Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Nemi har gjort sig hemmastadd. Titta vilken fin grotta! 😊
1587330340231.png
 
Och Knickers har äntligen ömsat! Duktig spindel! 😊
Jag har inte sett hen ännu, hen slängde bara ut det tomma skinnet och stängde dörren till grottan igen. :laugh:
Men titta bara på de där alldeles perfekta små bissingarna. :heart Abbils ömsning är bredvid för lite skala.
93873971_2665072243712054_8974404860153692160_o.jpg

94210713_2665072907045321_6308631045935726592_o.jpg
 
Och Knickers har äntligen ömsat! Duktig spindel! 😊
Jag har inte sett hen ännu, hen slängde bara ut det tomma skinnet och stängde dörren till grottan igen. :laugh:
Men titta bara på de där alldeles perfekta små bissingarna. :heart Abbils ömsning är bredvid för lite skala.
93873971_2665072243712054_8974404860153692160_o.jpg

94210713_2665072907045321_6308631045935726592_o.jpg
Jag visste inte att spindlar ömsade... Hur ofta gör de det? :)
 
Tycker den här tråden är så fascinerande :love:

De är ju rätt fascinerande små krabater! :D

Ömsar de tänderna med?! :eek:

Jadå, allt åker av! Därför kan man inte mata dem omedelbart efter ömsning, de nya tänderna är för mjuka, liksom resten av kroppen.
Smidigt det där med ömsning, de kan generera helt nya kroppsdelar på samma sätt. :)

Jag visste inte att spindlar ömsade... Hur ofta gör de det? :)

Precis som insekter och andra djur som reptiler gör de det när det behövs, allteftersom de växer. Precis hur långt det går mellan ömsningarna varierar rejält. Mina är ju små så de ömsar betydligt oftare än en vuxen tarantell, där kan det gå flera år mellan varje. :)
 
De är ju rätt fascinerande små krabater! :D



Jadå, allt åker av! Därför kan man inte mata dem omedelbart efter ömsning, de nya tänderna är för mjuka, liksom resten av kroppen.
Smidigt det där med ömsning, de kan generera helt nya kroppsdelar på samma sätt. :)



Precis som insekter och andra djur som reptiler gör de det när det behövs, allteftersom de växer. Precis hur långt det går mellan ömsningarna varierar rejält. Mina är ju små så de ömsar betydligt oftare än en vuxen tarantell, där kan det gå flera år mellan varje. :)
Jag trodde de gjorde som ormar, ömsade "skinnet" men att tänderna satt kvar och växte. Det finns några klipp på YT på ömsande spindlar, sånt jag tittar på med skräckblandad förtjusning. :laugh:
 
Jag trodde de gjorde som ormar, ömsade "skinnet" men att tänderna satt kvar och växte. Det finns några klipp på YT på ömsande spindlar, sånt jag tittar på med skräckblandad förtjusning. :laugh:

Tja, ska man vara petig så är det ytterhöljet på gaddarna som ömsas. De "nya" finns ju kvar därunder, och sedan är de ju en del av exoskelettet och sitter inte 'inne' i spindelns mun sas. De är mer som två yttre lemmar.
Det är lite häftigt att få tillfälle att se dem på nära håll. :D

Jag gillar också ömsningsvideos. Ibland får man kisa lite och vrida huvudet på sned " Vad ÄR det där?" O_o :D
 
Tja, ska man vara petig så är det ytterhöljet på gaddarna som ömsas. De "nya" finns ju kvar därunder, och sedan är de ju en del av exoskelettet och sitter inte 'inne' i spindelns mun sas. De är mer som två yttre lemmar.
Det är lite häftigt att få tillfälle att se dem på nära håll. :D

Jag gillar också ömsningsvideos. Ibland får man kisa lite och vrida huvudet på sned " Vad ÄR det där?" O_o :D
Har du sett de riktigt stora spindlarna i Amazonas där indianerna använder gaddarna till att peta tänderna efter de grillat dem till lunch? :nailbiting:
 
  • Haha
Reactions: Sel
Kommer inte ihåg men det är någon sorts tarantel tror jag, de ska vara jättestora, typ 30 cm mellan ögonen, eller om det var i diameter "tå" till "tå". :D

Det är Theraphosa blondi de äter, Goliath birdeater (har googlat) och de blir stooora! :D Min Abbil kommer med lite tur och tålamod att bli nästan lika stor! :heart
 
Googlade själv men hittade inte själva klippet jag såg när de fångade, tillredde dem och sedan petade tänderna med gaddarna men kommer tydligt ihåg det. Undrar om det inte var National Geografic?
 
Googlade själv men hittade inte själva klippet jag såg när de fångade, tillredde dem och sedan petade tänderna med gaddarna men kommer tydligt ihåg det. Undrar om det inte var National Geografic?

Jag hittade flera artiklar och texter men inte något särskilt klipp heller, däremot en NatGeo dokumentär om spindlar som jag inte sett. Tack så mycket! :) Kanske dyker det upp där!
 
Googlade själv men hittade inte själva klippet jag såg när de fångade, tillredde dem och sedan petade tänderna med gaddarna men kommer tydligt ihåg det. Undrar om det inte var National Geografic?
Jag tror det är från en jättegammal naturfilm för jag känner tyvärr ( :D )också igen det här.

När jag var mindre, det här är alltså över 20 år sedan, så brukade vi titta på naturfilmer hos min mormor och morfar när vi var där. Något skulle ju jag och min syster göra medan de vuxna pratade/lagade middag så hon hade flera videoband med inspelade naturfilmer, sett alla flera gånger.

En av de filmerna handlade just om spindlar och jag minns precis det här du pratar om. Minns även ett inslag om någon annan typ av "fågelspindel" (stor, lurvig) som byggde som små hålor i marken och noga placerade trådar utanför och ner i hålan så att de kunde känna när något djur gick där och då springa upp och attackera typ.

Jag vet inte var de här filmerna var inspelade ifrån men jag tyckte mycket om dem, framförallt den om gnuerna i serengeti och den om giftiga djur. Tror det är de filmerna med David Attenburg (eller nåt sånt?) så bör väl vara National Geographic.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte hittat just det klippet, men jag hittade den här och den var himla fint filmad. Vilka fantastiska närbilder!
Typiskt amerikansk och överdramatiserad narrator dock, det blir jag alltid lite irriterad på. "So DEADLY" eh, näe? :p Visserligen kanske de menar för en syrsa.
En hel del Riktigt fräna spindlar med i alla fall, särskilt the 'golden wheel spider', den hade jag aldrig sett förut. Så kul! Jag tror tidsklippet ska landa på den.

 
Hohoho! Jag teasade lite utanför Knickers grotta och fick se de nya benen när hen smög fram - och jag tror att jag kanske har en äkta nicaragua! :love:
Hen kilade snabbt in igen dock. 😅 Jag kanske försöker igen ikväll.
Det finns två varianter av curlys, den ena är 'honduras' vilket är den vanliga hobbyformen som funnits i spindelhobbyn länge medan 'nicaraguan' är en annan lokalitet och är sas mer 'ren' i ursprunget och mycket, mycket lurvigare. :D
Tjejen jag köpte dem av förklarade att hon och två kamrater beställt tre curlys av samma säljare, två honduras och en nicaragua och att de blivit ihopblandade så att de inte visste vilken av de tre som var vilken. När de är små ser de ju bara små ut. Jag kanske har tur! Klart att man vill ha en fluffboll liksom.
 
Det verkar som om lilla blå snart ska ömsa också (snart är väldigt relativt 😅 )! Hen har vägrat äta en dryg vecka nu och har blivit alldeles blank om rumpan - så spännande, hen är så mycket mindre än de andra två i samma ålder. Jag hoppas att det blå ska komma fram lite tydligare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp