Spetsar som fäller - lämplig borste?

Bukefalos 30 år!

Roheryn

Trådstartare
Jag har ju två hundar av spetsras - isländsk fårhund - och när de fäller så FÄLLER de verkligen, det är hår överallt! :rofl: För att i någon mån minska drivorna av päls på golvet så borstar jag ju hundarna under fällperioderna, men har inte hittat någon borste som gillas av hundarna. Jag har typ metallkardor som gör jobbet någorlunda, men hundarna HATAR dem! Hundarna gillar inte heller när jag drar bort den lösa pälsen med händerna (men det är bättre än borstningen i nuläget), så tänker att jag vill hitta något som är "snällt" (dvs utan metallpiggar) men ändå effektivt. Det är ju underullen de fäller, så behöver någonting som tar lite på djupet, men som då ändå känns okej mot huden. Tips någon?

Jag har ju två hundar av spetsras - isländsk fårhund - och när de fäller så FÄLLER de verkligen, det är hår överallt! :rofl: För att i någon mån minska drivorna av päls på golvet så borstar jag ju hundarna under fällperioderna, men har inte hittat någon borste som gillas av hundarna. Jag har typ metallkardor som gör jobbet någorlunda, men hundarna HATAR dem! Hundarna gillar inte heller när jag drar bort den lösa pälsen med händerna (men det är bättre än borstningen i nuläget), så tänker att jag vill hitta något som är "snällt" (dvs utan metallpiggar) men ändå effektivt. Det är ju underullen de fäller, så behöver någonting som tar lite på djupet, men som då ändå känns okej mot huden. Tips någon?
En blaster brukar funka bra för att få bort mycket lös päls. Det finns även en pryl man sätter på duschslangen som heter Save-ur-fur undercoat nozzle som spolar bort underullen

Ge upp och helt enkelt dammsuga 14 gånger dagligen samtidigt som man svär, är mitt tips. 😆

Våra spetsar verkar tycka om furminatorn, kanske kliar gött. Men jag tycker det bara fortsätter, det tar liksom aldrig slut... sån där dammsugare är effektivt, provat det nån gång. Men det tar ju ganska mycket tid att duscha/blåsa bort allt. Våra har heller absolut inte uppskattat det.

Jag hittade aldrig någon borste shiban gillade heller, så jag stod helt enkelt ut tills det var som värst/på sluttampen och jag henne ett rejält bad då. Istället för fön fick hon sedan springa som en idiot ute, då for det mesta. :D
Kan se detta framför mig! :rofl: Hade säkert funkat på våra också, särskilt hanen, men tyvärr har vi så geggigt på gårsdplanen efter ett par veckors ihärdigt regnande, så är inte supersugen på att släppa ut nybadade hundar där! 😱

Ge upp och helt enkelt dammsuga 14 gånger dagligen samtidigt som man svär, är mitt tips. 😆

Våra spetsar verkar tycka om furminatorn, kanske kliar gött. Men jag tycker det bara fortsätter, det tar liksom aldrig slut... sån där dammsugare är effektivt, provat det nån gång. Men det tar ju ganska mycket tid att duscha/blåsa bort allt. Våra har heller absolut inte uppskattat det.
Ska testa furminator! Vi har liknande till hästarna när de fäller på våren och på dem funkar den sorten bra! Har även funderat på "Magic Brush" som ju är en piggborste för hästar, men med rätt mjuka piggar så kanske att det kan vara något?

Bad med speciellt fällschampoo och en massa gnugg med gummikarda funkar också bra. Glömde att ta upp det i mitt första inlägg trots att det är det jag använder till min hund 😅 Jag använder iofs vanligt schampoo nu för jag är för snål att köpa nytt schampoo så länge jag har kvar av det gamla så det funkar inte lika bra, men min fäller inte lika mycket som en spets. Jag schamponerar henne och gnuggar ordentligt med gummikardan, spolar av, schamponerar och gnuggar igen och upprepar tills det slutar komma tussar i kardan

Min uppfödare har lärt mig att karda/borste är för piff, kam är för att komma åt underullen så det kör vi med ännu. Kammar som en tok och sen ger jag dom ett bad och fönar ur det sista 😊

Den borste som mina hundar tycker bäst om är Pet Teezer, som är en mjukare typ av plastborste. Dock inte så effektiv om man jämför med vissa metallverktyg för att ta bort lös underull (vilket hunden med mycket päls inte tycker om).

• Gilla
Reactions: Sel
Jag badar och kör schampo för fällning om det finns energi till det, sen borstar jag. Jag kör Sprengers schäferkarda på min, oftast borstar jag bara men tycker den är bra.

Till mina chow chow (långhår och korthår) använder jag karda och kam när de fäller. En av dem gillar inte pälsvården, men det är något som är ett måste, så hon får stå ut. Jag sätter upp mina hundar på bord när jag ska fixa med pälsarna, eftersom jag då når bättre (slipper sitta på golvet) och hundarna står stilla (de kan ju inte gå iväg på samma sätt och förstår då att de förväntas stå stilla).

Furminator har jag använt på isländsk fårhund med bra resultat. De är väl dock också i metall? Men inga långa piggar som en karda, så det kanske blir bättre känsla ändå?

Har lärt mig av en riktigt duktig hundtrimmare att bästa sättet är att bada och föna regelbundet, då fäller de inte ur allt på en gång. Min håller sig otroligt fin i pälsen sen jag började med det, istället för att fälla stora tussar ibland.

Har lärt mig av en riktigt duktig hundtrimmare att bästa sättet är att bada och föna regelbundet, då fäller de inte ur allt på en gång. Min håller sig otroligt fin i pälsen sen jag började med det, istället för att fälla stora tussar ibland.
Fast när mina fäller så fäller de allt. Däremellan fäller de ingenting. Men tänker att alla pälsar är olika.

• Gilla
Reactions: Sel
Furminator har jag använt på isländsk fårhund med bra resultat. De är väl dock också i metall? Men inga långa piggar som en karda, så det kanske blir bättre känsla ändå?
Ja, jag inbillar mig det - piggarna på kardorna (iaf de jag har) är väldigt vassa och kan göra ont att sticka sig på, gissar att de skrapar otäckt mot huden?

Liknande trådar

• Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?
  • Bästa borsten?
  • Hund som lossar EXTREMT med hår

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka