Spilttråd för spilt-råd

Nytant

Trådstartare
Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem.

Kortfattat så har jag just nu endast en möjlighet att rida, och det är hos en verksamhet som har en del av sina hästar i spilta. Som jag förstår det står dessa hästar där nattetid och för skötsel. Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken att det kunde finnas spiltor där, särskilt inte till stora hästar (inte för att ponnyer förtjänar att ha det sämre, men har nog aldrig sett storhästar i spilta, så ren vana).

Spiltorna känns inte helt bra i magen för mig, och inläggen i den andra tråden blev väldigt bekräftande av min känsla. Problemet är att utöver det här stället har jag exakt en hästkontakt i det här landet, och det är folk som har toppstammade tävlingshästar som de inte ens själva rider. För den som inte läst mina andra trådar så har jag haft en lång paus från ridningen och är milt sagt under igångsättning. (Jag har också fortfarande en tveksam hälsosituation med allergi & astma som jag väntar på läkarfeedback kring, men tänker utgå ifrån att det löser sig fördetmåstedet.) Att be någon ta sig an mig som medryttare känns därför inte riktigt rätt i nuläget, och andra ridskolor har flera års kö. Sen vet man ju inte heller hur det ser ut hos dem. Så hur ska jag göra? Köpa en häst i blindo och hoppas att akutmottagningarna i min närhet har ordentligt med personal? Eller lägga pengarna på en ridsimulator istället och acceptera en hästlös lott i livet? Välkomnar kloka tankar av er som har lite perspektiv.
 
Sålänge hästarna inte ser ut att behandlas dåligt eller verkar må dåligt på något annat vis tänker jag att det kanske är bäst att du fortsätter komma igång med ridningen där du är, längre fram kan du ju alltid omvärdera och leta dig vidare om du vill. På många andra ridskolor står hästarna i box många timmar, med alldeles för lite utevistelse, så det kan vara svårt att hitta en toppenbra ridskola. Har du inget annat ställe att rida på så är ju valet att rida ändå eller avstå ridningen och det är här jag tänker att om de inte ägnar sig åt några andra hemskheter som gäller hästarna, kanske det ändå är värt att komma igång med ridningen?

Jag hade inte velat stötta en ridskola med spiltor, men där jag bor finns det gott om ridskolor att välja mellan och därför är det enklare att välja en bättre. Det finns också många andra saker jag inte skulle vilja stötta på ridskolor som ändå inte har spiltor.

Jag tycker bäst om lösdrift med stora hagar och stora ligghallar plus ett stall med boxar vid behov och skötsel. Men dom ridskolor som har det är fortfarande inte alltför många (jag känner bara till en enda vad jag kommer på nu, dåliga lösdrifter räknar jag inte in).
 
Jag tycker inte nödvändigtvis att hästarna har det dåligt för att de står i spiltor och jag hade valt efter hur hästarna verkar må istället.
Det är inte billigt att bygga om stallen och jag tror att de flesta ridskolor skulle bygga boxar till sina hästar om de bara kunde.

Man ska såklart inte stötta ställen där hästarna far illa, men jag tror inte man kan hitta en ridskola som är perfekt och skulle man kräva det av dem så skulle folk inte ha råd att rida/ridskolorna skulle gå i konkurs.
 
Ridskolan Strömsholm hade samtliga elevhästar på spiltor UTAN någon som helst utevistelse för inte alls länge sedan. Reds enbart en gång om dagen. Så trist hästhållning och ledsamt att dom fick ha det så. Men hästarna mådde inte dåligt. Dom hade säkert mått bättre i box och definitivt av hagvistelse och solljus. Men ingen häst led. Se till hästskötseln i det stora istället. Friska glada hästar i ett ljust rent stall med hagvistelse? Då är spiltor inget problem.
 
Ridskolan Strömsholm hade samtliga elevhästar på spiltor UTAN någon som helst utevistelse för inte alls länge sedan. Reds enbart en gång om dagen. Så trist hästhållning och ledsamt att dom fick ha det så. Men hästarna mådde inte dåligt. Dom hade säkert mått bättre i box och definitivt av hagvistelse och solljus. Men ingen häst led. Se till hästskötseln i det stora istället. Friska glada hästar i ett ljust rent stall med hagvistelse? Då är spiltor inget problem.

Verkligen? Min lokala ridskola säger att pga att en del av deras hästar tyvärr fortfarande står på spilla så måste de vara ute i hagen ett visst antal timmar. De har hållit på i många år nu att försöka få pengar och plats att bygga ut så att alla hästar ska få ha box. Det har gjorts i etapper efter hur mycket pengar de lyckats få ihop. När man bygger om så måste man ju även bygga ut för att inte behöva göra sig av med hästar. Nu verkar det dock som att de äntligen är på sluttampen och de sista spiltorna håller på att byggas bort. Gissar att det kommer ske i sommar.
 
Jag tycker man får titta på helheten. Den kan ju vara svår att avgöra innan man varit på plats och lärt känna hästar, rutiner och förstått systemet som hästarna går i.

Den för hästarna bästa ridskola som jag har erfarenhet av, var en där de flesta stod i spilta. Ridskolan ville utöka med ny stallbyggnad och bygga boxar, men till det krävs (förutom pengar) bygglov och grannarna överklagade i decennier..

När jag började rida där så var hälften av hästarna 20+ år! Trots att de flesta gått hela sina liv på ridskolan med många ridhustimmar, många obalanserade ryttare och bara bott i spilta, så var det faktiskt förvånansvärt få skador på hästarna.

Självklart hade boxar till alla varit ännu bättre, men ridskolehästarna mådde överlag bra. De gick i sin flock, rörde sig mycket och bodde i enorma hagar under sommarhalvåret. Personalen var lyhörd mot hästarna och det fanns boxar när någon behövde det.
 
Det viktigaste för mej är att hästarna mår bra, får foder av bra kvalité och veterinärvård när det behövs.

På en ridskola där min brors döttrar rider står några hästar i spiltor. Men ingen av hästarna står inne nattetid utan alla går på lösdrift. Dvs de står enbart i spiltan undertiden det pågår lektioner. Och de går mellan 1-2 lektioner per kväll med varierad ridning.

Ett annat ställe vet jag har fått pengar så i sommar ska de bygga om från spiltor till boxar samt renovera stallet.

Men jag skulle inte dragit mej undan bara för spiltorna utan skulle velat se helheten.
 
Verkligen? Min lokala ridskola säger att pga att en del av deras hästar tyvärr fortfarande står på spilla så måste de vara ute i hagen ett visst antal timmar. De har hållit på i många år nu att försöka få pengar och plats att bygga ut så att alla hästar ska få ha box. Det har gjorts i etapper efter hur mycket pengar de lyckats få ihop. När man bygger om så måste man ju även bygga ut för att inte behöva göra sig av med hästar. Nu verkar det dock som att de äntligen är på sluttampen och de sista spiltorna håller på att byggas bort. Gissar att det kommer ske i sommar.
Vadå verkligen? Det var så. Tror du jag hittar på? Idag är spiltor snart helt borta. Tyvärr är dom väl utbytta mot grusade rasthagar i frimärkesstorlek.
 
Vadå verkligen? Det var så. Tror du jag hittar på? Idag är spiltor snart helt borta. Tyvärr är dom väl utbytta mot grusade rasthagar i frimärkesstorlek.

Jag vet inte om jag tycker att det är bättre med box+frimärkeshage än spilta+fin gräshage. Eller rättare sagt, jag tycker inte att det är bättre.
 
Jag vet inte om jag tycker att det är bättre med box+frimärkeshage än spilta+fin gräshage. Eller rättare sagt, jag tycker inte att det är bättre.
Skillnanden för mig är nog att det finns en gräns på hur länge en häst får stå på spilta.

Teoretiskt (och tyvärr många gånger praktiskt) kan hästen gå ute i en minihage en halvtimme-timme och stå på box resten av dagen.
 
Min barndoms ridskola hade/har mest spiltor och en del boxar, även storhästar i spilta. Men, de har enormt stora naturhagar och lång utevistelse. Min nuvarande ridskola har endast boxar och stora sådana, en del har fönster ut, eller lucka ut i stallgången, en del varken eller. Stora skillnaden: hagvistelse på nuvarande ridskola är endast 4-5 timmar per dag och det är små hagar eller "rutor", allt utan gräs. Gräs & stora naturhagar får de endast på sommarbetet. Två fel gör ju inte ett rätt men jag tycker inte man kan säga att spilta alltid är värst, jag skulle inte vilja ha min häst på spilta över natten heller men mycket utevistelse är så viktigt, även om hästen har box.
 
Oavsett så kan inte en box ersätta en riktig hage med kompisar. Hellre spilta och fin hage med kompisar en halvdag än box och frimärkeshage ensam.
Tja... illa båda delarna. Har dock aldrig sett en ridskola som har hästarna ensamma i frimärkshagar, tack och lov.
 
Har inte svarat så mycket i tråden för jag funderat, och funderar fortfarande 😅 Tack för att ni delar med er av råd och resonemang. Det ni skriver är väldigt intressant, och jag tycker det är smarta synpunkter att ta ett mer holistiskt perspektiv på hästarnas välmående, och inte stirra sig blind endast på spiltan.

Men samtidigt går det för mig inte att sticka under stolen med att man borde kunna sätta även de enskilda aspekterna av hästhållningen under lupp och känna att det man ser håller måttet. Hur förståeliga yttre omständigheter än är, är det ju inte hästarnas fel att en ridklubb saknar pengar för ombyggnation, eller att det är för tätbebyggt för rejäla hagar annat än grusade frimärken, eller vad det nu kan vara. Rätt förutsättningar borde ju komma först, sen häst...vilket ju är mitt dilemma också, på ett sätt 😕

Å andra sidan är det sällan saker är perfekta här i livet. I just det här fallet, med den här verksamheten, får jag överlag en ganska bra känsla av att man genuint bryr sig om hästarna. De har bra, stora gräshagar och ordentlig utevistelse tillsammans övriga timmar. På sommaren förstår jag det som att de går ute året om. Såg inte till något onödigt bråkande med hästarna och hörde inga förlegade resonemang om att lösa problem med kraft eller våld, utan uppmaningar om tålamod och lugn snarare.

Jag får fortsätta fundera 😬
 
Rätt förutsättningar borde ju komma först, sen häst...vilket ju är mitt dilemma också, på ett sätt
Grejen är väl att de flesta ridskolor som har hästar i spiltor idag har byggt upp sin verksamhet för väldigt länge sedan medan det inte fanns några invändningar mot att ha hästarna i spiltor. Det var alltså rätt förutsättningar för verksamheten när den startades. Att sedan både lagstiftning och hästfolkets inställning till vad som är bra hästhållning har förändrats med tiden, samtidigt som det kan vara svårt för ridskolorna att förändra sina förutsättningar gör att det krockar litegrann.
Rent krasst är det ju så att för att bygga en box måste två spiltor byggas bort, vilket halverar antalet stallplatser för ridskolan om den inte samtidigt kan bygga ut. Och det i sin tur förutsätter i många fall att kommunen är villig att betala för det.

Jag skulle ge dig ett råd till, utöver vad tidigare svar har skrivit. Ta reda på hur ridskolans framtidsplan ser ut. Jag vet t.ex att ridskolan i vår kommun har projekterat en stor ombyggnad i många år och nu äntligen är den igång. (från att merparten av ridskolehästarna stått i spilta kommer de nu gå på lösdrift och bara ha skötselplatser inomhus). Hade man bara tittat på nuläget utan att prata med någon vid besök för 2 år sedan så hade man kunnat döma ut det fullständigt. Men med kunskap om ombyggnadsplanen blir läget ett helt annat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 064
Senast: Sirap
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 903
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp