Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hittade bästa träbiten till lilla Blå. Här är hens nya burk! Jag hoppas att det blir lite spinnande nu. :)
1588260469156.png
 
Nu har hen flyttat in! Lite tunn om rumpan efter ömsningen och ville inte äta ännu, men det kommer, det kommer. Förhoppningsvis glad över mer utrymme!
95688746_2672660059619939_6311441384771420160_o.jpg


95606555_2672660626286549_2163882047884492800_o.jpg


De tre burkarna. Nemi nere i vänstra hörnet har omdekorerat rätt rejält och jag har inte sett hen ovan jord på flera veckor. :laugh: Men det är ju så de gör.

95436973_2672660989619846_4104021566939987968_o.jpg
 
Nu har hen flyttat in! Lite tunn om rumpan efter ömsningen och ville inte äta ännu, men det kommer, det kommer. Förhoppningsvis glad över mer utrymme!
95688746_2672660059619939_6311441384771420160_o.jpg


95606555_2672660626286549_2163882047884492800_o.jpg


De tre burkarna. Nemi nere i vänstra hörnet har omdekorerat rätt rejält och jag har inte sett hen ovan jord på flera veckor. :laugh: Men det är ju så de gör.

95436973_2672660989619846_4104021566939987968_o.jpg
Väldigt snyggt inredda burkar! De känns små dock? Eller behöver de inte mer plats? Blev lite osäker på om de i det vilda mest sitter i sin lilla håla hela livet typ eller om de förflyttar sig längre sträckor vid något tillfälle? Jag tänker att de måste ju röra sig vid parning åtminstone? Eller är det kanske så att honorna sitter i sina hålor och hanarna "vandrar" som något sorts sex-postmän? :D

Och är det inga LOCK på burkarna? Kan de inte smita? :eek:
 
Väldigt snyggt inredda burkar! De känns små dock? Eller behöver de inte mer plats? Blev lite osäker på om de i det vilda mest sitter i sin lilla håla hela livet typ eller om de förflyttar sig längre sträckor vid något tillfälle? Jag tänker att de måste ju röra sig vid parning åtminstone? Eller är det kanske så att honorna sitter i sina hålor och hanarna "vandrar" som något sorts sex-postmän? :D

Och är det inga LOCK på burkarna? Kan de inte smita? :eek:

De kallar inte 'pet holes' för inte. Förra veckans fotografitema i spindelgruppen på facebook var "Jar of dirt", det kanske säger en del? :D Det är klart att man kan ge dem mer utrymme om man vill men chansen att tarantellerna faktiskt nyttjar det är rätt liten och så länge de är små slings, som mina, vill man inte tappa bort dem i en jättetank. Det är svårt att hålla rätt på hur de äter och ömsar och mår då.
De där burkarna kommer nog att duga två eller tre ömsningar till åt mina innan det är dags för uppgradering igen. :)

Jag tog av locken för fotograferingen, annars kan de absolut smita. Taranteller kan till och med klättra upp och ned på glas. Och ja, jo, ungefär så går parningen till faktiskt. Got it in one! 😅

Du skulle se hur liten burk Lala bor i. :o
 
De kallar inte 'pet holes' för inte. Förra veckans fotografitema i spindelgruppen på facebook var "Jar of dirt", det kanske säger en del? :D Det är klart att man kan ge dem mer utrymme om man vill men chansen att tarantellerna faktiskt nyttjar det är rätt liten och så länge de är små slings, som mina, vill man inte tappa bort dem i en jättetank. Det är svårt att hålla rätt på hur de äter och ömsar och mår då.
De där burkarna kommer nog att duga två eller tre ömsningar till åt mina innan det är dags för uppgradering igen. :)

Jag tog av locken för fotograferingen, annars kan de absolut smita. Taranteller kan till och med klättra upp och ned på glas. Och ja, jo, ungefär så går parningen till faktiskt. Got it in one! 😅

Du skulle se hur liten burk Lala bor i. :o
Får typ handsvett vid tanken på att de kan springa ut medan du fotar haha.

Men ja jag tycker det är intressant hur de fungerar i det vilda. Jag vet ju inte supermycket om just spindlar eftersom jag av uppenbara anledningar inte kollar på såna videos men när det kommer till många andra sorters djur, framförallt insekter och havsdjur så kan jag ibland slås av hur lika typ.. maskiner? de är. De föds och har sitt syfte och sedan dör typ, det är väldigt mycket process över det hela och väldigt lite "liv" eller hur man ska säga.

Jag tänker liksom att det är så, att honan typ efter hon flyttat hemifrån hittar närmsta bra hål. Sedan sitter hon där. Spinner sina trådar genom gångarna så hon vet när maten anländer. Äter och sover (sover spindlar?) tills en vandrande hane dyker upp. Parar sig, äter upp hanen och lever sedan på resterna av honom tills ungarna föds, då äter de upp henne och rinse and repeat typ.

Eftersom att jag vet att du kollar lite youtube så rekommenderar jag för övrigt starkt "true facts"-serien av zefrank. Väldigt mycket humor, men också en hel del riktig (och märklig) fakta om djur som lätt faller mellan stolarna när man pratar om ja.. djur. Det finns även två spindelavsnitt jag inte sett :D

TierZoo är en annan suverän kanal för den som gillar djur och datorspel. Där finns det en "spider tier list" bland annat :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Haha, mina är tack och lov väligt snälla. Eller tja.. Knickers är obrydd, Nemi har jag inte sett ovan jord sedan hen grävde sin tunnel, lilla Blå skvätter bara om jag andas på burken och Lala är för liten för att klättra på plast tydligen (har väl inte fått klor på tassarna än. 🥰 )... den enda jag behöver se upp med är Abbil och den burken lämnar jag inte öppen särskilt länge! :D

Haha, ungefär så, fast inte riktigt. Hon väntar på en hane sedan utförs parningsspel och om hanen är savvy och honan inte superhungrig överlever hanen och kan gå och para sig med någon annan - honan lägger därefter en äggsäck hon är mycket mån om och tar dessutom hand om de små tills de kilar iväg på egen hand. :) De äter inte upp henne heller. Flera tarantellsorter kan bli tjugo år gamla elelr mer och hinner få flera kullar under tiden.

Tack, jag ska spana in dem! Alltid kul med nya kanaler. :) Jag är inte så mycket inne på spel, men ibland så.
 
Det här är de tre olika storlekarna på burkar just nu. Stora är samma för Knickers, Nemi och Blå, sedan kommer Abbil i mellanburken och Lala i den lilla. :D
95496284_2675534412665837_4814338114644344832_o.jpg


Bonusbild på Abbil... hen ligger alltid på lur så, redo för mat eller attack! Bästa spindeln! :laugh::love:

96358627_2675534565999155_5059270070786588672_o.jpg
 
Det här är de tre olika storlekarna på burkar just nu. Stora är samma för Knickers, Nemi och Blå, sedan kommer Abbil i mellanburken och Lala i den lilla. :D
95496284_2675534412665837_4814338114644344832_o.jpg


Bonusbild på Abbil... hen ligger alltid på lur så, redo för mat eller attack! Bästa spindeln! :laugh::love:

96358627_2675534565999155_5059270070786588672_o.jpg

Jag undrar mer om de får tillräckligt med syre, om det inte blir för varm eller fuktigt i en stängd burk?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag undrar mer om de får tillräckligt med syre, om det inte blir för varm eller fuktigt i en stängd burk?

Det finns lufthål på alla fyra sidorna, minst sex per sida (runtom i de runda burkarna) och i locket. :) Med just små spindlar kan det tvärtom bli problem med för mycket ventilation eftersom de torkar ut lätt.
 
Det finns lufthål på alla fyra sidorna, minst sex per sida (runtom i de runda burkarna) och i locket. :) Med just små spindlar kan det tvärtom bli problem med för mycket ventilation eftersom de torkar ut lätt.
Aha. Kan man mäta luftfuktigheten så man vet att det inte är för torrt?
 
Aha. Kan man mäta luftfuktigheten så man vet att det inte är för torrt?

Man kan! det finns mätare som används för reptiler, men alla jag sett och pratat med kör på känn. :) Man ser och känner på substratet och ser till att det finns fuktig mossa eller kondensdroppar på kanterna/väggarna de kan dricka ifrån.
I de större burkarna har jag vattenskålar också.
Det man framför allt får se upp med är mögel, men där hjälper det med lite microfauna som springtails och sådant.

Sedan har förstås olika arter lite olika behov beroende på var de kommer ifrån - min Nemi som är en Mexikansk art har sandblandad jord och torrare än resten.
 
Man kan! det finns mätare som används för reptiler, men alla jag sett och pratat med kör på känn. :) Man ser och känner på substratet och ser till att det finns fuktig mossa eller kondensdroppar på kanterna/väggarna de kan dricka ifrån.
I de större burkarna har jag vattenskålar också.
Det man framför allt får se upp med är mögel, men där hjälper det med lite microfauna som springtails och sådant.

Sedan har förstås olika arter lite olika behov beroende på var de kommer ifrån - min Nemi som är en Mexikansk art har sandblandad jord och torrare än resten.

Tack för svaret. Det är så kul att lära sig om spindlar!

Jag skulle nog bli lite nojjig tror jag, rädd att spindeln skulle torka ihjäl! Men, som du skriver så har en ju andra sätt att kolla det på.
 
Tack för svaret. Det är så kul att lära sig om spindlar!

Jag skulle nog bli lite nojjig tror jag, rädd att spindeln skulle torka ihjäl! Men, som du skriver så har en ju andra sätt att kolla det på.
Det tycker jag också! :D Största nöjet med exotiska djur är just det man lär sig tycker jag, jag har dem inte för att gosa med. Samma sak med ormarna.

Äsch, när de är lite större går ju vattenskålar bra som sagt, tillsammans med en fuktig tuss med mossa eller liknande. En får kolla upp arterna innan man köper och vilka behov de har, precis som med allt annat. De flesta som är vanliga i hobbynverkar vara ganska 'generic' och lättskötta dock, bara lite olika temperament. :angel:
 
En fråga. Hur kommer det sig att de är så färgglada? Som din blå till exempel. Jag trodde att alla "stora håriga" spindlar inte var speciellt giftiga men det kanske de är? Generellt i djurvärlden så är ju mycket färg = giftig.

Det borde ju störa deras camouflage. Fast jag antar att det inte spelar så stor roll om de bara bor under marken? Men samtidigt finns ju då heller ingen poäng med att vara färggrann. Eller är det en parningsgrej och honorna är bruna? Blåast hane vinner typ :D
 
En fråga. Hur kommer det sig att de är så färgglada? Som din blå till exempel. Jag trodde att alla "stora håriga" spindlar inte var speciellt giftiga men det kanske de är? Generellt i djurvärlden så är ju mycket färg = giftig.

Det borde ju störa deras camouflage. Fast jag antar att det inte spelar så stor roll om de bara bor under marken? Men samtidigt finns ju då heller ingen poäng med att vara färggrann. Eller är det en parningsgrej och honorna är bruna? Blåast hane vinner typ :D

De (flesta arter) är inte särskilt giftiga för oss, nej, men det är ju egentligen inte getingar heller till exempel. :) För små däggdjur och fåglar kan nog ett bett vara rätt ödesdigert och de irriterande håren mer än bara irriterande.

Det verkar inte vara en del av parningsriten i alla fall, inte såvitt jag sett och hört. Hanar och honor har generellt nästan precis samma teckning och de svassar inte runt som de där påfågelspindlarna gör till exempel. :D
Men nu spekulerar jag mest!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp