Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Sv: Spinoff på Annorlunda träningstråd..

Själv fick jag lära mig att göra korrekta hörnpasseringar genom att gå framåt innåt med innerhanden.

Däremot så tycker jag att det mest effektiva sättet att lära elever att kontrollera axlarnas possition och få dem attgå FRAM med ytteraxeln (och få rätt vikthjälp på köpet)- är att be dem tänka att de vart på toa och skall torka sig där bak.
:o rasanae efefktivt :D att få hela kroppen att göra samma sak.

För innerhanden går ju marginellt bakåt i en volt - men pga av rotationen i ryggkotpelaren som även släpper fram ytteraxeln.

Nu Mocka - sedan JULAFTON

Senast ändrad:

FLASH - så det inte blir fler missförstånd :rofl:

När jag skrev föll in åt höger - menade jag föll in med bogen

annars rör jag väl till det så vi aldrig hittar ut
:angel:

*KL*
Frågar igen varför förhållningar o nu även ledande tygeltag är så illa?

Då ska man definitivt inte heller tömköra hästen(där man blir ännu starkare) eller ha linan fram till bettet o tillbaka, på en unghäst som är jättekänslig. Blir man hjälpts i sin ridning av det?

Vad händer förresten om man har skarpa körbett på?
Det är väl för att förhindra att den dra iväg eller har man det inom dressyrkörningen oxå?

Jamen det var ju det jag tänkte jag förstod det sen :idea: . Och då belv det ju rätt att tänka tramp-ytter:idea:

Trög ibland men det visade sig sen att exemplet från start (fazers hade det problemet åt andra hållet (alltså faller en utåt i höger varv) och då blir det ju i vänster varv man får täna trampa ner ytter:rofl: :crazy:

Oj oj kanske blev ännu rörigare nu, jag blev rätt snurrig själv av diskussionen - vilket :devil: håll pratar vi om egentligen ? Typiskt buke kanske:rofl:

Skulle nog hållit tyst för jag tror alla blev snurriga av mitt "erkännande":o

Nu gastar familjen igen, så återgår till julen:idea: "Ska du sitta där med datorn:eek: :devil: "

*KL*

Då ska man definitivt inte heller tömköra hästen(där man blir ännu starkare) eller ha linan fram till bettet o tillbaka, på en unghäst som är jättekänslig. Blir man hjälpts i sin ridning av det?

Vad händer förresten om man har skarpa körbett på?
Det är väl för att förhindra att den dra iväg eller har man det inom dressyrkörningen oxå?

Förhållningar gör jag, särskilt i galopp, i samband med halvhalterna, och ännu mer vid hoppning.:o

Tror man måste det ibland, om man vill ha lite tryck o energi också.:confused:

Ja eller så äter alla julgröt:D

Det visar sig.

*Smiter från kalle anka :o *

*KL*

Då ska man definitivt inte heller tömköra hästen(där man blir ännu starkare) eller ha linan fram till bettet o tillbaka, på en unghäst som är jättekänslig.

Det som är "illa" är bakåtverkande tygeltag särskilt på innertyglen eftersom det då av flera skäl hindrar hästen.

Det är jui nte "förhållningen" i sig som är farlig.
Man kan ju förhålla på flera sätt - man behöver ju inte dra bakåt.

Det stora problemet är ju att hela människans kropp måste be om samma sak - om hästen skall arbeta rätt.

Någon skrev så begåvat ( var minns jag inte ) detta med händernas arbete behöver vi ju människor liksom inte fokusera på - det är ju det där andra - som liksom itne går av sig själv som ryttaren måste fokusera på - om hästens skall arbeta rätt.

Det där _stör ej_

Angående tömkörning och vanlig körning så kan man ju göra på andra sätt än dra i en förhållning även där.

rent personligt tycker jag att det är lättare att få tag i hästens balsnernade reflexer tycker jag om man växlar mellan raka och böjda spår.

Jag går ofta i samma possition snett bakom och har gramankoppling på insidan - både av säkerhetsskäl och för att kunna använda ledande töm.

Jag skulle aldrig drömma om gramankoppling på utsidan - där jag tar förhållning genom att sluta gå med i halsrörelsen
- det är i min värld en styggelse med dubbel gramankoppling - eftersom det drar ihop halsen och hindrar hästen att tänka framåt med halsen.

- det som brukar hända är ju att halsen blir kort - och då har man ju förstört någonsting eftersom ett av kriterierna på att hästen jobbar rätt är att halsen tänker framåt.

Det jag tycker är intressant med stångdiskussionen är att det verkar vara mer intressant för vissa att den sitter där - än hur hästen reagerar på den.
Om min häst skulle sluta tänka framåt med halsen av stången så skull jag inte använda den.
Alltså verkar min häst vara mindre störd av stången än vad många hästar blir av tränsbettet med deras ryttare i andra änden.:angel:

man behöver inte hårddra allt.
Att dra, krama eller att fingra är helt olika anser jag.

kan förmoda att du oxå är mot en kram i fattningarna oxå, av samma skäl som du nämner- att man hindrar insidan. Det är bara det att det inte händer, utan man får en häst som inte faller igång, utan som man har ett pytte liiitet öppnatänk som hjälper den att vara kvar o fatta men början på ytter bak.

Sen ang. att störa hästen.
Visst finns det, men i allt större utsträckning -de som inte kan hjälpa den.

hur kan en gramankoppling fungera utan att verka bakåt ?
Man blir mkt starkare på det viset- starkare på innersidan än ytter:crazy:
Å om man vill leda inåt så är det omöjligt.

Jag har alltid linan direkt till bettringen o vid longering linan fäst direkt i bettet. har man bett plattor på då, så kan man föra hästen inåt samtidigt som man säger -Kom! eller dylikt.

Jag har alltid linan direkt till bettringen o vid longering linan fäst direkt i bettet.

Några små frågor:

Hur har du linan på utsidan?

När du och Susan pratar om gramankoppling menar ni då "från gjorden, genom bettringen och upp genom översta gjordringen" (om vi tänker oss utsidan)?

Senast ändrad av en moderator:

Bara en fråga...
rider du öppna för innertygeln?

När jag tömkör och använder innertömmen så står jag i longerarpossition - du kallade det i en annan tråd dubbellongering har jag för mig.
Men jag växlar mellan att gå med och gå in på volter.

Det jag använder inenrtömmen till är en vändande hjälp med för att hitta en balanserande reflex - jag ligger inte kvar i den hjälpen.
Och den får hästen att söka framåt och nedåt.

rent tekniskt akademiskt så kan man ju diskutera - om det är ett bakåtverkande tygeltag, det kan jag kanske hålla med om.

Jag är ute efter att vända in framdelen och flytta in den på bakdelen. Inte att bromsa upp insidan

- resultatet är att hästens söker sig framåt nedåt med näsan och länger hela överlinjen - och hamnar på yttertömmen - vilket jag är ute efter

Senast ändrad:

gramankoppling är då tömmen går från handen - genom bettringen - och sedan till gjorden

Några små frågor:

Hur har du linan på utsidan?
Jag har linorna på som när man kör, för att kunna göra alla saker åt bägge hållen. på en yngre häst- använder lägre ringarna.
för att kunna stötta den o vara tydligare.

När du och Susan pratar om gramankoppling menar ni då "från gjorden, genom bettringen och upp genom översta gjordringen" (om vi tänker oss utsidan)?
Ja o jag fattar inte hur man ska kunna leda in framdelen med gramankoppling.

Bara en fråga...
rider du öppna för innertygeln?
Nej!
Inner mot yttertygeln, men använder alla hjälper när det behövs mer aktivitet- magen eller yttersk. större böjning/ tvärning .halvhalt.....osv

När jag tömkör och använder innertömmen så står jag i longerarpossition - du kallade det i en annan tråd dubbellongering har jag för mig.
aldrig sagt.
däremot longering med 2 linor.
Det jag använder inenrtömmen till är en vändande hjälp med för att hitta en balanserande reflex - jag ligger inte kvar i den hjälpen.
Och den får hästen att söka framåt och nedåt.
om jag tömkör så använder jag mer linan på yttre bak som vändande o fingrar på inner.
tycker inte att det är innertömmens inverkan som gör en framåt neråt sökning, utan eftergiften.
Jag longerar bara med chambon på unghästar o tömkör bara i skogen- lär den att bli självständig, utan mig vid sidan, för kommande uppsutten träning- kan rida ut själv.

Jag är ute efter att vända in framdelen och flytta in den på bakdelen. Inte att bromsa upp insidan
Var det då fel med en kram i fattningen
?- resultatet är att hästens söker sig framåt nedåt med näsan och länger hela överlinjen - och hamnar på yttertömmen - vilket jag är ute efter
så tänker inte jag då jag vet att man blir så stark på töm, utan vill bara att den ska kunna balansera sig o svara för vändade kommandon som -Vänd!

Såg nu att du tycker att gramankoppling inte har ngn block o taljaeffekt.
Jag skulle aldrig drömma om gramankoppling på utsidan - där jag tar förhållning genom att sluta gå med i halsrörelsen

men när du tömkörde din förre unghäst var den ju kopplad så- på de bilderna som du visade- På ytter. eller minns jag fel.

Senast ändrad:

Måste fråga en liten sak till, så att jag hänger med i era diskussioner:

Hur har du linan på utsidan? Genom gjorden och direkt till bettringen?

Ja.

jag gör besväret och kopplar om ofta.

Jag vill ha en direkt kontakt på ytter

Senast ändrad:

Du minns fel om unghästen. :D

och jag blandade ihop vad du sagt om att tömköra ochstå i mitten för det heter "double lounge" på engelska - jag tänkte fel om det du skrev.
Däremot gilalr jag fortfarande inte tömmen runt bakdelen.

men det är väl inte nytt att vi inte tycker lika :D

Nu är det natten zzzzzzzzz

Tack Susan för upplysningen!

KL

Tack du också Axel!

är det nån räls att följa här? - eftersom du kan säga exakt när saker spårar ur?

om du böjer hästen med innertygeln- så ser jag det som ett bakåtverkande tygeltag

Eh. jag pratar om mig själv och min del i diskussionen ja - och där anser jag att det spårade ur och det blev missförstånd, ja. Upplever du detta som ett problem? Jag förstår inte varför det är en stor sak, varför tar du det som en negativ kommentar att jag skrivit att det blivit ett missförstånd ang. vad vi pratar om?
anser du därmed att Malinskys hela övning går ut på och handlar om bakåtverkande tygeltag? Isåfall har du ändrat uppfattning, det var inte vad du kommenterade i den tråden?

Senast ändrad:

Vi har ibland så olika infallsvinkel att det tar lite tid att se om vi pratar om samma sak.

Eftrsom jag lägger in aspekten med ryttarens snedhet som ibland kanske är huvudorsaken ... så blir det ju lite annorlunda.

Den häst jag hade som mental bild föll in åt höger och böjde sig inte i höger varv. Eftrsom jag i mitt fall vet att jag bidrar till detta så tarmpade jag mer i ytter för att belasta jämnare.

Om man är intresserad som du är så kan man ju sätta sig in varandras system och föra en dialog. Då ligger man ju ofta ganska nära varandra.

"Mitt system" ( jag har inte hittat på det) plockar ner hjälperna mycket mer än det gängse systsemet. Därför kan det verka "konstigt".
Eftrsom koordinationen är mer söbderdelad - avancerad så kan jag stå i ytter men ändå lägga vikten inåt.
Läggs inte vikten inåt så vänder ju hästen inte - men den kan ju å andra sidan inte böja sig om vikten läggs för mycket inåt.

Jag tror att det svåra är att vi är alla olika med olika problem både hos hästar och oss själva i så fall, och därför är det omöjligt att vi tänker oss helt exakt samma situation, vilket gör en bra grogrund för missförstånd och oenighet (minst sagt:angel: )
Det ska man var medveten om här har jag lärt mej. Jag fattade inte hur du menade men när ajg förstod vad du utgick ifrån genom att testa så blev det en annan sak och logiskt:idea:

Ingen kan veta exakt vad nån annan menar. Om ett exempel är diffust så lämnar det fältet fritt för spekulationer utifrån vad JAG tänker om förutsättningarna, vilket kanske inte är vad nån annan tänker. :crazy:

Det tror jag är en stor orsak till missförstånd.

Jag försöker därför vara saklig (tack för att du ser det!) även om det innebär att verka korkad, det bjuder jag på. Tror de flesta här är ganska kunniga egentligen faktiskt, det handlar mer om att förstå hur andra tänker och respektera att andra har kunskaper även om man kanske inte alltid förstår varandra rätt.

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka