Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Jag hittade en frän spindel när jag var i sommarstugan sist. Den var suuuperplatt.
Har försökt googla efter vad det var för en filur men inte lyckats. Hann inte heller få en jättebra skymt av den mer än att den var brun mot ljusbrun och som sagt superplatt.

Tänkte på den här tråden då :D
 
Jag hittade en frän spindel när jag var i sommarstugan sist. Den var suuuperplatt.
Har försökt googla efter vad det var för en filur men inte lyckats. Hann inte heller få en jättebra skymt av den mer än att den var brun mot ljusbrun och som sagt superplatt.

Tänkte på den här tråden då :D

Du får vara redo med kameran nästa gång! De brukar ju bo kvar på samma ställe!
 
Och nyaste tillskottet kom idag! En kusin till Abbil - en Lasiodora Klugi! Yttepytte, men snabbväxare. Förhoppningsvis med samma jävlaranamma och aptit som släktingen. :D
P1160439 (2).JPG


Under tiden väntar jag fortfarande på att Lilla Blå ska titta ut ur sitt hål igen, hen har nu varit under jord i snart en månad tror jag. Hoppas hen mår bra därnere.
Vad Nemi pysslar med har jag ingen aning om alls, hen möblerar om i sin burk Varje dag och ibland finns det en öppning, ibland inte. 😅
 
Och nyaste tillskottet kom idag! En kusin till Abbil - en Lasiodora Klugi! Yttepytte, men snabbväxare. Förhoppningsvis med samma jävlaranamma och aptit som släktingen. :D Visa bifogad fil 53124

Under tiden väntar jag fortfarande på att Lilla Blå ska titta ut ur sitt hål igen, hen har nu varit under jord i snart en månad tror jag. Hoppas hen mår bra därnere.
Vad Nemi pysslar med har jag ingen aning om alls, hen möblerar om i sin burk Varje dag och ibland finns det en öppning, ibland inte. 😅
Det är just såna där små spindlar jag har svårt med :cautious: större spindlar är nog lättare att se som husdjur medan dessa ser lättare vilda ut typ, vilket utlöser reflexen i mig ... eller så är jag för rädd för att smälla de större :rofl:
 
@Sel Du ska veta att jag har låtit en spindel som byggt ett nät framför mitt fönster (som jag öppnat på kvällarna) sitta kvar :p hen har suttit där mitt i nätet två kvällar i rad eller mer nu :cautious::rofl:
 
@Sel Du ska veta att jag har låtit en spindel som byggt ett nät framför mitt fönster (som jag öppnat på kvällarna) sitta kvar :p hen har suttit där mitt i nätet två kvällar i rad eller mer nu :cautious::rofl:

Jaaaa! Vi gör framsteg! :heart Tänk så mycket annan ohyra som Inte kommer in genom fönstret nu när hen sitter där med sitt fångstnät!
 
Under tiden väntar jag fortfarande på att Lilla Blå ska titta ut ur sitt hål igen, hen har nu varit under jord i snart en månad tror jag. Hoppas hen mår bra därnere.
Äter den något eller hur länge kan de vara utan mat?

Och med tanke på senaste bilden/filmen, är det fredliga spindlar du har som inte har minsta tendens att bitas? Det är inga aggressiva arter sas?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Äter den något eller hur länge kan de vara utan mat?

Och med tanke på senaste bilden/filmen, är det fredliga spindlar du har som inte har minsta tendens att bitas? Det är inga aggressiva arter sas?

De kan vara utan mat i månader egentligen, fast helst inte så länge medan de är små som mina är förstås. Lilla Blå har sedan jag skrev öppnat upp sin håla och ätit en mjölmask.. eller.. jag antar det. Den försvann i alla fall. Själva spindeln har jag inte sett. 😅 Men förhoppningsvis kommer hen ut så småningom.

Och arterna jag har är New Worlds, från sydamerika, och generellt inte värst i humöret, men alla kan bitas förstås och Abbil (på filmen) kan ha ett rackarns humör! :D Men man får kolla efter först och be om lov, och vara försiktig.
 

På promenad. :) Bara ben efter ömsningen! :D
Det är ju obehagligt när de rör sig men kollade ändå på hela videon faktiskt. Trodde inte att de använde de där pyttebenen (tänker på det som armarna :D ) tll att gå med. Ibland går ju "båda samtidigt" så kanske är en känselgrej mer än ett sätt att ta sig fram?

Jag har iaf börjat vänja mig lite vid mina balkongspindlar, de är ju ganska små, typ 0.5 cm som störst. Så jag kan sitta där på kvällen medans de sitter i sitt nät nån meter ifrån och vi stör inte varandra. Kommer de in i lägenheten blir det dammsugaren men det har bara hänt en gång.

Var dock och vattnade hos mina föräldrar i helgen när de var bortresta och brevid en kruka med smultron var en sån stor grå äcklig med en stor vit boll under sig (äggsäck antar jag?). Blåste mot den (vet inte varför jag gör detta??) och den sprang iväg. Kunde typ höra den trippa på träpallen (säkerligen inbillning). Blir alltid så att jag helt fryser och står där och ältar i nån minut. Typ föreställer mig hur den istället hoppar på mig, eller att den kom fram tidigare när min hand var där och klev på osv. Måste verkligen sluta med det.

Men ja, trodde att jag så att säga hade avancerat lite i min fobi men blev varse då att det nog är lika illa som förr :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp