Anticimex gör inte det då spindlar inte är skadedjur.
Det är inte länge sedan vi hade Anticimex ute sist. Så det måste i så fall skilja sig från kontor till kontor. Och nej, några skadedjur är de ju inte men det blir otrevligt när det blir överdrivet stor mängd.
 
Vi hade massa av stora husspindeln på nedervåningen när vi flyttade in i vårat radhus. Jag körde envist med citronvatten och/eller mynta och nu ser jag max 1 om året. Tog dock ett par år innan det minskade ordentligt.
Hos oss var dom markant fler på höstarna också.

Fördelen är att dom små som kommer ibland nu tycker jag är söta efter att ha haft dom stora :D
 
Det är inte länge sedan vi hade Anticimex ute sist. Så det måste i så fall skilja sig från kontor till kontor. Och nej, några skadedjur är de ju inte men det blir otrevligt när det blir överdrivet stor mängd.
Det låter trist att det är okej att spraya mot spindlar faktiskt. De är ju inte bara "inte skadedjur" utan till stor del nyttodjur, och ju mindre gifter desto bättre.
Jag förstår att det kan vara ett stort obehag för många, men att sanera en byggnad känns som overkill. Det rör sig ju väldigt sällan om någon slags koloni utan så gott som alltid enskilda individer.
 
Det är alla storlekar på de så det känns som de anlagt nån camping här…
Du har säkert ett par riktiga snyggingar till honor som bor någonstans i huset - det är oftast hanarna man ser när de är ute på vandring och sugna på rajraj. Det är fullt möjligt att det är en övergående period bara.
 
Du har säkert ett par riktiga snyggingar till honor som bor någonstans i huset - det är oftast hanarna man ser när de är ute på vandring och sugna på rajraj. Det är fullt möjligt att det är en övergående period bara.
Har de sex i mitt hus också! Nån måtta får det va...

Ska inte ropa hej alls men ännu ingen spindel idag, däremot luktar det så surt efter vinäger-sprutandet så varken jag eller hunden vill vara hemma :rofl:
 
Du har säkert ett par riktiga snyggingar till honor som bor någonstans i huset - det är oftast hanarna man ser när de är ute på vandring och sugna på rajraj. Det är fullt möjligt att det är en övergående period bara.
Men... Var det nödvändig information? Jag tycker här är lite för många spindlar också sen några veckor tillbaka. Och jag har fullt sjå med att fånga in och släppa ut igen. Är det eventuellt kåta hanar som irrar runt och letar efter något förmodligen större än de själva? *Tar på mina större skygglappar och undviker att titta i hörnen i taket i fortsättningen*
 
Det låter trist att det är okej att spraya mot spindlar faktiskt. De är ju inte bara "inte skadedjur" utan till stor del nyttodjur, och ju mindre gifter desto bättre.
Jag förstår att det kan vara ett stort obehag för många, men att sanera en byggnad känns som overkill. Det rör sig ju väldigt sällan om någon slags koloni utan så gott som alltid enskilda individer.

Jag är absolut inte rädd för spindlar och min inställning har varit ungefär som din, tills nyligen... Därför dödade jag inte mina dallerspindlar i källaren i början, men det blev helt ohållbart många. Det var spindlar och spindelnät nästan överallt där nere. Nu dammsuger jag bort varenda nät och spindel jag ser (har inga andra sorter än dallerspindlar).
 
Jag är absolut inte rädd för spindlar och min inställning har varit ungefär som din, tills nyligen... Därför dödade jag inte mina dallerspindlar i källaren i början, men det blev helt ohållbart många. Det var spindlar och spindelnät nästan överallt där nere. Nu dammsuger jag bort varenda nät och spindel jag ser (har inga andra sorter än dallerspindlar).
Jag tycker att det är helt okej att sopa bort/flytta ut/dammsuga upp eller slå ihjäl några individer om man tycker det är obehagligt att ha dem i huset, man måste ju kunna leva där - men därifrån till anticimex och gifter tycker jag steget är stort. Då planterar jag mycket hellre pepparmynta eller sprutar citronella runt listerna.
 
Men... Var det nödvändig information? Jag tycker här är lite för många spindlar också sen några veckor tillbaka. Och jag har fullt sjå med att fånga in och släppa ut igen. Är det eventuellt kåta hanar som irrar runt och letar efter något förmodligen större än de själva? *Tar på mina större skygglappar och undviker att titta i hörnen i taket i fortsättningen*
Hos husspindeln är honor och hanar ungefär lika stora, fast hanarna har något mindre kropp och längre ben. Men jag tror det är främst på hösten de brukar vara ute och ragga.
Spindlar av inomhusart hittar lätt in igen om man släpper ut dem. Då är det bättre att sätta ut dem i ett uthus/garage eller liknande där de gärna stannar kvar.
 
@animalasia skriver under på det. Där bodde innan hade vi fuktigt i källaren och spindlarna trivdes, vräkte en spindel minst om dagen (slängde ut, då jag inte gillar ta hand om spindelar efter dom blitt historia :yuck:) .
T.om så ofta till slut döpta ena spindeln, en riktigt stor rackare (vet ej om var samma) till Mr Biggy :rofl: . Inte spindelrädd men ryser riktigt när stora kommer springandes över golvet :nailbiting:
 
Hos husspindeln är honor och hanar ungefär lika stora, fast hanarna har något mindre kropp och längre ben. Men jag tror det är främst på hösten de brukar vara ute och ragga.
Spindlar av inomhusart hittar lätt in igen om man släpper ut dem. Då är det bättre att sätta ut dem i ett uthus/garage eller liknande där de gärna stannar kvar.
Det kanske är samma spindlar som är i omlopp här till och med?😂 Men jag brukar gå iaf tio femton meter minst och släppa av dem. Undrar hur långt ifrån de hittar tillbaka 🤔
 

Liknande trådar

Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
350
Senast: Monimaker
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Karfitsa
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
698
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 273
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp