Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Visst pratar vi om spindlarna nu? För jag blev nyligen varse att man tydligen i större delarna av landet när man säger pappa långben pratar om harkrankar?!

Jag har inget större problem med pappa långben faktiskt. Vill inte ha dem på mig men är inte rädd för dem, tror det är för att de har så små kroppar att man liksom inte kan se de läskiga spindeldetaljerna som ögonen osv :D

Som jag förstått det är 'Daddy Longlegs' amerikansk engelska för just lockespindlar, medan det här i UK avser harkrankar (det finns även mindre harkrankar som kallas 'Jenny Longlegs' för att förvirra det ytterligare).
I Sverige har jag faktiskt aldrig hört termen ens en gång, hemma i västerbotten är det rätt och slätt Långbenspindlar och Långbenmyggor. Inga misförstånd! :D
 
Visst pratar vi om spindlarna nu? För jag blev nyligen varse att man tydligen i större delarna av landet när man säger pappa långben pratar om harkrankar?!

Jag har inget större problem med pappa långben faktiskt. Vill inte ha dem på mig men är inte rädd för dem, tror det är för att de har så små kroppar att man liksom inte kan se de läskiga spindeldetaljerna som ögonen osv :D

Ja! Men precis så, harkrankar är harkrankar och bollarna med ben är pappalångben, resten av landet har helt enkelt inte klart för sig om de säger något annat! :p Vad kallar de bollarna med ben om de inte kallar dem för pappa långben?! Säger de långbenspindlar som i västerbotten? (det tyckte jag för övrigt var ett bra sätt att lösa förvirringen på.)

Jag är precis tvärtom, tycker pappa långbenen är opålitliga men spindlar är däremot trevliga. :D
(Harkrankar gillar jag också :heart, får intrycket av att de är de absolut mest korkade varelserna på denna jord och det finns en viss charm i det.. Sen är det väl bara så att de navigerar världen på ett helt annorlunda sätt än vad jag tycker verkar effektivt bara, det funkar uppenbarligen för dem så då är det ju inte dumt men det ser minst sagt förvirrat och omständigt ut!)
 
Aha, okej! Ja då spelar det ju ingen för dig när de upptäcktes i Sverige! :)



What!!! Jag har ett litet ont öga till pappa-långbenen :o för de är de enda spindlarna som någonsin har bitit mig och så är de inte ens spindlar! Förklarar ju saken! xD

Appropå Pappa Långben, kom att tänka på den här (gammal favorit):
ja, VARFÖR kallas de Pappa Långben egentligen?!
Samma här! Tycker spindlar är pålitliga överlag men de där lockespindlarna är äckliga och enda som bitit mig med :eek:
 
:eek: Jag fattar inte ens varför de biter?! Det sticker till och så sitter en sån där boll och glor på en.. wtf? Gör de som knott och försöker äta en bit av en? Vad sysslar de med?? :nailbiting:
Jag har blivit biten när jag plockat upp inomhus för att släppa ut. Blir lite provocerad av människor som är rädda för spindlar "men inte pappa långben, de är okej". NEJ de är de enda som är helt logiska att vara rädd för!
När jag blev biten fick jag höra "du inbillade dig säkert, de kan inte bita människor". Fortsatte lyfta de vid behov och blev biten igen något år senare! Därför är det skönt att höra att det inte bara är jag :rofl:
Jag undviker dom sen dess. Om jag lyfter de gör jag det genom att hålla i några ben i varje hand så kroppen liksom svävar i luften utan att nå mig...
 
Jag har blivit biten när jag plockat upp inomhus för att släppa ut. Blir lite provocerad av människor som är rädda för spindlar "men inte pappa långben, de är okej". NEJ de är de enda som är helt logiska att vara rädd för!
När jag blev biten fick jag höra "du inbillade dig säkert, de kan inte bita människor". Fortsatte lyfta de vid behov och blev biten igen något år senare! Därför är det skönt att höra att det inte bara är jag :rofl:
Jag undviker dom sen dess. Om jag lyfter de gör jag det genom att hålla i några ben i varje hand så kroppen liksom svävar i luften utan att nå mig...

Jag har förmodligen inte blivit biten för att jag helt enkelt låtit dem vara, då. De långbeningar som kommer in här får liksom sitta där de sitter. Den enda arachnid som tuggat på mig var en liten zebra-hoppspindel när jag som barn inte kunde låta bli att peta på den. 😅
 
Men vad GÖR ni med stackarna?! Jag har aldrig lyckats bli biten av en! 😅 Nu måste jag plocka upp alla jag hittar bara för det.
Första gången det hände så hade pappalångbenet faktiskt rätten på sin sida, jag höll fast skrället för att släppa ut honom. Blev ändå minst sagt förvånad när det lilla djuret sänker sig ner och biter till!? Jag plockar liksom ut getingar med händerna och har aldrig blivit stucken men en daddy longlegs biter däremot till!?!?

Alla andra gånger har jag suttit helt oskyldigt och blivit brutalt överfallen bara. De klättrar över en och så verkar de passa på att bita till bara! Eller så är det samma jäkla långbening som fortfarande är sur och hämnas!? :nailbiting:


Jag har blivit biten när jag plockat upp inomhus för att släppa ut. Blir lite provocerad av människor som är rädda för spindlar "men inte pappa långben, de är okej". NEJ de är de enda som är helt logiska att vara rädd för!
När jag blev biten fick jag höra "du inbillade dig säkert, de kan inte bita människor". Fortsatte lyfta de vid behov och blev biten igen något år senare! Därför är det skönt att höra att det inte bara är jag :rofl:
Jag undviker dom sen dess. Om jag lyfter de gör jag det genom att hålla i några ben i varje hand så kroppen liksom svävar i luften utan att nå mig...

Jag har inte hört om någon annan som blivit biten heller så väldigt skönt att inte vara ensam om att ha upplevt detta!! För nä, folk tror en typ inte!? Vänta du bara, tänker jag...

Är du galen?! De är ju evil incarnate liksom, känns som om de hade kunnat flytta sig snabbt och bita till om jag försökt mig på det där, haha! Jag lyfter dem aldrig i handen längre, det blir glas/papper/vad som helst om de behöver hjälp ut men absolut inte någon kroppslig närkontakt med de där!!! :rofl:
 
Jag har förmodligen inte blivit biten för att jag helt enkelt låtit dem vara, då. De långbeningar som kommer in här får liksom sitta där de sitter. Den enda arachnid som tuggat på mig var en liten zebra-hoppspindel när jag som barn inte kunde låta bli att peta på den. 😅
Har lyft alla möjliga spindlar när jag var liten, bara stora korsspindlar jag inte vågade röra. Inklusive zebra-hoppspindlar, alla har varit fredliga mot mig :p Husspindlar hade jag länge som favorit, coola och lena liksom, tills jag läste att de tydligen ska kunna bitas jättehårt 😱 Så jag har blivit lite nervös för att hålla i de efter det.
Procentuellt sett är väl lockespindlar inte bitska iofs, har lyft måååånga i min småkrypsperiod som liten och det är ju endast två som bitits totalt för mig. Men det är två gånger för mycket.

Numera petar jag inte på spindlar normalt sett. Bara om de är under dödshot av någon annan människa i byggnaden eller är vid min säng.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och några av småttingarna. :D
LauLau - hon är inte riktigt klok! Det går inte öppna locket utan att hon kommer ut och stirrar på en med sina åtta små ooglie-eyes och ska ha mer mat! Hon är en sådan pärla. :heart
119058348_2780182268867717_2144229861252009101_o.jpg


Athiri har ömsat! Jag har inte sett henne på... det måste vara nästan två månader nu, men Hoppsan vad hon har vuxit! 😲 Jag tror jag plockat två ömsningar sedanjag såg henne sist... eller om det är tre?
118963672_2780182418867702_6827661006169920161_o.jpg

Såhär liten var hon när hon kom. 🥰
118988242_2780189688866975_6167717177206097529_o.jpg


Sist (och minst) min lilla OBT.. eller tja.. hennes nät i alla fall. En sådan duktig liten spinnare! :heart
ddet är möjligt att vi har en ömsning på gång här också, för hon ville inte ha sin senaste måltid.
119004297_2780182532201024_4135531536755400342_o.jpg
Klart LauLau inte är riktigt klok med tanke på namnet ;)
 
Tror inte jag ligger i riskzonen för att bli biten av en pappa långben då jag aldrig skulle ta i en men måste säga att jag är förvånad över att det verkar vara så vanligt?

Det är ju absolut den spindel jag ser oftast. Sitter på garageväggen, fasaden osv ofta på morgon och kväll, finns alltid minst en i farstun hos föräldrarna. Men alltså jag vet inte om jag nånsin sett en ens röra på sig?! De liksom bara sitter där som en del av inredningen :D

Och ja jag är säker på att harkrankars enda syfte i livet är att flyga in folks hus, irra runt i taket ett tag och sen lägga sig och dö på olämpliga ställen..
 
@Exile De är nattaktiva så de sitter stilla och slumrar hela dagen. :)

Och jag har aldrig blivit biten av en heller, jag är också förvånad! :D Positivt att de inte är giftiga då i alla falll!
 
Har lyft alla möjliga spindlar när jag var liten, bara stora korsspindlar jag inte vågade röra. Inklusive zebra-hoppspindlar, alla har varit fredliga mot mig :p Husspindlar hade jag länge som favorit, coola och lena liksom, tills jag läste att de tydligen ska kunna bitas jättehårt 😱 Så jag har blivit lite nervös för att hålla i de efter det.
Procentuellt sett är väl lockespindlar inte bitska iofs, har lyft måååånga i min småkrypsperiod som liten och det är ju endast två som bitits totalt för mig. Men det är två gånger för mycket.

Numera petar jag inte på spindlar normalt sett. Bara om de är under dödshot av någon annan människa i byggnaden eller är vid min säng.

Husspindlar har jag hört att de kan nypas rätt hårt, ja, och det är väl inte förvånande med tanke på storleken egentligen.. men min främsta anledning till att inte hantera dem är att de är så Förbaskat snabba! :laugh: De teleporterar ju tamefan! Jag föredrar att plock aupp dem på föremål och flytta ut dem - dammvippan funkar bra på jobbet.
 
Visst pratar vi om spindlarna nu? För jag blev nyligen varse att man tydligen i större delarna av landet när man säger pappa långben pratar om harkrankar?!

Jag har inget större problem med pappa långben faktiskt. Vill inte ha dem på mig men är inte rädd för dem, tror det är för att de har så små kroppar att man liksom inte kan se de läskiga spindeldetaljerna som ögonen osv :D
Jag har också lärt mig att daddy longleg är harkrank. Har inget emot dom utöver att det låter som en helikopter när de flyger....och dom långa benen...*ryser*.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har lyft alla möjliga spindlar när jag var liten, bara stora korsspindlar jag inte vågade röra. Inklusive zebra-hoppspindlar, alla har varit fredliga mot mig :p Husspindlar hade jag länge som favorit, coola och lena liksom, tills jag läste att de tydligen ska kunna bitas jättehårt 😱 Så jag har blivit lite nervös för att hålla i de efter det.
Procentuellt sett är väl lockespindlar inte bitska iofs, har lyft måååånga i min småkrypsperiod som liten och det är ju endast två som bitits totalt för mig. Men det är två gånger för mycket.

Numera petar jag inte på spindlar normalt sett. Bara om de är under dödshot av någon annan människa i byggnaden eller är vid min säng.
What?! Jag har levt i villfarelsen att ingen svensk spindel har tillräckligt stora tänder/starka käkar för att kunna bitas :nailbiting:
 
Knickers har flyttat in i sitt nya, uppgraderade hus! Adana som är ungefär lika stor ska få ett nytt till helgen.
Det ser lite rörigt ut, men det är mest för att jag plutta ned alla möjliga olika växter för att se vilka som eventuellt kan överleva i atmosfären. :D
1601499358557.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp