Spinoff ang antal kullar bla bla

Zizzy

Trådstartare
Det skrevs i tråden "min hund har parat sig" ang antal kullar, att seriösa inte tar mer än tre kullar osv, men hur är det då med hanar?
Så seriösa använder inte en tik mer än tre gånger, men kan fortfarande anses seriös om man tar fler kullar än tre på en hane?
Jag vet om en hane i min ras som har sist jag kollade, 17 :crazy:kullar efter sig, så att ta ut maxantal fem kullar på en tik tycker jag kan kännas väldigt litet i jämförelse..
Sen beror det väl litet på med hur många valpar det är i varje kull, är det bara tre valpar i varje kull, blir det ju inte lika många avkommor som en tik som kasnke fått 12 stycker i varje fem kullar. ..


Någon som hänger med i mitt svammel?:D

(min hjärna har tagit semester idag tror jag:angel:)
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Jag har hittills tagit 3 kullar efter en tik som totalt fick 4 kullar (en innan jag köpte henne alltså) och plockade henne ur avel i fjol.

Jämt-tiken (dä) är det hittills 3 kullar efter och det blir förmodligen minst 1 till, då hon har väldigt mycket bra att tillföra.

Att bluddra om att inga seriösa uppfödare tar fler än max 3 kullar efter en tik är just bara bludder anser jag, även om jag hittills inte maxat ut en tik i avel själv än.

Seriositet i uppfödningen kännetecknas av betydligt viktigare saker än antal kullar efter en tik enligt mig.

Tycker det är värre med dessa avelsmatadorhanar som florerar i de flesta raser mellan varven och som kommer upp i 130-150 (eller fler) valpar efter sig under en livstid. Gäller både de som äger och de som parar.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Ja, allt beror ju på tik och hur avelsbasen ser ut. Är det en värdefull (för avel) tik och hon är i fin kondition så kan det vara motiverat att maxa. Är det en "okey" avelshund så är det rätt onödigt.
Gnist har helt rätt om hanhundar en del har ju använts så mycket att det knappt finns hundar utan en viss hane i tavlan.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Så seriösa använder inte en tik mer än tre gånger, men kan fortfarande anses seriös om man tar fler kullar än tre på en hane?
Jag vet om en hane i min ras som har sist jag kollade, 17 :crazy:kullar efter sig, så att ta ut maxantal fem kullar på en tik tycker jag kan kännas väldigt litet i jämförelse..

Förhoppningsvis ligger det en omtanke om tiken bakom det uttalandet.

Sen går det ju inte att jämföra en hane med tik.
Det är ju en väldig skillnad på hur det belastar kroppen med en kull valpar för hanen respektive tiken.

En hane har gjort sitt på en halvtimme, tiken har istället många månaders jobb och ansträngning för kroppen framför sig.


Att man vill begränsa en hanes antal kullar handlar om att det inte skall bli för många avkommor efter en och samma hund, att begränsa tikens antal kullar handlar nog snarare om en omtanke om tiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

F
Sen går det ju inte att jämföra en hane med tik.
Det är ju en väldig skillnad på hur det belastar kroppen med en kull valpar för hanen respektive tiken.

En hane har gjort sitt på en halvtimme, tiken har istället många månaders jobb och ansträngning för kroppen framför sig.


Att man vill begränsa en hanes antal kullar handlar om att det inte skall bli för många avkommor efter en och samma hund, att begränsa tikens antal kullar handlar nog snarare om en omtanke om tiken.

Exakt! Det går ju inte att jämföra.. Helt olika saker. Jag kan inte tänka mig att det utom i nåt extremt undantagsfall varit en avgörande faktor, det här med max avkommor efter en hund, när det gällt en tik? Snarare vilka valpar hon lämnat och omtanke om hennes egen hälsa. Och vice versa kan jag inte tänka mig att en hane stoppats i avel för att inte bli "utsliten" fysiskt.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Förhoppningsvis ligger det en omtanke om tiken bakom det uttalandet.

Sen går det ju inte att jämföra en hane med tik.
Det är ju en väldig skillnad på hur det belastar kroppen med en kull valpar för hanen respektive tiken.

En hane har gjort sitt på en halvtimme, tiken har istället många månaders jobb och ansträngning för kroppen framför sig.


Att man vill begränsa en hanes antal kullar handlar om att det inte skall bli för många avkommor efter en och samma hund, att begränsa tikens antal kullar handlar nog snarare om en omtanke om tiken.


Så tänker jag också :)
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

I min ras finns en hane som har minst 21 kullar efter sig. Det finns ytterst få hundar som inte har honom i sin stamtavla. På den tiden var det å andra sidan förståeligt - han var en fin hund, en bra representant för sin ras, och avelsbasen var väldigt liten.

Dock är det lite nedslående att trenden fortsätter. Finns ett antal hundar i rasen som fått väldigt mycket valpar efter sig, vilket inte direkt avhjälper problemet med den fortsatt lilla avelsbasen.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Om en tik lämnar väldigt bra valpar, och själv återhämtar sig bra efter en kull - så ser jag inget hinder för att ta 5 kullar på henne. Framför allt inte om hon har åtråvärda linjer i sig, som då kan mixas med olika blodslinjer med hjälp av hanen.

Min hanes mamma har 3 kullar efter sig nu, och är den första hunden i Sverige med just dom här linjerna (Längre bak finns såklart andra med liknande). Hennes valpar blir bra, och framför allt riktigt bra mentalt - och det går inte ens att gissa sig till att hon haft 3 kullar.. Det syns inte ett spår! Där kan jag inte se något fel med att ta fler kullar.

Däremot hade jag aldrig tagit 5 kullar på en tik som lämnar mediokra valpar, om det inte var för att den linjen hade dött ut annars typ ;)
Eller om tiken inte är en bra mamma, har jobbiga förlossningar eller andra komplikationer.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

En hane inom min ras har 9 kullar efter sig och 7 planerade parningar i år hittills och ingen av dessa kullar har hunnits utvärderats än vad det gäller hd, ad, mh osv. då första kullen föddes i februari 2008. Alldeles för mycket tycker jag men det märks väl sen om det är så att han efterlämnar ex. dåliga höfter, då blir det roligt värre för alla tikägarna :crazy:
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Det skrevs i tråden "min hund har parat sig" ang antal kullar, att seriösa inte tar mer än tre kullar osv, men hur är det då med hanar?
Så seriösa använder inte en tik mer än tre gånger, men kan fortfarande anses seriös om man tar fler kullar än tre på en hane?
Jag vet om en hane i min ras som har sist jag kollade, 17 :crazy:kullar efter sig, så att ta ut maxantal fem kullar på en tik tycker jag kan kännas väldigt litet i jämförelse..
Sen beror det väl litet på med hur många valpar det är i varje kull, är det bara tre valpar i varje kull, blir det ju inte lika många avkommor som en tik som kasnke fått 12 stycker i varje fem kullar. ..


Någon som hänger med i mitt svammel?:D

(min hjärna har tagit semester idag tror jag:angel:)

Det var jag som nämnde det där med "seriösa uppfödare som jag känner". Jag skall erkänna att jag inte känner så många uppfödare, men av de jag känner som jag anser vara hängivna sin ras, så har ingen av dem tagit mer än tre kullar på en tik.

Det är säkert inte så ädelt att det endast berott på omtanke om tiken, för det kan mycket väl vara så att man har tillräckligt många olika bra tikar för att inte behöva ta fler på de mest meriterade tikarna.

Som andra redan nämnt så beror det givetvis på hur stor rasen är för att man skall kunna göra en beräkning på vad som är "många" eller "för många" kullar på en hund (givetvis hanar jag syftar på då de används mer än tikarna i regel).

Om inte en kull är utvärderad så ser jag dock ingen som helst anledning att samma kombination görs mer än en gång. Om inte det är bara för ekonomiska motiv då alltså.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

Inom min ras tycker de att 2 kullar för tik är max, detta för att begränsa släktskapen, då vill man helst att en av hanarna ska vara import...
Hanarna har som max 4, undantagsfall 5.

Men det finns som sagt undantag, min ena tiks mamma fick 3 kullar, dubbelchampion och därför åtråvärd. En uppfödare jag känner tog också 3 kullar eftersom andra kullen blev bara 4 valpar och hon var i god form.

Men som sagt, inom min ras är de försiktiga. Detta beror också på att rasföreningen har höga krav och det tar några år att uppfylla kraven, de hinner inte ta 3 kulla normalt, definitivt inte om tiken ska jobbas mellan kullarna.
 
Sv: Spinoff ang antal kullar bla bla

En hane inom min ras har 9 kullar efter sig och 7 planerade parningar i år hittills och ingen av dessa kullar har hunnits utvärderats än vad det gäller hd, ad, mh osv. då första kullen föddes i februari 2008. Alldeles för mycket tycker jag men det märks väl sen om det är så att han efterlämnar ex. dåliga höfter, då blir det roligt värre för alla tikägarna :crazy:

En importhane inom min ras har idag flera födda och planerade kullar efter sig trots att hans föräldrar, BÅDA, har vad vi i Sverige skulle betrakta som C alt. D-höfter... :crazy:. Ska bli intressant att se utvärderingen på dessa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 779
Senast: regina11
·
Övr. Hund Hej! Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med...
2
Svar
26
· Visningar
4 861
Senast: hastflicka
·
F
Övr. Hund Måste skriva av mig... Som några kanske vet från förgående trådar så fick jag i sommar hem en import från Ungern. Världens goaste...
Svar
16
· Visningar
1 519
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp