Sv: Spela in dörrklockan?
Han har tyvärr inte kvar sin fäll på den absolut mest centrala platsen i lägenheten längre utan att vara ivägen. Det var precis i ingången till v-rummet bara en anings snett till höger om hallen bredvid hallens inre del mitt i lägenheten alltså. Pga ommöbleringen så står det en kista där nu och den kan tyvärr inte stå ngn annan stans. Han har därför sin fäll bara en bit bort nu i v-rummet mittimellan bordet och soffa/fotöljer och det är nära och bra när vi är där men tyvärr inte inom synhåll för ytterdörren. Av de platser han gillar och är lugn på så är det soffa och vår säng men han är t ex aldrig där när han är ensam hemma då ligger han på dörrmatten precis intill ytterdörren. Numera har han dessutom sin bur bredvid soffan precis intill fällen, övertäckt och mysig men han ligger inte direkt där. Det är inte så att vi tillåter honom springa omkring utan vi hinner inte fysiskt hindra honom från att ila dit, han är världens smidigaste hund ( och det märks på agilityn ) och verbalt skiter han fullständigt i mig i det läget vare sig jag är bestämd, riktigt bestämd eller riktigt lugn. Han är liksom från 0-10 i reaktion och inte på på dörren utan i andra situationer oxå.
Problemet med min hund är inte bara att han kommer på egna saker att göra, han är på det envis och faktiskt stabil innerst inne men de få blockeringar han har är nog så jobbiga. Problemet är hans intensitet och snabbhet. Jag har sett många dörrträningar med olika hundar i olika program och varje gång har jag tänkt att undra om de skulle lyckas lika fort med min kvicka hund till både tanke och kropp. Dessa hundar har varit slöa i jämförelse.
Ja han får vad jag tror är tillräckligt med motion 1-3 timmar per dag där långpromenaden är 1-2 timmar och oftast en till på 30 min minst och kisspromenader utöver det. Är med ute och softar, får vila ut ordentligt imellan och dessutom shejping/klicker några ggr per vecka och agility en gång per vecka. Vi både busar och leker eller tränar på promenaderna men ibland tar vi det bara lugnt oxå. Försöker ha en balans där.
Papillonen och vavvan på våningen ovanför är lika gapiga de men med skillnaden att de stör ingen med sina pip. Den matten har gett upp kan jag tillägga men pga min hund storhundsröst fast inte dov och mörk utan tydlig som sjutton så kan jag inte ignorera.
Jag velar imellan om jag ska ta och sätta ner foten en gång för alla och ryta till "nu räcker det, gå och lägg dig *peka* och STANNA där" med pondus men jag vill inte ta risken att förlora i tillit

Och så tror han säkert bara jag skäller jag med...oftast är ignorera och lugn och harmoni bäst på min hund men hans skall det är banne mig inte lätt ignorera! Ingen förstår förrän de hör honom då säger de NU förstår jag vad du pratar om! Han kan låta riktigt livsfarlig eller när han är stressad så gnisseljobbigt skällande att man får tinnitus direkt.
JO en sak till....de ggr vi har tagit det lugnt-hunden ligger kvar osv så rusar han ändå fram förr eller senare till gästen han lugnar inte ner sig, det tar fruktansvärt lång tid. Han är sådan att han tror att han måste delta men egentligen vill han nog slippa. Det som hjälpt bäst där är faktiskt att sätta honom i buren ( med stängd dörr) eller i köket alltså ta bort honom från situationen. Vet inte varför för det är inte det första tipset man får liksom men dock det första tipset jag fick från en pudelägare. Vet inte om det är typiskt pudelsätt att hetsa upp sig på?