Foder till trolig fånghäst

_Skifting_

Trådstartare
Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel).
Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt ägaren hade fång förra sommaren. Hästen i fråga är en 5åring som är mycket outvecklad i kroppen och snare ser ut som en klen 3åring.

Dålig överlinje (proteinbrist), noll och inga muskler och ganska tunn. Troligtvis ej färdigväxt och har mycket kvar i kroppen att förändra.
Går idag på bete utan reducerare. Oklart hur kraftigt bete, men minishetland (i normalhull) och C-ponny korsning (överviktig) går på samma bete.

Betesfrågan är löst som sådan att hästen kommer gå på bete dagtid på stort, men kort och ogödslat bete, tillsammans med de andra hästarna med munkorg. Nattetid går den i liten hage som i princip inte har gräs alls, utan munkorg och kommer där (vid behov) att stödfodras.

Hästen är "insutten" och riden i skritt och trav på bana, grunderna ej befästa och är helt grön (men snäll).

Men, då väninnan kommer rida in och utbilda hästan ganska omgående så kommer den med största sannolikhet att behöva lite "hjälp på traven" med stödfoder.

Hon kommer att Laka ur hösilaget genom att låta det ligga i vattenfylld balja i ca 24 timmar. Analys finns i dagsläget ej, därmed tar vi det säkra före det osäkra och lakar ur.

Men vad hade ni gett för övrigt?

Melassfri lucern för proteinbristen?
Eller går det att ge lusern/hack/alfa alfa innehållande melass? Tankar och funderingar runt detta?

Och resten? Vad hade ni övervägt att ha i foderstaten? dels under sommaren, men även frammåt under installade vinterhalvåret?

Vad tycker ni om de olika fångfodrena som finns ute hos de olika leverantörerna?
För/nackdelar?

Kom med allt ni kan tänka på. =)

(ps. Kommentarer som att "jag hade aldrig skaffat en häst med fång osv" är ovidkommande i denna tråd. Ds.)
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Laka ur? Varför? Så länge som 24 timmar gör att det växer till bakterier.
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Håller med om att 24 h är för länge. Det bör räcka med en timme eller två.

TS: Jag skulle absolut välja lucern utan melass. Och skulle också se till att höstens hösilage blir analyserat. Eurofins analyserar automatiskt socker i sin grundanalys numera.
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Man ska nog inte låta ngt ligga i vatten så länge, speciellt inte nu på sommaren. Egentligen är det bättre för den att beta på natten. Sommar nätter innehåller bete mindre socker/fruktan än en varm, solig sommardag. Eftersom den verkar behöva proteiner så är det bra med lusern. Jag hade inte gett den lusern som innehåller melass.

För att kunna svara på de andra frågorna är det bra att veta lite mer om hästen. Varför fick den fång förra sommaren? Var den tjock då? Har den/är den insulinresistent (även smala hästar kan vara IR)? Hur pass dålig var den? Fick den några hovbensförändringar? Har den varit helt bra sedan dess? osv

Det var ett tag sedan jag läste om fångfoder. För några år sedan "roade" jag mig med att gå igenom olika märken för att läsa vad företaget utlovade och jämföra detta med vad fodren innehöll. Det var inte så kul egentligen. En del av fodren innehöll helt meningslösa tillsatser och andra (ganska många :crazy:) var direkt olämpliga att ge en fånghäst. De är kanske bättre idag. Men man ska nog alltid vara kritisk till färdigfoder och speciellt när det gäller foder till fånghästar.
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Nej, det finns en nyare studie där sockret minskade betydligt mer efter 16 timmar i kallt vatten än 1 timme. Jag har gjort min egen lilla studie också, jämförde 1 timme mot 5 timmar och sockerhalten sjönk några procent till. 24 timmar är kanske lite väl länge, det håller jag med om, men 1-2 timmar är ofta inte tillräckligt.

Sommartid??? I mitt stall är det iaf inte över 20 grader mer än 2 dagar per år... Vattnet i kranen är är lika kallt som på vintern. Bor man i tropiska strök kanske det är ett problem, men inte här i Norden.

Morgonhöet är (av uppenbara skäl) det som ligger längst i vatten, ca 12 timmar. Vattnet är fortfarande mkt kallt när jag häller av det, så någon bakterietillväxt behöver man nog inte oroa sig för så sant man inte ställer det ute i solen.

Däremot blir höet snabbt dåligt om man tar upp det ur vattnet, så en varm dag är det viktigt att det inte blir liggande länge i hagen/boxen, det måste ätas upp direkt.

TS: Jag hade provat med potatisprotein, högvärdigt protein utan onödig energi. Innehåller dessutom ingen stärkelse eller socker. :)
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Nej, det finns en nyare studie där sockret minskade betydligt mer efter 16 timmar i kallt vatten än 1 timme. Jag har gjort min egen lilla studie också, jämförde 1 timme mot 5 timmar och sockerhalten sjönk några procent till. 24 timmar är kanske lite väl länge, det håller jag med om, men 1-2 timmar är ofta inte tillräckligt.

Sommartid??? I mitt stall är det iaf inte över 20 grader mer än 2 dagar per år... Vattnet i kranen är är lika kallt som på vintern. Bor man i tropiska strök kanske det är ett problem, men inte här i Norden.

Morgonhöet är (av uppenbara skäl) det som ligger längst i vatten, ca 12 timmar. Vattnet är fortfarande mkt kallt när jag häller av det, så någon bakterietillväxt behöver man nog inte oroa sig för så sant man inte ställer det ute i solen.

Däremot blir höet snabbt dåligt om man tar upp det ur vattnet, så en varm dag är det viktigt att det inte blir liggande länge i hagen/boxen, det måste ätas upp direkt.

TS: Jag hade provat med potatisprotein, högvärdigt protein utan onödig energi. Innehåller dessutom ingen stärkelse eller socker. :)

Svarar alla samtidigt.

Har också gjort noteringen om att sockert sjunker rejält med fler timmar i vatten. Blir troligen inte fullt så många timmar, men då hästen står uppstallad och jobb mm innebär att min väninna bara är där en gång om dagen så blir det en del timmar, ja. Höet kommer att finnas till hästen nattetid och det rör som om några kilon enbart, så det lär bli uppätet fort.

Analys kommer inte förens på höet som ska fodras med i höst, detta är fjorlårsbalar som fungerat bra till lättfödda islandshästar på fri tillgång, så värdena är nog relativt låga. Handlar mest om att han ska få möjlighet att äta lite utan munkorgen och ha något att varva ner med. :)

Hur han var när fånganfallet slog till, vet vi inget alls om. Ägaren har bara haft honom sedan i vintras, men känner att hon inte har tid att utbilda honnom, därmed försäljning. Fick ingen annan information från föregående ägare mer än att han "troligen" hade haft fång under sommaren.

Haft ute duktig hovslagare som inte ser några förändringar, ej röntgad. Barfota (aldrig varit skodd) med mycket fin kvalite, inte öm alls och vet.bes är U.A.

Vad finns det mer för foder som man kan ge förutom melassfri lucern och potatisprotein?
Var köper man potatisprotein förresten? Hur fungerar det? Hur utfodrar man med med det?
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Olja borde också funka. Jag har gett linfrölja utan problem till min lilla smala fd fånghäst.
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Potatisprotein är vad jag förstår det som blir över när man tagit bort stärkelsen. Det innehåller alltså bara protein och inte ngn socker eller stärkelse. Det bör därför vara säkert att fodra en fånghäst med. Men man ska naturligtvis vara medveten om att det är ett proteinkoncentrat och därmed farligt att överdosera. Men det gäller ju alla slags koncentrerade foder och alls hästar.

http://www.ecuriemy.com/pblad/potatisprotein.pdf
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Min potentiella IR/fånghäst äter grovfoder med låg sockerhalt. Lusern utan melass och betfiber utan melass dvs inte betfor utan andra varumärken. Behövs mer protein tillför jag potatisprotein. Det är ett pulver som går fint att blanda ner i till exempel uppblött betfiber. Potatisprotein saluförs av Kvarnbyfoder och finns i deras gris-sortiment.
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Jag har likadant som Sigge med de olika melassfria varianterna, och håller tummarna för att bonden för in lika bra hö iår som förra året då sockerhalten blev bra.

Jag har gett potatisprotein sen i höstas utan problem. Jag har inte gett några mängder dock, utan Max 2dl/dag som Max. Under våren fick de 0,5dl var. Men så har jag små ponnyer också som inte har behövt så mycket extra protein..
 
Sv: Foder till trolig fånghäst

Dodsons "Safe and Sound" ger jag vår fångponny och både ponnyn och jag är mer än nöjda med det! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
1 960
Senast: MaRomer
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 605
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp