Speglar er utsida er insida?

Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och signaler vi använder för att visa vilka vi är i samhället. Det kan vara så tydligt som en flagga, men även mindre klarspråkigt, som till exempel frisyr, klädstil, kroppsform, skor, vad vi äter, etc etc. Allt som vi gör eller visar, medvetet eller omedvetet, som formar vilka vi är i andras ögon.

Så, med det i åtanke undrar jag om du tror att människor som ser dig på tåget eller som du möter på jobbet, på gymmet eller andra platser, kanske till och med i ditt hem, får en "sann" bild av vem du är? (Om det ens finns en sann bild!) Tror du att människor som möter dig t.ex. i stallet får en bättre bild av vem du är än någon som träffar dig på en fest? Är du medveten om vilka signaler du vill sända ut om vem du är, eller du kör bara på vad som känns "mest du"? Om du hade sett dig själv på tåget, tror du att du hade "läst av" dig själv korrekt, eller hade du trott att du var på ett visst sätt som du inte egentligen är? Har du förväntningar på andra människor utifrån hur de ser ut eller beter sig offentligt?

Många frågor, ni behöver inte svara på alla. Jag är mest nyfiken på hur (om) folk utanför akademiska sammanhang tänker på de här sakerna :)

EDIT: Förtydligande: Det handlar inte om huruvida ni tror att andra tycker om er eller inte, utan om ni känner att ni är i kongruens med era symboler, om er utsida "stämmer" med insidan. Det kan ju stämma oavsett vad andra gillar eller ogillar!

Jag är dock övertygad om att jag ganska tydligt markerar den utbildade medelålders medelklass jag tillhör, även om det är omedvetet. Kanske handlar det bara delvis om de val jag gör, utan också om de val jag INTE gör. Jag tror också att jag som de flesta andra inte är särskilt speciell eller unik i min personlighet utan att den är ganska tätt knuten till mitt sociala klass.

Jag har funderat och vridit och vänt på frågan. Jag har också läst en del om sådant här i skolan (det var ett tag sen dock så har glömt en del) och tycker det är intressant. Milosaris svar är det första som uttrycker det jag inte kom på riktigt hur jag skulle uttrycka, jag har fetat det.
För mig blir det här med identitetsmarkörer ganska tudelat för dels tror jag, som Milosari skriver att det tydligt syns vilken grupp jag tillhör, både pga hur jag ser ut och hur jag väljer att inte se ut.
Å andra sidan när jag tänker på det nu så kanske folk tror att jag är mindre utbildad än jag är, eftersom jag klär mig väldigt hmm... ledigt? Typ en blandning mellan bekvämt/sportigt/färgglad/friluftsmänniska... typ inte som en akademiker. Om man nu ska ta till fördomar, som det väl till viss del handlar om. Å andra sidan är det mestadels hälsa jag är utbildad inom...

Sen det här med vilka signaler jag vill sända ut så fick jag nog genom att skriva det här svaret lite av en ögonöppnare faktiskt.
Jag har i ett flertal trådar här på buke genom åren skrivit om att jag inte hittat min klädstil än. Jag har länge funderat just på det här med vilka signaler jag vill sända ut och känt att jag vill uttrycka mig mer, men känt att jag inte fått till det. Jag gillar vissa klädstilar, men får inte till det. Men på sistone har jag nog börjat landa lite i att om jag måste anstränga mig så hemskt så är det nog inte jag ändå. Jag är nog istället faktiskt den där bekväma, sportiga, färgglada friluftsmänniskan. För i den stilen känner jag mig som jag, men ändå fin och "rolig". Jag vill gärna sticka ut lite light liksom, men det löser jag genom att sticka ut inom min lilla grupp typ. Det som är utstickande i min lilla grupp är samtidigt inom normen inom min stora sociala grupp. Det kanske är den sanna bilden av mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Lady_A
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 441
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp