Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Long time no uppdatera! :D Allt går bra med alla spindelrackare. Lilla LauLau (LaLa) har hunnit ömsa tvånger nu och slutar aldrig äta! Titta på henne! :laugh::laugh::laugh:

116794367_2750003498552261_6826297985913220207_o.jpg


De andra frodas, växer och mår finfint de också.. det KAN också vara så att jag eventuellt, kanske, möjligtvis väntar på paket nu i veckan. Ett paket med någonting lite mera bitskt och vanskligt än de arter jag hittils samlat på mig. :angel::love:

BonusNemi. :heart
117174220_2750082411877703_622396087234311243_o.jpg
 
Själv sitter jag med dålig samvete för spindeln som valde att gömma sig på locket till grillen. :(

Jag upptäckte den när jag lyfte på locket och skulle rädda köttet, men mina försök att rädda spindeln med ett grässtrå slutade med att den kastade sig ner på det varma locket och trots att jag snabbt försökte borsta ner den i gräset tror jag inte den överlevde hettan. :cry:
 
Själv sitter jag med dålig samvete för spindeln som valde att gömma sig på locket till grillen. :(

Jag upptäckte den när jag lyfte på locket och skulle rädda köttet, men mina försök att rädda spindeln med ett grässtrå slutade med att den kastade sig ner på det varma locket och trots att jag snabbt försökte borsta ner den i gräset tror jag inte den överlevde hettan. :cry:

Åh nej, vilket öde!
 
Åh nej, vilket öde!
Ja, jag gillar ju inte spindlar direkt i min närhet men vill ju inte att de ska plågas ihjäl. Jag skulle vänt locket upp och ner när jag försökte hjälpa den så hade den kunnat släppa ner sig i gräset istället men jag blev lite stressad när den kröp mot min hand. :down:
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Hur snabbt växer de? Är det typ några mm i veckan?

Svårt att säga, de växer ju lite mer 'stötvis' när de ömsar, men samtidigt växer de lite mellan ömsningarna också, så långt skalet kan sträckas så att säga. Varierar dessutom mellan arter och aptit.

Så jag antar att jag inte riktigt kan svara på det. 😅
 
Svårt att säga, de växer ju lite mer 'stötvis' när de ömsar, men samtidigt växer de lite mellan ömsningarna också, så långt skalet kan sträckas så att säga. Varierar dessutom mellan arter och aptit.

Så jag antar att jag inte riktigt kan svara på det. 😅
De ser ut att ha vuxit enormt sedan början på den här tråden! :eek::up:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De ser ut att ha vuxit enormt sedan början på den här tråden! :eek::up:
En del har! Det är det jag menar - ta LauLau till exempel, hen ömsade ju inte på flera månader och är fortfarande lika stor som en fingernagel (men jättetjock! :D ) medan Abbil på samma tid msat tre eller fyra gånger och fått flytta till en större burk. Det är så himla olika.
 
20200815_193538.jpg


Tog den här bilden åt dig @Sel
Inte superbra då jag inte vågade stå närmare än typ 2 meter :D
Tyvärr behövt se den här bilden ganska mycket nu med att skicka till onedrive, ladda ner, ladda upp igen.. ser det som terapi.

STOR korsspindel som byggt ett ganska stort nät (närmare en halvmeter brett) mellan en idegran och husväggen hos mina föräldrar. Den har suttit där i typ 3 dagar men när jag kom idag var den borta, blev ännu oroligare då, tycker inte om när jag inte vet var de är..
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Visa bifogad fil 55902

Tog den här bilden åt dig @Sel
Inte superbra då jag inte vågade stå närmare än typ 2 meter :D
Tyvärr behövt se den här bilden ganska mycket nu med att skicka till onedrive, ladda ner, ladda upp igen.. ser det som terapi.

STOR korsspindel som byggt ett ganska stort nät (närmare en halvmeter brett) mellan en idegran och husväggen hos mina föräldrar. Den har suttit där i typ 3 dagar men när jag kom idag var den borta, blev ännu oroligare då, tycker inte om när jag inte vet var de är..

Men så vacker! :heart Jag är inte tillräckligt duktig för att kunna se om det är en hane eller hona, men den ser inte särskilt rund ut för en korsspindel tycker jag, så det kanske är en herre som helt enkelt trallat iväg för att fria. ;)
 
Men så vacker! :heart Jag är inte tillräckligt duktig för att kunna se om det är en hane eller hona, men den ser inte särskilt rund ut för en korsspindel tycker jag, så det kanske är en herre som helt enkelt trallat iväg för att fria. ;)
Bäst för dem att familjen flyttar utomlands till typ skogen 50 meter därifrån i så fall om de inte vill att det ska sluta i tragedi :grin:

Men ja den verkar ha vandrat iväg, kanske gick och lade sig ett tag? det var rätt tidigt på morgonen när den var borta. Jag tänkte först om en fågel tagit den eftersom den satt rätt "öppet" men då borde nätet vara förstört och det var det inte.

Jag vet inte om det finns olika sorters korsspindlar? Den här har iaf inte det där distinkta korset på rumpan. Var därför lite osäker på art så bildgooglade faktiskt i typ 10 sekunder där jag väldigt fort kunde avgöra att en sådan är det i alla fall :D

Lite kluven över hur jag ska göra med mina balkongspindlar nu. Det var ett stort nät mellan två av mina pelargoner igår där det satt en i mitten. Jag skulle vilja plocka av lite döda blommor och så men vågar inte ta i dem nu. De spindlarna är ju inte så stora så de går bra på avstånd men vill inte riskera att få dem på händerna.
 
De brukar
Bäst för dem att familjen flyttar utomlands till typ skogen 50 meter därifrån i så fall om de inte vill att det ska sluta i tragedi :grin:

Men ja den verkar ha vandrat iväg, kanske gick och lade sig ett tag? det var rätt tidigt på morgonen när den var borta. Jag tänkte först om en fågel tagit den eftersom den satt rätt "öppet" men då borde nätet vara förstört och det var det inte.

Jag vet inte om det finns olika sorters korsspindlar? Den här har iaf inte det där distinkta korset på rumpan. Var därför lite osäker på art så bildgooglade faktiskt i typ 10 sekunder där jag väldigt fort kunde avgöra att en sådan är det i alla fall :D

Lite kluven över hur jag ska göra med mina balkongspindlar nu. Det var ett stort nät mellan två av mina pelargoner igår där det satt en i mitten. Jag skulle vilja plocka av lite döda blommor och så men vågar inte ta i dem nu. De spindlarna är ju inte så stora så de går bra på avstånd men vill inte riskera att få dem på händerna.

De brukar ju gilla att bo bland hus. Vad tycker föräldrarna om grannen? :D
Ja, kanske låg den på lur på sidan av nätet eller något, who knows. Det var en läcker bild du lyckades ta i alla fall! Och det är klart en korsspindel, jag tyckte bara att rumpan såg lite liten ut för att vara en hona. De brukar ju var rätt runda och goa. 😊

Ta en pinne och peta bort nätet? Det är ju lite synd att förstöra dem men de spinner snabbt ett nytt!
 
Och lilla Blå har ömsat idag! :love: P. sazimai. Titta på skillanden i färg från ett gammalt skal till det jag tog ut idag - jag vill så gärna se hur hon ser ut nu!
117910973_2763230120562932_739990806820139941_o.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp