Specialsök (Röd kong)

Det går skit här hemma. Igår trodde jag att vi hade knäckt nöten, men idag markerar hon hej vilt och letar inte för fem öre. Markerar på varje burk tills hon hamnar rätt.
:down: :down: :down: :down: :down:
Tips?

Jag funderar på att använda en hel kong och köra rumsök på den som jag har gjort med leksaker tidigare.
Successivt minska ner den till den är liten nog att gå ner i en behållare och när hon kan hitta det så börja med behållarsök igen.

Okej, tankar från nybörjaren här... Vet hon VAD (för lukt) hon letar efter? Hur nära varandra står behållarna? Hur stor kongbit finns i behållaren? Vart står behållarna? (Är det liksom risk att själva doften får väldigt stor spridning och att hon har svårt att hitta in mot själva kärnan?)

Jag hade nog också backat bandet, lite som du beskriver i sista stycket.

Tycker hon att det är roligt att söka? Är det värt något att försöka driva upp motivationen (på något vis) nu om du ändå ska börja om?

Ta nu dessa tankar med en nypa salt, är som sagt nybörjare 😅
 
Okej, tankar från nybörjaren här... Vet hon VAD (för lukt) hon letar efter? Hur nära varandra står behållarna? Hur stor kongbit finns i behållaren? Vart står behållarna? (Är det liksom risk att själva doften får väldigt stor spridning och att hon har svårt att hitta in mot själva kärnan?)

Jag hade nog också backat bandet, lite som du beskriver i sista stycket.

Tycker hon att det är roligt att söka? Är det värt något att försöka driva upp motivationen (på något vis) nu om du ändå ska börja om?

Ta nu dessa tankar med en nypa salt, är som sagt nybörjare 😅

Hon har ingen aning om vad hon ska leta efter och hon har inte förstått att det är en nosövning.
Behållarna är minst 30 cm från varandra, ibland mer. Biten är inte särskilt stor 1x1,5 cm men jag tror inte det är några problem för henne att känna doften.
Hon luktar gärna på burkarna - men hon tycker om alla burkar lika mycket.
Har först klickat bara hon råkar vara där och nu sist vänta ut henne och låta henne försöka en stund själv.

Annars älskar hon sökövningar och har ett ganska ordentligt föremålsintresse.

Igår letade jag upp en kong som redan är delad sedan tidigare, kanske 2/3 kvar och sen gömde. Hon hittade den klockrent.
Då gömmer jag den ändå med hyfsad störning.
Jag håller den först så att hon får lukta på den innan.

Jag har arbetat en del inne i redskapsboden både igår och idag. Jag delade kongen till en ännu mindre bit på cirka 2x5cm och sen gömde jag den i boden i två omgångar.
När hon hittade biten så har jag droppat den större biten som är kvar framför nosen och sen har vi lekt järnet.

Jag tar ju i kongen så den har ju min doft, men inne får hon sortera ut den från mina kläder, från där jag precis suttit mm och dessutom välja rätt leksak från andra som är utspridda tex.
I boden har jag rört vid dunkar, verktyg frys, bänk osv.
Så jag är ändå ganska säker på att hon går efter kong och inte min doft för att jag tagit i den?

Iochmed att vi började med markeringsträna och sedan direkt gick till att markeringsträna på kong så tror jag att det till viss del gick för långsamt? Att hade vi/jag ställt krav på att hon skulle hitta rätt tidigare.
Det är ju en smart hund i vanliga fall som brukar lära sig konceptet på några gånger.
Men eftersom jag gick efter instruktören plan där jag inte visste nästa steg, så blev det ju att vi stannade på markeringssteget.

Jag tänkte köra tre sök ikväll, första att jag gör som i eftermiddag, gömmer kongen så att hon inte kommer åt utan belönar med den större biten i anslutning.
Därefter tänker jag testa lägga kongbiten i en glasburk och gömma igen. Går det bra så gör vi om övningen, eller så gömmer jag den som första gången.

Imorgon tror jag att (förutsatt att det går bra ikväll) jag kommer dela den så att biten blir 2x3 cm. Köra utan eller eventuellt i glasburk.
Belöna med lek och kong eventuellt att jag testar att belöna med kampleksak eftersom det är den bästa belöningen.

Jag tänker att vi successivt jobbar ner oss till mindre bit tills jag kan få ner den i en behållare. Göra rumsök med kong i behållare.

Vi har ju hittills bara kört olika typer av platformssök och det skiljer ju sig vitt från att få leta (vilket är en väldigt självbelönande aktivitet i sig).

Du får gärna komma med input och förslag, eller säga om du tycker jag är på fel bana. Har ingen direkt att bolla med. 😊
 
Hon har ingen aning om vad hon ska leta efter och hon har inte förstått att det är en nosövning.
Behållarna är minst 30 cm från varandra, ibland mer. Biten är inte särskilt stor 1x1,5 cm men jag tror inte det är några problem för henne att känna doften.
Hon luktar gärna på burkarna - men hon tycker om alla burkar lika mycket.
Har först klickat bara hon råkar vara där och nu sist vänta ut henne och låta henne försöka en stund själv.

Annars älskar hon sökövningar och har ett ganska ordentligt föremålsintresse.

Igår letade jag upp en kong som redan är delad sedan tidigare, kanske 2/3 kvar och sen gömde. Hon hittade den klockrent.
Då gömmer jag den ändå med hyfsad störning.
Jag håller den först så att hon får lukta på den innan.

Jag har arbetat en del inne i redskapsboden både igår och idag. Jag delade kongen till en ännu mindre bit på cirka 2x5cm och sen gömde jag den i boden i två omgångar.
När hon hittade biten så har jag droppat den större biten som är kvar framför nosen och sen har vi lekt järnet.

Jag tar ju i kongen så den har ju min doft, men inne får hon sortera ut den från mina kläder, från där jag precis suttit mm och dessutom välja rätt leksak från andra som är utspridda tex.
I boden har jag rört vid dunkar, verktyg frys, bänk osv.
Så jag är ändå ganska säker på att hon går efter kong och inte min doft för att jag tagit i den?

Iochmed att vi började med markeringsträna och sedan direkt gick till att markeringsträna på kong så tror jag att det till viss del gick för långsamt? Att hade vi/jag ställt krav på att hon skulle hitta rätt tidigare.
Det är ju en smart hund i vanliga fall som brukar lära sig konceptet på några gånger.
Men eftersom jag gick efter instruktören plan där jag inte visste nästa steg, så blev det ju att vi stannade på markeringssteget.

Jag tänkte köra tre sök ikväll, första att jag gör som i eftermiddag, gömmer kongen så att hon inte kommer åt utan belönar med den större biten i anslutning.
Därefter tänker jag testa lägga kongbiten i en glasburk och gömma igen. Går det bra så gör vi om övningen, eller så gömmer jag den som första gången.

Imorgon tror jag att (förutsatt att det går bra ikväll) jag kommer dela den så att biten blir 2x3 cm. Köra utan eller eventuellt i glasburk.
Belöna med lek och kong eventuellt att jag testar att belöna med kampleksak eftersom det är den bästa belöningen.

Jag tänker att vi successivt jobbar ner oss till mindre bit tills jag kan få ner den i en behållare. Göra rumsök med kong i behållare.

Vi har ju hittills bara kört olika typer av platformssök och det skiljer ju sig vitt från att få leta (vilket är en väldigt självbelönande aktivitet i sig).

Du får gärna komma med input och förslag, eller säga om du tycker jag är på fel bana. Har ingen direkt att bolla med. 😊

Dum fråga kanske, men visar du alltid en kong i början (så att hon får nosa på den) oavsett typ av övning? Och om du gör olika typer av övningar i följd, exempelvis rumssök, sedan övningen hon inte riktigt förstod, blir det bättre då? Blir hon liksom (om än tillfälligt) inkörd på att detta! är det jag letar efter?

Sen tänker jag att du verkar ha ett bra upplägg. Jag gjorde liknande innan vi gick kurs. MEN när jag tänker efter så har vi inte gjort den typ av sök som du beskrev i början (det som inte fungerade) förrän precis nyligen. Jag vet såklart inte hur länge ni tränat, men det där med behållare fick vi göra sist av allt på kursen och var som sagt inget som vi tränat i förväg hemma. Har ingen aning om varför det låg sist och börjar fundera på om det har med svårighetsgrad att göra 🤔.

Hoppas såklart på att fler kan komma med tankar! Själva har vi fastnat i det där med att markeringarna är lite väl korta och att det inte går att vänta ut honom för då blir han liksom fysisk mot själva gömman. (Men där var vår instruktör helt säker på att poletten skulle trilla ned efterhand.)
 
Idag var sista dagen på den kurs som jag gått. Zelda har varit så himla duktig! Känslan när instruktören säger att Zelda är den hund som är allra duktigast av alla på kursen :love1: Min finaste griz!
 
Dum fråga kanske, men visar du alltid en kong i början (så att hon får nosa på den) oavsett typ av övning? Och om du gör olika typer av övningar i följd, exempelvis rumssök, sedan övningen hon inte riktigt förstod, blir det bättre då? Blir hon liksom (om än tillfälligt) inkörd på att detta! är det jag letar efter?

Sen tänker jag att du verkar ha ett bra upplägg. Jag gjorde liknande innan vi gick kurs. MEN när jag tänker efter så har vi inte gjort den typ av sök som du beskrev i början (det som inte fungerade) förrän precis nyligen. Jag vet såklart inte hur länge ni tränat, men det där med behållare fick vi göra sist av allt på kursen och var som sagt inget som vi tränat i förväg hemma. Har ingen aning om varför det låg sist och börjar fundera på om det har med svårighetsgrad att göra 🤔.

Hoppas såklart på att fler kan komma med tankar! Själva har vi fastnat i det där med att markeringarna är lite väl korta och att det inte går att vänta ut honom för då blir han liksom fysisk mot själva gömman. (Men där var vår instruktör helt säker på att poletten skulle trilla ned efterhand.)
Det där första som du skrev var smart. Just nu så vill jag bara ladda doften med värde men jag kan mycket väl tänka mig att testa det när vi återgår till behållare.

Jag pratade med en kompis som inte är jättehaj på spec.sök men haj på hund och han påminde mig om att inte gå för fort fram. Så jag gör som jag skrev innan men ser till att göra vart steg ordentligt.
Vill ju vara med och träna på kursen, men är vi inte där träningsmässigt så kan vi åtminstone titta på.

Följer du byrackaforever på insta? Hon har lagt upp några klipp på hur hon tränar fram markering.

Nu har ju inte markeringsträning gått så bra för oss 🤪
Men vi har tränat handtarget och target på slev så själva konceptet fanns ju där.
 
Dum fråga kanske, men visar du alltid en kong i början (så att hon får nosa på den) oavsett typ av övning? Och om du gör olika typer av övningar i följd, exempelvis rumssök, sedan övningen hon inte riktigt förstod, blir det bättre då? Blir hon liksom (om än tillfälligt) inkörd på att detta! är det jag letar efter?

Sen tänker jag att du verkar ha ett bra upplägg. Jag gjorde liknande innan vi gick kurs. MEN när jag tänker efter så har vi inte gjort den typ av sök som du beskrev i början (det som inte fungerade) förrän precis nyligen. Jag vet såklart inte hur länge ni tränat, men det där med behållare fick vi göra sist av allt på kursen och var som sagt inget som vi tränat i förväg hemma. Har ingen aning om varför det låg sist och börjar fundera på om det har med svårighetsgrad att göra 🤔.

Hoppas såklart på att fler kan komma med tankar! Själva har vi fastnat i det där med att markeringarna är lite väl korta och att det inte går att vänta ut honom för då blir han liksom fysisk mot själva gömman. (Men där var vår instruktör helt säker på att poletten skulle trilla ned efterhand.)
Har du tränat med omvänt lockande tidigare så att hon kan konceptet?

Vi fortsätter med markeringar vid sidan av (alltså inte på doft).

Vi har gått från att belöna så nära källan som möjligt till att vid klick får hon jaga en rullande gotta (allt som är rörelse är belönade för henne).
Och så har jag börjat med att föra en öppen handflata med godis mot henne, bryter hon så stängs handen och står hon kvar blir det klick.
Jag plockat fram 10 godisar och så kör vi bara så många markeringar per gång. Många snabba klick och så några fåtal lite längre.
Däremot så flyttar jag burken hon markerar mot så att den står upprätt/ är liggande/på stol och ändrar min position jämntemot henne, sitter på golvet/ stol/ står/ avstånd/ har sidan emot osv.
När hon väl är trygg i att all of the above betyder markera kommer jag bygga på längden hon markerar.

Nu har vi testat söka på mindre bitar utan min doft på varken kong eller behållare (nåja, så gott det går). Använder plasthandskar när jag hanterar och har plasthandskar utlagt vid sök.
Vallar av området ändå såklart. Köpte ett gäng mini stålburkar med magnet och har fyllt dem med olika storlekar kong.
Gjort två sök i dag, ska göra två imorgon, sen tänkte jag göra några sök med stor kong som vi kan busa loss med när hon hittar den.
 
Har du tränat med omvänt lockande tidigare så att hon kan konceptet?

Vi fortsätter med markeringar vid sidan av (alltså inte på doft).

Vi har gått från att belöna så nära källan som möjligt till att vid klick får hon jaga en rullande gotta (allt som är rörelse är belönade för henne).
Och så har jag börjat med att föra en öppen handflata med godis mot henne, bryter hon så stängs handen och står hon kvar blir det klick.
Jag plockat fram 10 godisar och så kör vi bara så många markeringar per gång. Många snabba klick och så några fåtal lite längre.
Däremot så flyttar jag burken hon markerar mot så att den står upprätt/ är liggande/på stol och ändrar min position jämntemot henne, sitter på golvet/ stol/ står/ avstånd/ har sidan emot osv.
När hon väl är trygg i att all of the above betyder markera kommer jag bygga på längden hon markerar.

Nu har vi testat söka på mindre bitar utan min doft på varken kong eller behållare (nåja, så gott det går). Använder plasthandskar när jag hanterar och har plasthandskar utlagt vid sök.
Vallar av området ändå såklart. Köpte ett gäng mini stålburkar med magnet och har fyllt dem med olika storlekar kong.
Gjort två sök i dag, ska göra två imorgon, sen tänkte jag göra några sök med stor kong som vi kan busa loss med när hon hittar den.

Här kommer sent svar 😁:
Omvänt lockande fungerar bra. Problemet är nog att godis inte alls är lika värdefullt som kong (jag belönar med kong i snöre). På kursen "lärde" vi oss att en stilla kong inte fick röras av hunden medan en kong i rörelse (belöningen) var okej att ta i med munnen. Eftersom han är så ointresserad av godis, men superintresserad av kong så har vi tränat markeringar med en liten bit kong och belöningskongen i samma hand. När han står stilla och markerar detta släpper jag belöningskongen och berömmer. Vårt problem är att i denna övningen kan han stå stilla och markera väldigt länge utan att röra kongarna, däremot så verkar han inte riktigt förstå konceptet när vi gömt en bit kong och han hittar den, då markerar han blixtsnabbt och går sedan på kongen (trots att den är stilla). Han kan även markera snabbt för att sedan titta på mig (och ofta börja skälla), därefter börjar han "vimssöka" i närheten av legan igen (eller krafsa mot den). Det är mao. också lite svårt att vänta ut honom så att han endast markerar utan att titta på mig.

Alltså, om detta inlägget är helt obegripligt, så förstår jag. Är himla svårt att förklara utan att visa. Jag tror att vi missat något mellansteg mellan markering i hand och markering av lega. Ska bara komma på vad det kan vara... 🤔
 
Å, vad trög jag är!!! (Kom jag på efter att ha skrivit ihop inlägget ovan.) Det där sista med att han tittar bakåt på mig måste bero på att jag vid sök belönar bakåt och vid markering i hand droppar kongen nedåt framför honom :o:banghead:
 
Här kommer sent svar 😁:
Omvänt lockande fungerar bra. Problemet är nog att godis inte alls är lika värdefullt som kong (jag belönar med kong i snöre). På kursen "lärde" vi oss att en stilla kong inte fick röras av hunden medan en kong i rörelse (belöningen) var okej att ta i med munnen. Eftersom han är så ointresserad av godis, men superintresserad av kong så har vi tränat markeringar med en liten bit kong och belöningskongen i samma hand. När han står stilla och markerar detta släpper jag belöningskongen och berömmer. Vårt problem är att i denna övningen kan han stå stilla och markera väldigt länge utan att röra kongarna, däremot så verkar han inte riktigt förstå konceptet när vi gömt en bit kong och han hittar den, då markerar han blixtsnabbt och går sedan på kongen (trots att den är stilla). Han kan även markera snabbt för att sedan titta på mig (och ofta börja skälla), därefter börjar han "vimssöka" i närheten av legan igen (eller krafsa mot den). Det är mao. också lite svårt att vänta ut honom så att han endast markerar utan att titta på mig.

Alltså, om detta inlägget är helt obegripligt, så förstår jag. Är himla svårt att förklara utan att visa. Jag tror att vi missat något mellansteg mellan markering i hand och markering av lega. Ska bara komma på vad det kan vara... 🤔
Jag hänger med, alltid svårt med tips eftersom det finns olika skolor.
Har du kikat något på Tobias Gustavsson insta och SWDI på FB?
De tränar ju på liknande vis, den förstnämnda ska ha en föreläsning online imorgon om just markering som kanske kan vara intressant?
 
Jag hänger med, alltid svårt med tips eftersom det finns olika skolor.
Har du kikat något på Tobias Gustavsson insta och SWDI på FB?
De tränar ju på liknande vis, den förstnämnda ska ha en föreläsning online imorgon om just markering som kanske kan vara intressant?
Jag är ju en såndär trist person som undviker (läs, inte har) instagram och FB (däremot fick hunden FB så att vi skulle kunna fortsätta med specialsök 😆). Men ska ändå försöka kolla på dina tips. Föreläsningen om markeringar lät ju superintressant!
 
Idag har vi släppt sargen och gjort ett specialsöksprov på prov med provledare under utbildning. Det blev som väntat backning på markeringar, systematik och funktionslydnad. Kan dock säga att jag inte hade några som helst förväntningar på att det sistnämnda skulle fungera eftersom hunden precis fyllt 12 månader, var på ett helt nytt ställe med massor av härliga nya lukter och hundar OCH människotjejer (som verkar vara en personlig favorit för honom...) Nej, vi har att jobba på och tur är väl det med tanke på hur mycket fritid jag har just nu. Dock roligt att se hur miljöstark han är och vilket driv han har när han söker. Det blev inget napp denna gången, men ett riktigt bra underlag för att kunna göra ett träningsupplägg. Jag är nöjd, och lilleman somnade direkt när vi kom hem 😆
 
Har kommit igång igen med både markeringsträning och sök 🤩 Den vuxna hunden har knäckt koden vad det gäller markeringar nu, i varje fall på hemmaplan 💪Hon letar också väldigt bra, men är inte ett dugg systematisk utan går väldigt mycket fram och tillbaka och över stora ytor. Har inte en aning om hur jag ska få till det, men har anmält oss till kurs som börjar i februari så tror vi får hjälp då.
Unghunden nosar gärna för markering men har cirka 0,5 nanosekunds frys 🤣
För övrigt så leker vi mest med kungen än, hon känns inte alls som hon förstått att den är något man kan nosa sig fram till.
 
Har kommit igång igen med både markeringsträning och sök 🤩 Den vuxna hunden har knäckt koden vad det gäller markeringar nu, i varje fall på hemmaplan 💪Hon letar också väldigt bra, men är inte ett dugg systematisk utan går väldigt mycket fram och tillbaka och över stora ytor. Har inte en aning om hur jag ska få till det, men har anmält oss till kurs som börjar i februari så tror vi får hjälp då.
Unghunden nosar gärna för markering men har cirka 0,5 nanosekunds frys 🤣
För övrigt så leker vi mest med kungen än, hon känns inte alls som hon förstått att den är något man kan nosa sig fram till.
Tror att det där med systematiken i söket är ganska mycket en föraruppgift. Dock så verkar det råda delade meningar när det gäller hur mycket man som förare får/bör styra hunden för att få till en vettig systematik. Själv har jag låtit hunden söka lös, men då är han också överallt och ingenstans vilket inte alls är optimalt ur systematik-synpunkt. Tittade på när vår tränare sökte med sin hund, han var kopplad och ganska så styrd när det gällde var han skulle söka (hon delade liksom upp sökområdet i sektioner), markerade inte hunden i den tänkta sektionen så räknade hon med att där inte fanns något och gick sedan vidare. Men upplägg och systematik är skitsvårt tycker jag! Vi är inte alls där än och jag har egentligen inte hjärta att koppla min hund i söken än (tycker att det är så härligt att se honom flyga runt och göra de där högljudda sniff-ljuden :love:).
 
Jag tänker att i början är det själva hittandet som är den enda belöningen, när man väl får till att även söket är belönande så kan man styra mer om det behövs. Början man innan är risken att de tappar självförtroendet, så som jag ser på det just nu iaf.
Sen har jag tittat på lite noseworkfilmer, bla just hur man kan träna in söket med var man placerar gömman, hundarna hittar ju gärna (på) en systematik som blir "sanning". Hittar de aldrig gömman i början av söket så blir det lätt att då kan man hoppa över början för där är ändå inget.

För oss går det framåt, började en ny nybörjarkurs och det har verkligen släppt, egentligen samma upplägg men med lite annan teknik i inlärning och hon fixar det klockrent, så det känns så bra!
Det märks på henne dessutom, att den stöttningen hon har fått i början (nu) tycker hon är överflödig. Verkligen tonårs-himla med ögonen, här vet jag vad som gäller matte. :D
Har fått jättefin feedback av vår instruktör så jag börjar också få tillbaka självförtroendet. :)
 
Jag har upptäckt att om jag släpper in min i området så hon fritt får checka av det i nån minut så kommer hon tillbaka till mig sedan och klarar då av att hålla ihop bättre och lyssna på vart jag vill att hon ska jobba. Har inte provat det på tävling än men tänker faktiskt göra det när vi kommer tillbaka efter valparna (OM hon är dräktig). Jag har på de tävlingar vi gjort fått betyget att jag styr till viss del men inte tillräckligt eller hur det nu står i den rutan.
 
En fråga, har ni någon bra sida man kan hitta teori kring doftsök och liknande?
Har en noseworkbok men den tycker jag inte är särskilt utförlig när det kommer till det teoretiska.
 
En fråga, har ni någon bra sida man kan hitta teori kring doftsök och liknande?
Har en noseworkbok men den tycker jag inte är särskilt utförlig när det kommer till det teoretiska.
Det finns en bok, Jakten på röd kong, tror jag den heter, som SBK använder vid utbildningen av specialsöksinstruktörer. Har inte läst den själv men tänker att den borde vara bra 🙂
 
Vi har precis börjat. Jag är ju total nybörjare när det gäller hundträning och har ingen aning om vad jag pysslar med. Så vi gömmer hela kongen så får han leta upp den. Nosen har redan kopplats på vilket jag såklart ser som en bra start. Vi står på ”bli meddelad-listan” hos de klubbar inom en timmes färd för att få gå kurs.
 
Vi har precis börjat. Jag är ju total nybörjare när det gäller hundträning och har ingen aning om vad jag pysslar med. Så vi gömmer hela kongen så får han leta upp den. Nosen har redan kopplats på vilket jag såklart ser som en bra start. Vi står på ”bli meddelad-listan” hos de klubbar inom en timmes färd för att få gå kurs.
Jag tycker det har gett väldigt mycket att leka med kongen överlag för att verkligen ge den ett högt värde. Min som kan vara väldigt försiktig och har haft svårt att "äga" en leksak får gärna röja runt ordentligt, försöka tjuva den, springa ärevarv när hon lyckas sno den osv.
 
Jag tycker det har gett väldigt mycket att leka med kongen överlag för att verkligen ge den ett högt värde. Min som kan vara väldigt försiktig och har haft svårt att "äga" en leksak får gärna röja runt ordentligt, försöka tjuva den, springa ärevarv när hon lyckas sno den osv.
Tack för tips. Han gillar definitivtkongen men ännu högre värde på den skulle inte skada.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 489
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 487
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 620
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 043
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp