spilta eller box?

Varför har spiltor blivit förbjudna då undrar jag? Om det är så att hästar absolut inte far illa av dem?
Spiltor är inte förbjudna, bara att bygga nya för permanent uppställning. Skötselspiltor är ok.

Sen är det ingen som menat att hästar absolut inte far illa av spiltor, eller kan du citera vart du fått det ifrån? Hästar kan fara illa av både spiltor och box eller ens vara i fångenskap. Det är väl bra att det är reglerat och men också att spiltor fasas ut efterhand så vi erbjuder hästarna bättre komfort och minskad skaderisk (hästar kan skada sig på uppbindningsanordningen/grimman i enstaka tillfällen och klart det är skönare att inte vara bunden.

Det hade varit bättre för hästarna generellt med att lösdrift och stora hagar, men det innebär inte att box är helt förkastligt det heller.
 
Jag har hört om byggnader som blåst sönder...Tält är ett bra skydd i många lägen, men en byggnad är förmodligen ofta billigare i längden., lite mer stabilt.
Allt kan väl ske givetvis. Tält känns enbart ok i beteshage som skydd ej till permanent lösning hela året. Nä en byggnad är inte LITE mer stabilt utan avsevärt stabilare än en tältpressening givetvis. Nä en byggnad/ladugård är inte billig, min kostade över en mille.
 
Allt kan väl ske givetvis. Tält känns enbart ok i beteshage som skydd ej till permanent lösning hela året. Nä en byggnad är inte LITE mer stabilt utan avsevärt stabilare än en tältpressening givetvis. Nä en byggnad/ladugård är inte billig, min kostade över en mille.
Jag tror det är extremt få som väljer mellan att uppföra en ladugårdar i miljonklasse och ett tält. Tält lär mer vara aktuellt när man är ute efter ett mindre vindskydd och då är det helt andra kostnader än din miljon.

Där jag stod hade vi ett tält (brädfodrat och uppsatt enligt konstens alla regler), när det blåste sönder efter 10 år eller så ersattes det av 3 småskjul som blåste omkull och isönder redan första vintern. Det är inte svart eller vitt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp