gäller i respektive klass finns i det regelförslag som är publicerat om man vill grotta ner sig mer.
Ok tack! När ska hunden tex stå? Är det när domaren säger till (som på lydnads tävling) eller/och emellan söken?
Det ser jag inte som något jätte svårt-då lydnad är min "specialitet"...Men jag har lite svårare med vissa saker i kongsöket om hur, vad man ska göra som jag inte hittat står online..
 
Ok tack! När ska hunden tex stå? Är det när domaren säger till (som på lydnads tävling) eller/och emellan söken?
Det ser jag inte som något jätte svårt-då lydnad är min "specialitet"...Men jag har lite svårare med vissa saker i kongsöket om hur, vad man ska göra som jag inte hittat står online..
Nej, det är bara innan man går in i sökområdet som punkten funktionslydnad bedöms. Sen finns det en annan punkt under själva sökmomentet hur väl hunden följer förarens anvisningar. När du väl är inne på sökområdet kommer inte domaren lägga sig i hur ni arbetar och hela området görs i ett svep som ett enda sök.

Är det något speciellt du undrar över som du inte hittar?
 
Jag och Zelda tränar special sök röd kong just nu. Vi går även en kurs i ämnet. Lite ovanligt att träna med en Whippet men hon är verkligen jätte duktig och blev ”bäst i klassen” på kursen :) Försöker träna en stund varje dag och hon är väldigt taggad!

Skulle vara kul om man vågar sig ut på en tävling nån gång, bland alla brukshundar!
 
Jag och Zelda tränar special sök röd kong just nu. Vi går även en kurs i ämnet. Lite ovanligt att träna med en Whippet men hon är verkligen jätte duktig och blev ”bäst i klassen” på kursen :) Försöker träna en stund varje dag och hon är väldigt taggad!

Skulle vara kul om man vågar sig ut på en tävling nån gång, bland alla brukshundar!
På de tävlingar jag har varit än så länge har det varit väldigt blandade raser även om det varit mycket brukshundar. I min träningsgrupp är det en clumberspaniel som är den klarast lysande stjärnan.
 
Någon i tråden som har små dojor till sin hund under söken? Konstig fråga kanske, men kombinationen helt orädd för hala golv, noll självbevarelsedrift och hög energi i söken gör att vår hund stundtals vispar omkring i hala miljöer som bambi på hal is (fast med mer självförtroende). Efter senaste träningen tror jag att han sträckte sig, och nu har jag börjat noja över skaderisken när han håller på som ovan. Tänker att gamla hederliga sock-i-plast som iaf jag hade när jag var liten hade varit perfekt (fast för hund då). Någon med tips?
 
På de tävlingar jag har varit än så länge har det varit väldigt blandade raser även om det varit mycket brukshundar. I min träningsgrupp är det en clumberspaniel som är den klarast lysande stjärnan.
Kul att höra om olika raser! Kursen jag går nu är det bara schäfer och rottis. Och så vi då! :)
 
Jag har börjat en kurs, väldigt annorlunda upplägg med hur det var sist jag. Annan instruktör och det var fem år sedan jag gick en kurs.
Vi började med markering, inte ihop med doft dock.
Tvärtemot hur vi gjorde sist, då skulle man inte börja med markering för tidigt utan började med att få upp intresse för att söka. Vi började med leksak som hade värde och gjorde det lite svårare, sen klippte vi av en bit och använde. När de fattat grejen så bytte vi till kong, blev det "fel" initialt så var det inte kopplat till den doften.

Inte fel att lära sig fler metoder, ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Känner en viss oro av att koppla ihop doft med markering väldigt tidigt, att hon kommer tro att det är markeringar som är grejen.
 
Går kurs, vi tränar inga markeringar alls. Vi började med en hel kong och har gått till mindre och mindre bitar. Belönar med en hel kong, ibland med boll. Av någon anledning tycker tiken att de gömda bitarna är mycket roligare än the real deal.

Vi är förövrigt ett blandat gäng, en staffmix, en heeler, en vizzla och en italiensk vinthund.
 
Jag har börjat en kurs, väldigt annorlunda upplägg med hur det var sist jag. Annan instruktör och det var fem år sedan jag gick en kurs.
Vi började med markering, inte ihop med doft dock.
Tvärtemot hur vi gjorde sist, då skulle man inte börja med markering för tidigt utan började med att få upp intresse för att söka. Vi började med leksak som hade värde och gjorde det lite svårare, sen klippte vi av en bit och använde. När de fattat grejen så bytte vi till kong, blev det "fel" initialt så var det inte kopplat till den doften.

Inte fel att lära sig fler metoder, ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Känner en viss oro av att koppla ihop doft med markering väldigt tidigt, att hon kommer tro att det är markeringar som är grejen.
Kursen vi precis gått var också upplagd så att vi började med att träna in markering. Instruktören motiverade detta med att bra markeringar var det svåraste att få till och att det sedan kunde löna sig att ha säkra sådana på tävling. Färre felmarkeringar, eller rättare sagt feltolkningar av att hunden markerar, om hunden är tydlig vilket känns rimligt. Hon menade också att det var den lätta delen att lära hunden vilken lukt den skulle leta efter (dvs. kongdoften). Som grön på detta tycker jag att upplägget kändes vettigt. Men jag är nybörjare och har aldrig tränat hund på detta viset tidigare, så jag kan inte se möjliga "faror" med att träna på vissa sätt (än).
 
Går kurs, vi tränar inga markeringar alls. Vi började med en hel kong och har gått till mindre och mindre bitar. Belönar med en hel kong, ibland med boll. Av någon anledning tycker tiken att de gömda bitarna är mycket roligare än the real deal.

Vi är förövrigt ett blandat gäng, en staffmix, en heeler, en vizzla och en italiensk vinthund.
Sådär tränade jag hemma innan vi gick kurs. Försökte dra upp ett högt värde på kongen och gömde först hel och sedan mindre och mindre. Har hela tiden belönat med kong vilket är väldigt poppis :D
 
Kursen vi precis gått var också upplagd så att vi började med att träna in markering. Instruktören motiverade detta med att bra markeringar var det svåraste att få till och att det sedan kunde löna sig att ha säkra sådana på tävling. Färre felmarkeringar, eller rättare sagt feltolkningar av att hunden markerar, om hunden är tydlig vilket känns rimligt. Hon menade också att det var den lätta delen att lära hunden vilken lukt den skulle leta efter (dvs. kongdoften). Som grön på detta tycker jag att upplägget kändes vettigt. Men jag är nybörjare och har aldrig tränat hund på detta viset tidigare, så jag kan inte se möjliga "faror" med att träna på vissa sätt (än).
Min enda "oro" är att det är mer värdefullt att markera vilket kan poppa upp vid svår gömma där hunden inte hittar men vill vara duktig.
Den är kanske obefogad, men eftersom jag lärde mig så tidigare så känns det bakvänt när man istället lär in det så tidigt.
En annan grej jag gillade med sökandet först var att man lärde sig läsa sin hund ordentligt och se när den fick korn på doften.
 
Min enda "oro" är att det är mer värdefullt att markera vilket kan poppa upp vid svår gömma där hunden inte hittar men vill vara duktig.
Den är kanske obefogad, men eftersom jag lärde mig så tidigare så känns det bakvänt när man istället lär in det så tidigt.
En annan grej jag gillade med sökandet först var att man lärde sig läsa sin hund ordentligt och se när den fick korn på doften.
Ah, förstår hur du menar! Har för mig att vi diskuterade just detta problem under någon paus men kan för mitt liv inte minnas vad som sades. Känner igen det!
 
Det går skit här hemma. Igår trodde jag att vi hade knäckt nöten, men idag markerar hon hej vilt och letar inte för fem öre. Markerar på varje burk tills hon hamnar rätt.
:down: :down: :down: :down: :down:
Tips?

Jag funderar på att använda en hel kong och köra rumsök på den som jag har gjort med leksaker tidigare.
Successivt minska ner den till den är liten nog att gå ner i en behållare och när hon kan hitta det så börja med behållarsök igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 470
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 485
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 619
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp