Det är så hemskt att anklaga människor som väljer att jobba heltid båda två, men nåde de kvinnor som vill och har valt att vara hemma med eventuellt större ansvar hemma, fy fan för dom.
Varför är det okej att anklaga åt andra hållet?
Och varför ska man lägga upp det på annat sätt för att andra vill det?
Om man har möjlighet att en jobbar mindre, och väljer att göra det till förmån för sitt eller sina barn, ska man inte göra det då för att det är kvinnan som vill eller har möjlighet att göra det? Då är det bättre att ha barnen på heltid på dagis för så säger minsann alla att man ska inte ta skit från sin man, minsann!
Jag tycker verkligen att man oavsett kön ska tjäna samma för samma arbete, men det är fel väg att gå att anklaga kvinnor som väljer att vara hemma med sina barn för att de vill. Tryck på arbetsgivarna istället. Arbetstagarna skall ha samma rättigheter och möjligheter oavsett kön.
Det finns de som inte ligger på dödsbädden och är jäkligt nöjda med hur mycket det jobbat i sitt liv. Jag kommer vara grymt nöjd med hur vi båda bidragit till att barnen kunnat vara hemma mycket under sina första år och veta att de kommit i första hand. Sen i vilken procent vem varit hemma är totalt ointressant. Man är en familj. Alla bidrar på olika sätt. Och jag utgår i detta fall att man har en kommunikation där man ser till att alla har möjlighet till bra relationer till varandra, är någon av parterna missnöjd, ja, då får något ändras. Är alla nöjda, varför ändra på ett fungerande koncept?
Och ni som älskar era jobb och prioriterar det högt, ja, varsågod. Men tala inte om för andra hur bakåtsträvande man är för att man väljer annorlunda, norm eller icke norm.
För en liknelse i resonemang enligt ovan,
Snart är det bara accepterat att vara homosexuell eller dyl, men är man hetero får man baskemej tänka på homosexuellas förtryck och se till att inte dejta nån av andra könet, för det gör man bara för att det är norm. Är det det vi ska sträva efter??
Jag skiter högaktningsfullt i om någon är icke heterosexuell, utan något annat, för att klargöra det.