P

Pälskling

Djurmänniska som jag är, kändes det tråkigt när jag först fick reda på att min sambo är allergisk mot pälsdjur.

Vi har nu bott tillsammans i 3,5 år, och för 1,5 år sedan då jag sålde min häst, började jag undersöka möjligheterna att trots hans allergi skaffa ett djur som kunde bo hemma hos oss. Valet föll naturligt på en raskatt, eftersom vi inte har möjlighet att ha hund eller skaffa en bondkatt (bor i stan).

Då upptäckte jag att det fanns en ras, sphynx, som de flesta allergiker tål. Jag kollade runt på internet, sökte efter uppfödare och fick till slut kontakt med en seriös och trevlig uppfödare i Umeå. Förra sommaren hälsade vi på (bilade från Göteborg) för att se om sambon tålde dem och för att bli synade i sömmarna av uppfödaren. Nu står vi i kö, och katteriet har utökats med ytterligare en hane och en hona. Två kullar har fötts från det att vi först tog kontakt med uppfödaren (långa telefonsamtal) fram tills nu. Så så småningom kanske...

Det jag vill fråga er är om ni har några erfarenheter av nakenkatter, och höra vad ni vet och tycker.

Hälsningar Emily, som är helt såld på nakissar!
 
Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag tycker de är otroligt häftiga! :bump:
Berätta gärna mer när det blir dax att skaffa egen!
Vad kommer de kosta?
PS. Hur gick det för sambon då? Visade han inga reaktioner på kissarna?
 
Det (lilla) jag vet om rasen är det uppfödaren har berättat om dem och det jag sett med egna ögon. Det första jag reagerade på var att katterna såg väldigt små ut p.g.a avsaknaden av päls samt den eleganta, långlinjerade kroppsbyggnaden. Sedan var de otroligt sociala och nyfikna, de påminde mer om hundar än katter. Men så har jag bara träffat bondkatter tidigare, och jag har hört många säga att raskatter är mer sociala än bondkatter.

Sambon klarade 4 timmar med 4 katter i en liten sommarstuga på ca 20 kvadrat. Katterna var uppe och gned sig mot ansiktet på honom flera gånger. Uppfödaren själv är väldigt allergisk mot pälsdjur, och hon säljer nästan bara till allergiker, och än så länge har hon inte stött på någon som inte tålt dem.

Priset är väl enda nackdelen då. En utställningskatt går på minst på 12.000 kr och en sällskapskatt kanske mellan 8000 -10.000 kr. Vi har inte diskuterat priset ännu, så jag vet inte exakt. Men hennes katter är de enda uppfödda i Sverige som har 5 generationer rena Sphynxar i stamtavlan, så de är inte billiga. Det är tydligen vanligt att man för in rexblod i rasen.

Här kan ni kolla in katteriet: http://hem.passagen.se/allhairless/index.htm

Jag lovar att hålla er uppdaterade.
 
Jag har bara träffat dem på utställningar o tycker att de känns som element med persikohy,otroligt söööööööööta iaf. :D
 
min sambo är väldigt allergisk mot de flesta djur och jag bara älskar djur, vilket inte är så lyckat!!

lyckades övertala honom att hälsa på en som hade cornish rex-bäbisar och han verkade tåla dem efter våra två besök.
slutade med att vi köpte en av henne och det har gått galant!! vi är överlyclkiga bägge två!!

de första veckorna kan han ha kännt av det lite, men det kan lika gärna varit pollen då det var början av sommaren vi köpte henne.
nu har vi även tagit över kattungens mamma så vi har två katter i en lägenhet på 43,5kvm. min sambo känner aldrig ngt, men då duscar vi dem nästan 1g/veckan och det är jag som sköter kattlådan (för det mesta).

enda problemet är att de fryser lite så mamma ska prova att sticka tröjor åt dem. mammakatten fryser inte så ofta men lillkissen bor i stort sett på datorskärmen. mammakatten ligger ofta på cd-spelaren i stället för den ger lite värme den med.
annars är det en underbar ras och de ska vara med hela tiden och kollar på minsta sak man gör. även när man är på toa :D

visste inte att nakenkatter var så dyra, men vad gör man inte för att få ha ett djur i sitt liv.
:love:
 
Sphynxen är en trevlig och social katt. Livlig och intelligent, precis så jag vill ha en katt iaf (fast jag föredrar ju liiite mera päls :smirk:)
Det är dyra, men ändå, i slutändan är alla katter dyra, inköpspriset är ju inte den största utgiften i en katts liv.
 
Personligen tycker jag att det är en grov defekt och skulle aldrig skaffa en själv. Men jag förstår också dig som inte kan ha en "vanlig" katt, kanske skulle jag då också vilja ha en sphynx.
 
Vad kul att det går bra med era katter och din sambos allergi. Vi vågade oss inte på en rex, då sambon är otroligt känslig utan hoppade direkt på sphynxen. Var ni oroliga över att ni kanske inte skulle kunna behålla katterna? Det kan jag känna att vi är, man vet ju inte hur det blir när den väl är på plats.

Hoppas att de små liven trivs i sina tröjor, du får skriva ett inlägg och berätta hur det går.
 
Sphynxens hårlöshet är en naturlig mutation som fanns redan på de gamla egyptiernas tid. Därför tycker jag inte att det är en defekt, utan något rasspecifikt. Däremot tycker jag att t.ex. persens tillplattade nosparti kan kallas för en grov defekt, de har ofta hälsoproblem beroende på sin exteriör och det är så jag definierar en defekt.
 
Alla mutationer är naturliga, det finns inga som är framkallade på syntetisk väg (dvs det finns inga egenskaper hos katter som är framkallade pga genmanipulation).
Det är huruvida anlagt påverkar individen negativt eller inte som avgör om det räknas som en defekt eller inte. Och visst, det är en defekt för en katt att inte har hår, en vildkatt utan päls skulle nog frysa ihjäl. Men nu har ju vi människor tagit in katterna i hus, så då behöver de inte frysa längre. Så då tycker inte jag att det är något fel med det.
 
Har du sett en spynx svettas?
alla katter svettas ju såklart men de med hår syns det inte på då svetten dunstar i pälsen.
men om du tar en handuk eller liknande o drar på en spynx så blir den i det närmaste blöt...inte fuktig .utan riktigt blöt. :D
Det blir som vax typ.....urk! :smirk:
 
Eeh, vad jag vet så svettas varken katter eller hundar. De har enbart svettkörtlar på trampdynorna.
Det är därför de måste "hässja" (flämta med tungan ute) för att kyla av sig. Hundar gör det oftare än katter, men en katt som är riktigt varm hässjar den med.

Bara för att katten har päls så betyder ju inte det att svetten inte skulle synas. Hästar har också päls, men deras svett syns ändå!
 
Det är inte svett, det är fett! ;) Mysigt, va? :D

Vanliga, håriga katter utsöndrar också fett men pälsen behöver det för att hålla sig blank och fin. En sphynx har ingen päls att "fånga" upp sitt fett i, och måste därför badas 1-2 gånger i veckan. Vidare får man vara noga med rengöringen vid öron, nos, ögon, klor och könsdelar då det inte finns något hår som skyddar dessa områden.

Sphynxens sängplatser kan ofta se ganska snuskiga ut, då fettet från huden lämnar fläckar... :eek:
 
URK....blä....
jag trodde det var "vaxsvett" som jag så fint har döpt det till.... :cool:
 
japp, det har jag. mamma rimgde idag och första exemplaret är klart så nu ska vi ut och resa för att se om den passar.
men då ska hon sticka en ny för det var ingen fin färg på garnet.
hoppas bara kissen går med på det hela.
 
jo vi var väldigt oroliga och min sambo kände ju som sagt av första katten i ett par veckor. men efter "ångertiden" (3 veckor) så hade vi ju inte kunnat lämna tillbaka katten ändå. sen tror jag att kroppen vänjer sej på ngt sätt och att allergier är lite psykologiskt. man känner efter så mkt hela tiden. men så behöver det ju inte va.

ska rapportera om tröjorna. första är klar men ska provas och ev justeras.
 
jag och min sambo har fyra "bond katter". när vi träffades så var han super alergisk mot att vad pälsdjur heter, men nu klarar han av katterna elegant, det var presic som om hans imunförsvar hade vant sig vid katterna eller något sådant. hoppas att det går bra för er med ;)
 
Det kan vara så, att allergin "går över" och bara visar sig tex vid pollensäsong, men det kan också gå åt andra hålet, dvs en lindrig allergi blir tillsist livshotande, så man ska inte experimentera med det för mycket :crazy:

Förresten så har min kille (en korat) en fleecetröja som han myser i när vi ska ut i kylan, han ser ju ut att ha ordentlig päls, men eftersom han saknar underull fryser han mycket lätt... fast det ser lite fånigt ut :p
 

Liknande trådar

Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 773
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp