Spin-off allemansrätten

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 918
Sv: Spin-off allemansrätten

Det finns ett krux, för om vägen har bidrag från kommun så är det som du skriver alldeles rätt. Det förutsätter förstås att inte kommunen faktiskt varit den som satt dit skylten, för att man fått det tillståndet.
Så för att veta det ska man kontakta sin kommun och inte nonchalera dessa skyltar, eftersom alla är inte olagliga.

När man kommer till privat väg, den kan ägas av en eller flera alternativt en vägförening som betalar allt underhåll av egna pengar och utan bidrag. Om det då börjar bli så att ryttare rider regelbundet på denna väg, för att t ex komma på en viss skogsväg. Då står det ägaren/ägarna fritt att sätta upp en skylt att ridning är förbjuden. Det innebär ju att de som ev är på genomresa någon gång då och då även blir drabbade för att enstaka inte kan sköta en sådan sak.

Boj medlem i en vägförening tillika hästägare.

Det finns ett krux, för om vägen har bidrag från kommun så är det som du skriver alldeles rätt. Det förutsätter förstås att inte kommunen faktiskt varit den som satt dit skylten, för att man fått det tillståndet.
Så för att veta det ska man kontakta sin kommun och inte nonchalera dessa skyltar, eftersom alla är inte olagliga.

När man kommer till privat väg, den kan ägas av en eller flera alternativt en vägförening som betalar allt underhåll av egna pengar och utan bidrag. Om det då börjar bli så att ryttare rider regelbundet på denna väg, för att t ex komma på en viss skogsväg. Då står det ägaren/ägarna fritt att sätta upp en skylt att ridning är förbjuden. Det innebär ju att de som ev är på genomresa någon gång då och då även blir drabbade för att enstaka inte kan sköta en sådan sak.

Boj medlem i en vägförening tillika hästägare.

Om jag förstod artikeln rätt så är det allemansrätten som gäller och då kan man inte stänga ute varken folk eller hästar oavsett om vägen är privat. Men i artikeln stod inget om bidrag eller vems om betalar för underhållet och jag är inte speciellt insatt ifrågan så det vet jag inget om. Men det stämmer som du säger att man ska kontakta kommunen för att få veta om skylten är giltig eller inte, man ska ju inte ta för givet att den är felaktig och rida där ändå.

Om jag förstod artikeln rätt så är det allemansrätten som gäller och då kan man inte stänga ute varken folk eller hästar oavsett om vägen är privat.

Ja allemansrätten gäller, en skylt mot ridning förbjuden innebär inte att man stänger ute folk. Det man vill med en sådan skylt är kanske att skona vägen, om ridning sker regelbundet och relativt organiserat dvs om det passerar ryttare varje dag på samma ställe 7 dagar i veckan då har man en sk organiserad ridning. Sen kan den ske på olika sätt, det vi förknippar med organiserad ridning är te x turridning. Men detta kan även ske i ett inackorderingsstall, här betalar man hyra för att ha hästen installad och sen rider man kanske även i grupp och regelbundet på samma ställe då räknas även det som organiserad ridning och då är inte allemansrätten längre tillämplig.

- Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.

Information från Naturvårdsverkets hemsida:

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Jag måste bara komentera detta. Jag rider i ett område som många rider, promenerar, cyklar, åker skidor i mm.

På en mindre väg finns en påbjuds skyllt att ridning är tillåten på vänster halva av vägen. Och att höger halv är gång och cykelväg.
Allt fungerar hur bra som helst utom på vintern!!

Jag vet inte varför men skidåkarna envisas med att lägga sitt skidspår på "rid sidan" av vägen. Sen skäller de ut alla som rider i deras skidspår. Jag försökte vänligt förklara för en skidåkare att vi rider ju endast där skyltarna säger att vi ska rida och fick då slängt efter mig det du just citerarde! Att vi inte får lov att rida i skidspår.

aj, aj, aj vad göra...flyga?

Ställa av hästarna vintertid?

Rida på gångstigen?

Fortsätt att rida, enligt skyltning så har de i detta fall faktiskt inkräktat på ridvägen. Gör man det, kan man ej heller ställa krav.

När man kommer till privat väg, den kan ägas av en eller flera alternativt en vägförening som betalar allt underhåll av egna pengar och utan bidrag. Om det då börjar bli så att ryttare rider regelbundet på denna väg, för att t ex komma på en viss skogsväg. Då står det ägaren/ägarna fritt att sätta upp en skylt att ridning är förbjuden.

Eftersom vi har en vägförening i närheten av vårt stall som satt upp en skylt (jag har ännu inte kollat upp om de har tillstånd men efter samtal med dem verkar de mest ha satt upp den på eget bevåg) har jag nu varit i kontakt med kommunen, Länsstyrelsen och även vägverket och alla tre säger att man ALDRIG får sätta upp förbudsskyltar utan tillstånd från kommun eller Länsstyrelsen. De säger dessutom att det inte finns några undantagsfall oavsett vem som tex betalar underhållet av vägen.

Ang allemansrätten kan jag inte heller utläsa att den inte längre skulle gälla om man bedriver organiserad verksamhet. Så här står det (klippt från hemsidan):

Organiserad eller regelbunden ridning på annans mark bör inte ske utan markägarens medgivande. Miljöbalken ställer hårda krav på den som bedriver organiserad verksamhet i naturen. Det är tillåtet att rida på enskilda vägar. I undantagsfall kan en markägare få tillstånd att sätta upp en skylt som förbjuder ridning. Ridning i exempelvis motionsspår och skidspår kan förbjudas i lokala ordningsföreskrifter.

Eftersom du har annan info än den jag fått tag i så undar jag vem du prata med? Jag vill inte ge mig in i en diskussion med en vägförening utan att veta säkert vad det är som gäller till 100%.

Först och främst så finns det domar i denn fråga, där sk organiserad ridning blivit ersättningsskyldiga. Man har också jämställt inackorderingsstall med verksamhet, och regelbunden ridning på samma marker i upprepade sällskap anses som organiserade.
Den prejuidicerande domen känner Inte _Ung till, när den kom samt varför den tillämpades. Därefter kom ett par mindre domar ang just sk inackorderingsstall.

Den vägförening jag är med i var till domstol för just en sådan fråga, här red man 7 dagar i veckan på vägen utan hänsyn till dess beskaffenhet året runt. Från början fick vi också detta besked att inte få sätta upp skylt, och därför gick målet till domstolen. Här ansåg man den typen av ridning vara just organiserad, och ryttarna fick inte fortsätta att rida på vägen. Numera har vi löst det så att stallet betalar en avgift på samma sätt som fastighetsägarna, på så sätt är de med i underhållet av vägen och allt är numera frid och fröjd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som... 2
Svar
31
· Visningar
4 878
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg... 2
Svar
26
· Visningar
6 208
Senast: Maqurell
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 131
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser