Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Håller med om att det här är en riktigt rolig tråd!

Jag har kommit så långt att så länge spindlarna i huset inte kommer i närheten av sängen så får de leva. :cool:

Jag hade en svart husspindel i köket i förra veckan, hen ställde sig upp när jag kom och ”hotade” mig, vet inte vem som var mest rädd... en liten spindel på typ tre cm eller jag... :o Hittade henom död några dagar senare tyvärr. Ibland äter min katt Idun upp husspindlar, de brukar komma upp en stund senare.:crazy:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Håller med om att det här är en riktigt rolig tråd!

Jag har kommit så långt att så länge spindlarna i huset inte kommer i närheten av sängen så får de leva. :cool:

Jag hade en svart husspindel i köket i förra veckan, hen ställde sig upp när jag kom och ”hotade” mig, vet inte vem som var mest rädd... en liten spindel på typ tre cm eller jag... :o Hittade henom död några dagar senare tyvärr. Ibland äter min katt Idun upp husspindlar, de brukar komma upp en stund senare.:crazy:

Alla framsteg är ju framsteg. Min kära mor har också kommit dithän, och hon Jagar ut dem ur huset numera om hon inte vill ha dem där, istället för att sopa dem med kvasten. :D

Haha, en kaxig liten sak! :heart Den kan ju ha dött av naturliga orsaker också, men annars är det nog livet som en husspindel. Ibland finns där andra husdjur.
 
Jag är lite extra glad åt att just Knickers valde att ömsa just nu faktiskt. Jag städar ju två privathem och nu under corona jobbar familjerna hemifrån så jag har för första gången fått tillfälle att faktiskt Prata med mina arbetsgivare - jag var sen en morgon på grund av spindelleverans, så vi kom in på ämnet och det har visat sig att deras son är helt insnöad på creepy crawlies just nu! Verkligen stormförtjust! Så jag har lovat att ta med mig några ömsningar och ett ormskinn att lämna som överraskning åt honom när jag ska städa igen nästa vecka. :heart
Jag ville gärna kunna lämna så stort som möjligt förstås, så det här senaste passar ju perfekt! Han ska få detta och Nemis senaste, i burkar med de latinska namnen på förstås, så att han kan kolla upp dem om han vill. ;)
Han är åtta år (tror jag, eller däromkring) och kommer att vara coolast på skolan tror jag. :D
 
118730808_2775786429307301_6196775563914000312_o.jpg
 
Och här är varför LauLau ser ut som en vindruva med ben. :laugh: :rofl: :angel: Hon bara Kastar sig över maten oavsett hur mycket det är, kolla storleken på den där maskbiten!
Och jag fick fota en mycket liten spindel genom en fuktig plastruta för att inte störa, så ursäkta suddigheten. :D

118831984_2777567739129170_3599559433289079456_o.jpg
 
Hur konstaterar man det? Vad skiljer hona och hane mer än storleken?

Det finns flera olika sätt när de är vuxna och könsmogna, men innan de är könsmogna är det i princip bara genom att undersöka de ömsade skalen. Då gäller det ju dessutom att man har ett intakt och hyfsat stort skal att arbeta med dessutom - jag vet inte riktigt Hur unga de kan vara.

Jag stjäl helt enkelt ett par beskrivande bilder här. :) Och det här är på mogna exemplar, mina var lite mer diffusa (de är ju så unga), men jag fick experthjälp. "Fickan" som är inringad här är där hanen så småningom ska lämpa av sperman under buken på honan, det gör han med hjälp av sina pedipalps.

1599332241956.png
 
Senast ändrad:
1599332382914.png


En mogen hane blir dessutom betydligt mindre i massa men längre i ben, pedipalpsen blir mer uttalade och en del får 'krokar' på de långa frambenen som hjälper dem hålla upp honan vid parning. Hos vissa arter är det lite skillnad i färg och mönster också, men inte alla.
 
Det finns flera olika sätt när de är vuxna och könsmogna, men innan de är könsmogna är det i princip bara genom att undersöka de ömsade skalen. Då gäller det ju dessutom att man har ett intakt och hyfsat stort skal att arbeta med dessutom - jag vet inte riktigt Hur unga de kan vara.

Jag stjäl helt enkelt ett par beskrivande bilder här. :) Och det här är på mogna exemplar, mia var lite mer diffusa, men jag fick experthjälp. "Fickan" som är inringad här är där hanen så småningom ska lämpa av sperman, det gör han med hjälp av sina pedipalps.

Visa bifogad fil 56785
Brukar hanar generellt ha större pedipals eller är det bara hos vissa arter det är så?
 
Och här är Nemis senaste, som exempel. Liten flicka! 🥰
Anledningen till att det ser så slemmigt ut är att man får lägga det i tvålvatten först, annars spricker skalet när man försöker släta ut det för att se detaljer. Det är inte alls slemmigt eller blött i sig självt. :)

1599333418467.png
 
Baby steps! 😊
Det vet jaginte Egentligen, ingen av mina är könade ännu även om jag är rätt säker på att jag skulle kunna få ett hyfsat hum om de fem största - man kan se det på ömsningarna om man har tur att få intakta skal, och det får jag ju oftast. :) Jag får ta kort och skicka till någon mer erfaren för att vara helt säker bara.
Jag kallar dem 'Hon' i ren förhoppning och för att hen känns så konstigt i längden! Helst vill jag ju att de ska vara honor Allihop, men sådan tur ska väl ingen ha! :D😅
Varför föredrar du honor/vill du ha honor?
 
De lever helt enkelt mycket längre. :) Hanarna dör rätt kort efter att de blivit könsmogna - det kan vara såpass stor skilnad som att en hande lever runt fyra år medan honorna blir femton-tjugo.
Oj blir de inte könsmogna förrän efter så många år? Det får väl ändå klassas som bra långsamt för att vara djurriket? Nu sitter kanske spindlarna mest i sina små hålor men annars känns det ju som att det måste vara en ganska stor risk för arten att de måste överleva så pass länge. I och för sig får de ganska många barn också :)
 
Oj blir de inte könsmogna förrän efter så många år? Det får väl ändå klassas som bra långsamt för att vara djurriket? Nu sitter kanske spindlarna mest i sina små hålor men annars känns det ju som att det måste vara en ganska stor risk för arten att de måste överleva så pass länge. I och för sig får de ganska många barn också :)

Det varierar hemskt från art till art, men generellt är taranteller hiskeligt långsamma när man tänker efter. Jag har ju haft LauLau i snart ett halvår till exempel och hon är bara snäppet större än min tumnagel. :D Många honor når inte 'vuxenstorlek' förrän runt fem-sex år (även om de kan vara könsmogna innan dess.) Hanarna växer fortare och kan mogna ut tidigare, men även om det tar runt säg, två år är det ju en rätt långssam process, det har du rätt i. Ingen aning om varför. ^^ Har väl att göra med hur länge de lever. Många andra insekter och arachnider lever ju bara någon säsong/år.
Det verkar ju funka för dem hur som helst, de finns ju på nästan alla kontinenter. :)
 
Och några av småttingarna. :D
LauLau - hon är inte riktigt klok! Det går inte öppna locket utan att hon kommer ut och stirrar på en med sina åtta små ooglie-eyes och ska ha mer mat! Hon är en sådan pärla. :heart
119058348_2780182268867717_2144229861252009101_o.jpg


Athiri har ömsat! Jag har inte sett henne på... det måste vara nästan två månader nu, men Hoppsan vad hon har vuxit! 😲 Jag tror jag plockat två ömsningar sedanjag såg henne sist... eller om det är tre?
118963672_2780182418867702_6827661006169920161_o.jpg

Såhär liten var hon när hon kom. 🥰
118988242_2780189688866975_6167717177206097529_o.jpg


Sist (och minst) min lilla OBT.. eller tja.. hennes nät i alla fall. En sådan duktig liten spinnare! :heart
ddet är möjligt att vi har en ömsning på gång här också, för hon ville inte ha sin senaste måltid.
119004297_2780182532201024_4135531536755400342_o.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp