Spinoff på andra tvättstugetråden- dos and dont´s?

Aliche

Trådstartare
Efter att jag läste den andra tvättstugetråden så började jag fundera på vad som är förväntat i en tvättstuga- om man bortser från att städa efter sig och plocka bort luddet i torktumlaren :)
Jag känner att när jag bokat en tvättid så är det min egen tid där, jag vill sortera och hänga min tvätt ifred.
Men de 3 senaste gångerna jag ska tvätta har det varit samma dam som haft tiden innan mig, första gången så har jag tiden som börjar kl 17 och jag går upp så jag är där 16:59, börjar sortera min tvätt på bänken och när kl blir 17:05 tar jag ur den färdiga tvätten från tiden innan som fortfarande ligger kvar i tvättmaskinen och lägger i ikea-kassarna som står bredvid. 17:10 kommer damen in i tvättstugan medan jag lastar in mina maskiner och ser lite sur ut när hon ser sin tvätt i kassarna. Lägger in grejjerna i torktumlaren utan att säga nåt men kommer tillbaka och säger bara "jag tror inte kl är 5 riktigt", jag tar med ett leende fram min mobil som då visar 17:15, "mhm".
"Ja, jag kommer från Ryssland men jag har bott här i Sverige i 30 år".
-Jaha okej, säger jag då med ett litet leende.
"Hur länge har du bott i huset?"
-Ja, 3 år snart har vi bott här.
"Jag har precis flyttat in."
-Okej vad trevligt säger jag igen med samma leende. Nu måste jag fixa färdigt tvätten..
"Jag är pensionär förstår du"
(Tänker att då borde du kunna ha koll på klockan...)
-Jaha, vad trevligt säger jag. Nu måste jag gå ner igen..
"I Ryssland är vi inte så kinkiga med tvättider utan alla hjälps åt. Man bjuder till lite."
-Jaha okej, här är det så få tider och vi är 2 st med mycket tvätt så vi behöver verkligen hela tiden för att hinna.
"I Ryssland så brukar vi umgås och prata när man sköter sysslor!"
-Ja, jag har tyvärr mycket att göra så jag hinner inte mer än fylla maskinerna.
"Mhm"

Efter det så är hon aldrig färdig när min tid börjar utan hänger kvar och ska torka, sortera, vika och ha sig och hon ska alltid prata med mig trots att jag gör det tydligt och rakt ut säger att jag gärna vill tvätta ifred, med ett leende och ingen otrevlig ton men jag vill gärna vara ifred på min tvättid och jag tycker jag har rätt till det.
Så hur är det? Måste man vara trevlig och social mot sina grannar i tvättstugan trots att det är min bokade tid och ingen annan egentligen har där att göra? Och är det inte hyffs att se till att man är klar tills nästa tid börjar, inte komma 5-10 min efter att sin tid tagit slut och se sur ut när nästa velat börja tvätta? En gång är ingen gång men varenda gång...

Dos and dont's i tvättstugan?
 
Klart man inte måste vara social i något sammanhang men det verkar som om tanten är hemskt ensam och har tråkigt. Förmodligen är du den enda som varit hövlig mot henne så det är därför hon söker kontakt.

Varför inte fråga om hon vill gå en promenad eller bara sitta och prata lite på en bänk när det är fint väder? Någon gång när det passar dig?
 
Nja det var mer uppläxande som att "jag är minsann van vid såhär och såhär" och att jag sedan bara skulle anpassa mig efter vad hon var van vid. Jag har ett jobb där jag servar och pratar med folk hela dagarna så på min egen tid, som i tvättstugan, känner jag att jag inte borde behöva vara ytligt social men det kanske är någon oskriven regel att man ska småprata trots att det är någon annans bokade tid? Jag har inte varit med om det innan bara, att tvättstugan skulle vara nåt allmänt utrymme där man hänger lite när man har lust :)
 
Jag tycker det är ok att det ligger kvar i torktumlaren och torkskåp när mitt pass börjar, likaså att folk kommer och tar rätt på sin tvätt medan jag lägger in min i tvättmaskinerna. Normalt lyfte jag inte ut andras tvätt förrän jag själv behövde maskinen, men helst så hade jag ju varit där nere själv och att tvättstugan var städad när jag kom ner.
 
Jomen precis torktumlare och torkskåp behöver jag ju inte förrän tidigast 45 min in i min tvättid så det har jag inga problem med.
 
Vi kan ju låsa tvättstugan med pluggen man bokar med så då ska det vara tomt i tvättstugan när jag lagt i tvätten, ingen kan ju komma in och hämta på övertid.
 
När jag bodde i hyresrätt hade vi rätt att använda torkskåp och torktumlare 30 min efter vår tvättid var avslutad. Antar att det är för att man räknar med att maskinerna tar minst 45 min.
Var dock med om att både maskiner och torkskåp var fulla med tvätt när det var mitt pass och även när mina maskiner var körda.
 
Vi har oxå lås på våran tvättstuga, ibland glömmer folk att deras tvätttid är slut eller skiter i det, lagom kul när man i princip bara kan tvätta på kvällstid var 20 dag då vi är sjukt många på 2 tvättmaskiner a 3 pass om dagen.

Vidare är det inte ok att färga kläder i gemensamma maskiner, skiten fortsätter att färga nästkommandes tvätt:cautious:
 
Har också ett arbete där jag träffar människor konstant och måste föra samtal i princip hela tiden. Jag ogillar löst pratande med människor jag inte behöver/vill prata med på min fritid. Hon får respektera att du vill vara själv såklart.

Här har vi tack och lov tags för att komma in i tvättstugan. Så det är bäst att passa tiden. Har någon glömt/inte hunnit ner i tid. Då lägger jag dennes grejer i en kasse om det finns alternativt lägger det på bänken. Tar inte ansvar för dennes slarv.
 
Efter att jag läste den andra tvättstugetråden så började jag fundera på vad som är förväntat i en tvättstuga- om man bortser från att städa efter sig och plocka bort luddet i torktumlaren :)
Jag känner att när jag bokat en tvättid så är det min egen tid där, jag vill sortera och hänga min tvätt ifred.
Men de 3 senaste gångerna jag ska tvätta har det varit samma dam som haft tiden innan mig, första gången så har jag tiden som börjar kl 17 och jag går upp så jag är där 16:59, börjar sortera min tvätt på bänken och när kl blir 17:05 tar jag ur den färdiga tvätten från tiden innan som fortfarande ligger kvar i tvättmaskinen och lägger i ikea-kassarna som står bredvid. 17:10 kommer damen in i tvättstugan medan jag lastar in mina maskiner och ser lite sur ut när hon ser sin tvätt i kassarna. Lägger in grejjerna i torktumlaren utan att säga nåt men kommer tillbaka och säger bara "jag tror inte kl är 5 riktigt", jag tar med ett leende fram min mobil som då visar 17:15, "mhm".
"Ja, jag kommer från Ryssland men jag har bott här i Sverige i 30 år".
-Jaha okej, säger jag då med ett litet leende.
"Hur länge har du bott i huset?"
-Ja, 3 år snart har vi bott här.
"Jag har precis flyttat in."
-Okej vad trevligt säger jag igen med samma leende. Nu måste jag fixa färdigt tvätten..
"Jag är pensionär förstår du"
(Tänker att då borde du kunna ha koll på klockan...)
-Jaha, vad trevligt säger jag. Nu måste jag gå ner igen..
"I Ryssland är vi inte så kinkiga med tvättider utan alla hjälps åt. Man bjuder till lite."
-Jaha okej, här är det så få tider och vi är 2 st med mycket tvätt så vi behöver verkligen hela tiden för att hinna.
"I Ryssland så brukar vi umgås och prata när man sköter sysslor!"
-Ja, jag har tyvärr mycket att göra så jag hinner inte mer än fylla maskinerna.
"Mhm"

Efter det så är hon aldrig färdig när min tid börjar utan hänger kvar och ska torka, sortera, vika och ha sig och hon ska alltid prata med mig trots att jag gör det tydligt och rakt ut säger att jag gärna vill tvätta ifred, med ett leende och ingen otrevlig ton men jag vill gärna vara ifred på min tvättid och jag tycker jag har rätt till det.
Så hur är det? Måste man vara trevlig och social mot sina grannar i tvättstugan trots att det är min bokade tid och ingen annan egentligen har där att göra? Och är det inte hyffs att se till att man är klar tills nästa tid börjar, inte komma 5-10 min efter att sin tid tagit slut och se sur ut när nästa velat börja tvätta? En gång är ingen gång men varenda gång...

Dos and dont's i tvättstugan?

Vi har datoriserat bokningssystem för tvättstugan. Det rum tvättmaskinerna står i kommer man in i då passet börjar. Man kan inte påbörja tvättar när det är mindre än 45 min kvar av passet. Det är väl lite så där iom att det ju finns program som är runt 25 min. Det skulle ju då hinnas. Det finns också program som är längre än 45 min. Men de behövde väl en ca-tid..

Rummet med tokskåpen, torktumlarna och mangel får dock bruka 45 min efter avslutat tvättpass. Tvättpassen är 2 h långa.

Man kommer alltså inte in i tvättstugan eller torkrum annat än på sin bokade tid.
Torkrummet verkar man dock komma in i då passet öppnas redan vid tvättmaskinstiderna. Så då kan man ju rent tekniskt råka överlappa varann.

Men vi har tydliga regler som både sitter uppe i tvättstugan och delats ut till alla boende.

Jag hinner inte vänta eller prata alltid. Jag orkar heller inte.
Har jag bokat en tid har jag reserverat just den tiden till sysslan. Ofta har jag en massa annat övrig tid. Det är ju inte bara tvättstugan man ska sköta alltid vid tvätt. Man multitaskar och gör en massa saker i lägenheten samtidigt som maskinerna ska sköta sig själv.

Hos oss verkar det inte vara samlings-plats i tvättstugan. Dock verkar det vara så i trapphuset/vid entren ibland. Och en del tar väldigt illa upp även om man påtalar att man inte hinner prata för att man har bråttom till en specifik sak.
Jag har fått pikar om att "det har ju du alltid" när jag sagt sånt.
Men då får de väl bli sura isf. Har jag tid över kan jag ibland prata.
Men jag hinner inte tvångsmässigt prata 20 min varje gång jag möter någon viss granne som tyvärr verkar vara en jag ofta möter.

Jag tycker det är ofint att stjäla folks tid. Om det så är genom att lämna tvätt eller hindra på annat vis.
Klart man kan missa! Men att medvetet göra det är inte ok i min värld.
 
Att tvätta timmar efter att tvättiderna är slut är inte bra för grannsämjan! Hade en granne (kände igen bokningslåset) som i princip varje vecka tyckte det var en bra idé att tvätta och använda torkrum runt 22-23 på kvällen, helg som vardag. Jag bor då i lägenheten ovsnför tvättstugan... Vi har gott om tvättid, ca 15 lägenheter på 3 pass om dagen, 7-11 11-16 och 16-20. Så det fanns absolut ingen anledning att tvätta mitt i natten :meh: att människan inte fattade "piken" att jag gick ner och stängde av maskinen/torkrum flera gånger och ibland flera gånger på en kväll verkade inte gå in, så tillslut klagade jag till värden och efter ett par månader blev strömmen att stängas av kl 20.04 :laugh: (att det blev redan vid åtta var en bonus, man brukar ju ha typ 30-60 min att torka efteråt men jag klagar verkligen inte på det ;) )

Men som flera nämnt, att sno andras tider eller dra över är inte okej. Ser jag att det är ca 5 min kvar på programmet låter jag det bli klart å sen hivar ut tvätten om inte ägaren till dom kommit. Mer än 10 min kvar avbryter jag :devil:
 
Jag har inga större krav i tvättstugan mer än att respektera varandras tider.
Tvättar man bara "normaltvätt" vilket de flesta gör blir det ju inte skitigt, moppa golv och göra rent maskin invändigt etc tycker jag bara man behöver göra om man skitar ner = har extremt skitiga grejer.

Jag fattar inte grejen med att inte ha lås på tvättstugan.. jag kan förstå att man har ett separat torkrum som man får ha i 45 min efter tiden, men att nån ska ha tillgång till tvättstugan när jag tvättar? Näe.

Jag ser ingen anledning till att småsnacka med folk i tvättstugan. Skulle nån va sen skulle jag inte va otrevlig men inte heller pratglad.
 
Att tvätta timmar efter att tvättiderna är slut är inte bra för grannsämjan! Hade en granne (kände igen bokningslåset) som i princip varje vecka tyckte det var en bra idé att tvätta och använda torkrum runt 22-23 på kvällen, helg som vardag. Jag bor då i lägenheten ovsnför tvättstugan... Vi har gott om tvättid, ca 15 lägenheter på 3 pass om dagen, 7-11 11-16 och 16-20. Så det fanns absolut ingen anledning att tvätta mitt i natten :meh: att människan inte fattade "piken" att jag gick ner och stängde av maskinen/torkrum flera gånger och ibland flera gånger på en kväll verkade inte gå in, så tillslut klagade jag till värden och efter ett par månader blev strömmen att stängas av kl 20.04 :laugh: (att det blev redan vid åtta var en bonus, man brukar ju ha typ 30-60 min att torka efteråt men jag klagar verkligen inte på det ;) )

Men som flera nämnt, att sno andras tider eller dra över är inte okej. Ser jag att det är ca 5 min kvar på programmet låter jag det bli klart å sen hivar ut tvätten om inte ägaren till dom kommit. Mer än 10 min kvar avbryter jag :devil:

7-20 skulle jag kalla för dåligt med tvättider. Rent av uselt. För många (de flesta?) innebär ju det att de måste använda helgen till att tvätta.
 
7-20 skulle jag kalla för dåligt med tvättider. Rent av uselt. För många (de flesta?) innebär ju det att de måste använda helgen till att tvätta.
Det är det bästa tider jag haft, och som sagt vi är ca 15 lägenheter och det är i princip aldrig bokat när man själv vill ner och det finns nästan alltid tid även helger. Brukar heller inte vara nån som tar tiden ifall man kommer senare till sitt tvättpass.

Ett tidigare ställe jag bodde på hade en tvättstuga med två pass om dagen, på 7x12 lägenheter. DÄR var det helt omöjligt att få tvättid, man skrev upp sig på papper och vissa familjer bokade upp hela dagar och där var det mycket problem med snodda tider osv...
 
Fast hur vanligt är det med "privat" tvättid i tvättstugan? Här har vi flera maskiner och du bokar upp dig på några av dem i taget. Det vill säga det kan vara flera personer som bokat olika maskiner i tvättstugan samtidigt.

Nu är inte jag i normala fall någon jetsetare med fruktansvärt tajt om tid och tålamod. Jag klarar att vänta tio min om någon har tvätt kvar i maskinen. Det påverkar inte mig såvärst. Den får i dessa sällsynta fall gå kvar - sedan tar jag ut dem och lägger i en korg. Samma med torktumlaren.

Förstår inte riktigt detta hysteriska kring tvättstugor. Jag städar efter mig, och tar bort ludd etc, men är det inte borttaget efter förra så rycker jag på axlarna.

Skriver inte arga lappar, drar ut folks ocentrifugerade tvätt, eller tjafsar om att det står en glömd tvättmedelspaket på bänken. Är det bara jag som haft tur igenom åren och delat tvättstuga med kompetent folk som -vanligen- sköter sig? Finns det en tvättstuge-anarki i andra områden?
 
Det är det bästa tider jag haft, och som sagt vi är ca 15 lägenheter och det är i princip aldrig bokat när man själv vill ner och det finns nästan alltid tid även helger. Brukar heller inte vara nån som tar tiden ifall man kommer senare till sitt tvättpass.

Ett tidigare ställe jag bodde på hade en tvättstuga med två pass om dagen, på 7x12 lägenheter. DÄR var det helt omöjligt att få tvättid, man skrev upp sig på papper och vissa familjer bokade upp hela dagar och där var det mycket problem med snodda tider osv...

Alla ställen som jag har bott på har haft möjlighet att tvätta fram till kl 23. Det spelar ju ingen roll hur många lediga tider eller maskiner det finns under dagen om man jobbar heltid, säg 8-17 (plus någon timme att ta sig hem från jobbet).
 
@Trott Jag håller med @Philosophia om att 7-20 är dåligt. I mitt fall hade det sabbat mitt vardagspussel rejält. Hos oss stängs strömmen kl 22.
 
Jag har inte varit med om det innan bara, att tvättstugan skulle vara nåt allmänt utrymme där man hänger lite när man har lust :)

Eh, hrmm...:o

Det händer att vi gör det, när jag är hemma själv med rastlöst barn och det är jättedåligt väder ute. Mina barn har alltid älskat att vara i tvättstugan och sopa, kolla när vattnet spolar i tvättmedelsfacken, pyssla med nycklarna på bokningstavlan och prata med folk. Ibland på kvällarna händer det också att min ettåring tar fram sina skor, beordrar mig att sätta på dem och bankar på dörren. Då vill han gå ner till tvättstugan.
 
Hade tvättiderna vart fram till 23 hade jag fått flytta eller bli av med jobbet, bor man precis ovanför tvättstugan och går upp halv fem på morgonen så vill iaf jag gärna ha lugnt vid nio (jag gick och la mig vid nio för att orka upp till jobbet). Låter en hel del i min lägenhet speciellt när torkrummet används. Men nu är vi väl lite ot tycker jag. :)
 
Vi har en stor tvättstuga med fri tvättning dygnet om :) det går inte att boka tid alls.
Tycker att det fungerar utmärkt! Sååå skönt att inte behöva tvätta all tvätt under ett par timmar utan kan ta en maskin här och en där.
Rent och snyggt är det också, men det beror nog mest på gubben som städar :D
Finns liksom inget vi kan städa med (inte ens en trasa!). Visst plocka inte alla bort luddet men det stör inte mig så mycket. Folk plockar ur tvätt ibland när tumlaren/maskinen gått färdigt men det stör inte mig heller (bara när de plockar ur min tvätt TROTS att det finns lediga maskiner, för det är bara konstigt).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag har tvättid idag kl 17, gick för att kolla om maskinerna är lediga redan nu, ser att de är det och går för att hämta tvätten men...
Svar
14
· Visningar
1 708
Senast: EmmaW
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 579
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp