Inkörning utan hjälp

buschiq

Trådstartare
Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors shettis. (Båda ska bo hos svärmor över vintern)

Jag erbjöd mig hjälpa till att köra in shettisen under sommaren eftersom jag tidigare kört in mina egna två busungar (nu sålda), mest för att stoet skulle få något att göra och vidga sina vyer utanför gräshagen. Hon är sex år men varken inriden eller inkörd i nuläget. Hon har i princip aldrig gått utanför sin hage eller box och hon är van vid att bli släppt direkt in i hagen med trådar längs gården - alltså inte ens ledd tidigare.

Grannen är gravid och har hemsk foglossning så hon kan varken promenera med hästen eller rida men när hon fått sitt barn kommer det säkert att bli bättre. Dock dröjer det en bra bit in på hösten och då har shettisstoet fått åka hem till svärmor igen, inte så bra ur min synvinkel alltså.

Jag vill verkligen göra något med shettisen, vi har promenerat, tränat läskiga saker som låter och skramlat, lagt på tömkörningsgjord och dragit åt, tränat träns med och utan bett och så vidare så vi är på gång. Vi promenerar utan sällskap och det går väl sådär med frammåtbjudningen, men vi kämpar på det :D

I alla fall, hennes ägare har beställt sele från drive out nu och tanken är att vi ska börja köra in henne lite mer seriöst framöver. Men - jag är ensam!

Ägaren bor långt bort och är sjukskriven så hon fixar inte alltid att komma. Min granne som äger den andra hästen kan varken gå eller rida.
Medryttare är jättesvårt att få tag i där vi bor (ute på landet) så jag är i princip ensam med inkörningen.

Mina egna shettisar hade bra framåtbjudning och det underlättade verkligen inkörningen inser jag nu, den här tjejen går inte ett steg utan att jag finns framför henne.

Hur fixar man det här på egen hand?
Att låta hela sommaren gå utan att ha varken tömkört tjejen eller satt henne framför vagn känns inte som ett val men utan framåtbjudning blir det tvärstopp.
Hästen är riktigt intelligent, hon funderar, smakar, testar och tänker över allt man utsätter henne för, men hon tvärvägrar gå frammåt utan någon framför.

Självklart har jag tränat det här med henne och det är en pågående process, men jag känner att sommaren rinner iväg och jag vill komma lite längre innan det är dags för henne att åka tillbaka till ägaren inför vintern.

Har ni några bra tips och idéer inför inkörningen?

Kan lägga till att vi inte har någon paddock eller inhägnad plats att träna på, bara grusvägar.
 
Sv: Inkörning utan hjälp

Okej, jag känner själv att det här egentligen är en lite dum fråga, självklart handlar det om att träna stoet att gå ensam utan hästkompisar och med en ledare som går 1-2-3 meter bakom. Det förstår jag också!

Tänkte bara om ni körvana bukare hade något bra tips när man tvingas vara ensam om att köra in en häst, sånt som man kanske missar normalt sett då man är 2-4 pers som kan hantera situationer som uppstår under de första trevande inkörningsförsöken.
 
Sv: Inkörning utan hjälp

Jag bara funderar lite... Om du leder iväg henne och sedan vänder och tömkör på hemvägen, går hon inte fram då? De flesta hästar brukar ju vilja gå hemåt hellre än bortåt. Det kunde ju vara en bra början i alla fall.
Om du har ett dressyrspö/körpisk och driver på med, vad händer då? Nu menar jag naturligtvis inte att du ska slå henne, utan peta lite lagom irriterande...
När jag börjar tömköra mina hästar och de är lite osäkra eller ovana att gå fram utan mig i huvudänden brukar jag stegvis dra mig bakåt. Jag börjar med att gå bredvid halsen och styra med en töm i varje hand och en hand på varje sida om hästens hals, ungefär som tygelfattning vid ridning., Sedan flyttar jag mig succesivt bakåt tills jag hamnar bakom tömringarna och så småningom är jag bakom hästen i rätt position. Låt det ta tid. En osäker häst behöver några veckor för att våga gå utan stöd vid huvudänden.
Är hästen envis o lat så börja med disciplinen när du leder den. Kräv att hon går fram i rask skritt och lyssnar på röstkommando/smackning. Går hon inte fram när du smackar så använd ett långt spö så att hon får en påminnelse på baken direkt när reaktionen uteblir. Att lyssna på röstkommando är jätteviktigt för en körhäst. Det kan ni öva på på promenaderna!
Att bogsera iväg en trög häst är hopplöst! Hästen måste gå fram för egen maskin!Sen är olika hästar ju olika mycket framåt av naturen, men man kan alltid kräva framåtbjudning den korta stund man jobbar med dem. Om de sedan vill sova dygnets resterande 23 timmar är helt okej i mitt tycke.
Lycka till med inkörningen!
 
Sv: Inkörning utan hjälp

Tack för svaret

Det är precis så jag gjort, som du förklarat. Stegivis allt eftersom, men vi kommer oftast inte längre än 40-50cm bakom innan hon bockar, krånglar och drar åt alla håll utom de vi ska åt.
Pisk har jag försökt - det ger stoooora bocksprång, oavsett håll.

Har jag väl börjat ha antingen bett eller bettlöst träns med styrande tyglar så blir hon jätteirriterad och kastar med huvudet hela ridturen. Hon avskyr allt som styr henne, men så är hon 6 år nu också.
Jag är lite mer fokuserad på att lyckas än stoet, lite mer envis
 
Senast ändrad:
Sv: Inkörning utan hjälp

Jag bara funderar lite... Om du leder iväg henne och sedan vänder och tömkör på hemvägen, går hon inte fram då? De flesta hästar brukar ju vilja gå hemåt hellre än bortåt. Det kunde ju vara en bra början i alla fall.
Om du har ett dressyrspö/körpisk och driver på med, vad händer då? Nu menar jag naturligtvis inte att du ska slå henne, utan peta lite lagom irriterande...
När jag börjar tömköra mina hästar och de är lite osäkra eller ovana att gå fram utan mig i huvudänden brukar jag stegvis dra mig bakåt. Jag börjar med att gå bredvid halsen och styra med en töm i varje hand och en hand på varje sida om hästens hals, ungefär som tygelfattning vid ridning., Sedan flyttar jag mig succesivt bakåt tills jag hamnar bakom tömringarna och så småningom är jag bakom hästen i rätt position. Låt det ta tid. En osäker häst behöver några veckor för att våga gå utan stöd vid huvudänden.
Är hästen envis o lat så börja med disciplinen när du leder den. Kräv att hon går fram i rask skritt och lyssnar på röstkommando/smackning. Går hon inte fram när du smackar så använd ett långt spö så att hon får en påminnelse på baken direkt när reaktionen uteblir. Att lyssna på röstkommando är jätteviktigt för en körhäst. Det kan ni öva på på promenaderna!
Att bogsera iväg en trög häst är hopplöst! Hästen måste gå fram för egen maskin!Sen är olika hästar ju olika mycket framåt av naturen, men man kan alltid kräva framåtbjudning den korta stund man jobbar med dem. Om de sedan vill sova dygnets resterande 23 timmar är helt okej i mitt tycke.
Lycka till med inkörningen!

Jag spar ditt inlägg och läser senare - du har verkligen tänkt igenom det du skrivit... Absolut värt att tänka vidare på
 
Sv: Inkörning utan hjälp

Har tömkört flera hästar när jag varit själv både stora och små. Absolut inte optimalt men de har gått och har alltid tagit hjälp när de är dax för att introducera skaklar/vagn.

Har jobbat så ledarskapet suttit ordentligt först och de har fått tagit tid. När jag kunnat flytta hästen med att bara peka och den väntar lugnt så har jag gått vidare. Då har de hunnit lära sig vad orden och smackningarna betyder och vant sig att de har sele och de händer saker runt dom

Och då börjat låta hästen gå före mig när jag gått i grimma och grimskaft. De underlättar mkt när man går bakom att man på promenaderna växlar så ibland går hästen före och ibland jag.

Sen satt långa tyglar i grimman (eller en remontnosgrimma) för att lära in att svänga och sånt. Sedan börjat med bett och börjat flytta mig mer och mer bakåt. Jobbat mkt med lydnaden hela tiden.

Du har ingen som kan hjälpa dig även om de inte är hästkunniga?

Låter som de är som du skrivit inte inkörningen som är problemet utan att hon vill bestämma?
 
Senast ändrad:
Sv: Inkörning utan hjälp

Om hon är väldigt ovillig, bockar och håller på så gissar jag att du kanske går lite fort fram..? Försök få henne på din sida, så att det verkligen lönar sig att göra som du vill. Så att hon verkligen vill göra som du vill :)

Ta bara korta korta träningspass. Så fort hon gör minsta lilla försök i rätt riktning så belöna mycket genom att ge henne en paus eller kanske att hon får beta en stund vid vägkanten(om där inte kör för mycket bilar). Eller gå hem och släpp henne i hagen ;) Så länge hon inte är väldigt ouppfostrad så borde det bara göra så att hon anstränger sig lite mer nästa gång, för då vet hon att hon får göra det hon gillar.

Träna henne kanske två korta gånger om dagen istället för en lång. Som det låter nu så hade det kanske räckt med 5-10 minuter per gång bara för att hon ska förstå att det är roligt och att man får lite lön för mödan :)
 
Sv: Inkörning utan hjälp

Synd att du bor så långt borta, annars kunde vi ju hjälpt varandra :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp