Hos husspindeln är honor och hanar ungefär lika stora, fast hanarna har något mindre kropp och längre ben. Men jag tror det är främst på hösten de brukar vara ute och ragga.
Spindlar av inomhusart hittar lätt in igen om man släpper ut dem. Då är det bättre att sätta ut dem i ett uthus/garage eller liknande där de gärna stannar kvar.
eller lämnar de hos grannen?
 
Vet du hur klimatet är i krypgrunden? Hög luftfuktighet gör att spindlarna trivs, kanske läge att kolla om luftfuktigheten är hög och eventuellt sätta in en avfuktare i krypgrunden.
nej, jag hyr huset bara. Men jag var där i höstas för ventilationen brakade ihop och så tyckte jag inte det var så fuktigt. Men kan krypa in o kolla. Är det en riktig avfuktare eller räcker det med sådana bollar?
 
Det kanske är samma spindlar som är i omlopp här till och med?😂 Men jag brukar gå iaf tio femton meter minst och släppa av dem. Undrar hur långt ifrån de hittar tillbaka 🤔
har funderat på samma, för jag släpper också ut de. Men de de är olika storlekar...eller så säger den utsläppte spindeln "kom hit, här är ett trevligt hus och hon vågar inte slå ihjäl oss heller" till sina kamrater på utsidan...
 
har funderat på samma, för jag släpper också ut de. Men de de är olika storlekar...eller så säger den utsläppte spindeln "kom hit, här är ett trevligt hus och hon vågar inte slå ihjäl oss heller" till sina kamrater på utsidan...
... Och om hon får syn på en så bär hon ut en så man får sträcka på benen, sedan en uppfriskande promenad tillbaka till huset ☀️🌲🕷️
 
nej, jag hyr huset bara. Men jag var där i höstas för ventilationen brakade ihop och så tyckte jag inte det var så fuktigt. Men kan krypa in o kolla. Är det en riktig avfuktare eller räcker det med sådana bollar?
Luftfuktighet i en krypgrund ska helst ligga under 75% (och då är det ju inte främst spindlar som är fokus utan risk för mögel). Enligt Anticimex så är det primära att lägga plast på marken i krypgrunden, sätta för ventiler och sätta i en avfuktare. Avfuktare finns för några tusen till i 50 000 kr klassen. Vi provade att sätta in en billigare variant och det har sänkt luftfuktighet och som bonus har antalet spindlar minskat radikalt.
 
Luftfuktighet i en krypgrund ska helst ligga under 75% (och då är det ju inte främst spindlar som är fokus utan risk för mögel). Enligt Anticimex så är det primära att lägga plast på marken i krypgrunden, sätta för ventiler och sätta i en avfuktare. Avfuktare finns för några tusen till i 50 000 kr klassen. Vi provade att sätta in en billigare variant och det har sänkt luftfuktighet och som bonus har antalet spindlar minskat radikalt.
Va skönt!
Har bott här i 6 år och har aldrig haft problemet innan. Så något har ju hänt senaste veckorna. Grannen sa att de också hade men inte så många som jag… men fler än ”normalt”.
Ska kolla mätning!
 
Jag ar inte radd for spindlar ... jag kanske inte ar sarskilt fortjust i dem heller, men vi lever normalt sett i ett samforstand sida vid sida. Utom i Grekland. Dar var spindlarna stora som tallrikar och satt och tittade pa en nar man vaknade i sangen ... och jag lovar, helt redo att kasta en sko eller nagot om man kom for nara.:eek:
 
Hur gick det? Min lägenhet har blivit invaderad 😢
De försvann, hade väl semester över sommaren, och kom tillbaka nu i september. Jag har tvättat med vinäger igen samt satt in cederträ-ringar och har nog sett någon varannan/var tredje vecka.

Har du provat några husmors-tips? Det känns som vinägern fungerade bra.
 
De försvann, hade väl semester över sommaren, och kom tillbaka nu i september. Jag har tvättat med vinäger igen samt satt in cederträ-ringar och har nog sett någon varannan/var tredje vecka.

Har du provat några husmors-tips? Det känns som vinägern fungerade bra.
Nej har inte provat någon ännu. Ska man spraya hela lägenheten med vinäger? Eller ska man fokusera på de rum som är viktigast att de är spindelfria? Jag vet inte riktigt hur de har kommit in, men kan de inte komma ut så kanske de blir stressade och springer runt mer om man sprayar där de sover?

Hade en del av de där som ser ut som tunna strån innan, de är helt borta nu efter de stora feta källarspindlarna har flyttat in. Man hade ju kunnat hoppas på att de vandrade vidare nu när maten är slut?
 
Nej har inte provat någon ännu. Ska man spraya hela lägenheten med vinäger? Eller ska man fokusera på de rum som är viktigast att de är spindelfria? Jag vet inte riktigt hur de har kommit in, men kan de inte komma ut så kanske de blir stressade och springer runt mer om man sprayar där de sover?

Hade en del av de där som ser ut som tunna strån innan, de är helt borta nu efter de stora feta källarspindlarna har flyttat in. Man hade ju kunnat hoppas på att de vandrade vidare nu när maten är slut?
jag sprayade alla lister och hörn med en blandning av vatten och vitvinsvinäger.
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
180
Senast: Karfitsa
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
14
· Visningar
731
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 951
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 636
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp