SPINDLAR, Vad va det för något?

Em3li3

Trådstartare
Hejsan!

Nu under sensommaren så var vi fyra stycken ute i stallet och två av oss byggde ett större vindskydd till hästarna nu när dom är fyra.
Hon som äger stallet jag hyr in mina hästar hos är tillsammans med en kille som har två barn. Ett av barnen"pojken" tycker mycket om spindlar, så han fick en liten låda av mig och bad mig hjälpa honom med spindel jakten, så efter ett tag när han varit själv kommer han tillbaka med burken och har vatten i den och säger åt mig att titta... detta var en vanlig kakburk och vatten nivån var ca 1½ cm, och på botten av burken kröp en STOR, TJOCK spindel, den var grå/brun på benen och ryggen såg ut som en flugsvamp och hela spindeln i sig var lika stor som en fem krona?!
Jag har sökt nästan överallt efter svenska spindel arter.. HITTAR INGET..
Vad kan det vara för spindel?
Hjälp!

Tpfh Emelie
 
Sv: SPINDLAR, Vad va det för något?

Såg ovansidan ut som en flugsvamp, dvs röd och vitprickig?

Vad spindelkroppen stor som en femkrona, eller är det inkluderat med benen? Jag tycker i alla fall att det låter ytterst litet :p

Varför hade ni vatten i burken förresten? Var spindeln under ytan eller på ytan?
 
Sv: SPINDLAR, Vad va det för något?

Red_Spider_White_Dots_and_Bars_2600px.jpg


Såhär kan en kärrspindel se ut, men om ni inte har något kärr i närheten lär det inte vara en sådan. De brukar heller inte vara i den storleken du nämner, även om det naturligtvis finns barn så att säga.

I övrigt, en fråga till, hade spindeln en lite avlång kropp (som bilden ovan) eller hade den en rund bakkropp (som bilden nedan)?

spider4red_small.jpg
 
Sv: SPINDLAR, Vad va det för något?

Hejsan!
Tack för svar. Det var inget av dom som ens stämmer in en liten bit av den spindeln jag såg.
Kroppen såg ut som den på bilden längst ner men endå helt rund som en kula och benen var korta och tjocka, nästan som en hoppspindels... :S
Och var väldigt röd med jämna vita små prickar. Spindeln var först på vatten ytan sen var den under och varför det var vatten i burken har jag inte en aning om, han hade haft i lite vatten i den?.."barn du vet" :p
Sen slände vi ut den i skogen.. Vad kan det ha varit för en?
tack på för hand.
 
Senast ändrad:
Sv: SPINDLAR, Vad va det för något?

Synd att ni inte fotade den..
Du får kolla på den där entomologisidan som sasse länkade till och se om du hittar den. :laugh:
 
Sv: SPINDLAR, Vad va det för något?

Såg spindeln ut att ha "krabben"? Dvs frambenen vikta inåt som en krabba har ungefär. Krabbspindlar tror jag gruppen kallas, de ser lite ut som hoppspindlar tycker jag. Hoppas du hittar :)
 
Sv: SPINDLAR, Vad va det för något?

så tacksam för svar. jag kolla på sidan men jag hitta inte någon som var lik den här spindeln.. :S
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Gimlan
·
M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp