Spinoff på ”förskoletider”

Jag tycker att det är oerhört olämpligt att du sitter och skuldbelägger föräldrar när du dessutom tydligen arbetar i barnomsorgen. Om du hade mina barn hos dig, skulle jag helt tappa förtroendet för dig.

Detsamma gäller @kamomillo .

Tur då att du inte har några barn hos mig eller på någon annan förskola, för jag tror du får oerhört svårt att hitta någon pedagog som tycker att det allra bästa för ett litet barn är att träffa sina föräldrar så lite som möjligt.

Sen är detta ett diskussionsforum, ingen behöver ta illa vid sig, mina åsikter är just mina och inget jag dyvlar på någon annan och definitivt inte de föräldrar som väljer att lämna sina barn hos mig, oavsett om de lämnar 10 timmar eller 70.

Men JAG har större tilltro till mitt föräldraskap än att bara vilja träffa mina barn någon timme varje kväll.

Hur ni andra gör är upp till er. Bra va?

Men läser ni ens vad jag skriver?

Jag ifrågasätter vad som gynnar barnen i att bara träffa sina föräldrar 2-3 timmar varje dag, medan de spenderar 50 timmar på förskolan. Och jo, det finns gott om 1-åringar som gör det.

Ni som tycker det är ett bra upplägg får himla gärna fortsätta med det.

Om det nu är så att det varken skadar eller gynnar i någon särskild grad, så spelar det ju faktiskt inte så stor roll hur många timmar barnet är på förskola.

Om det nu är så att det varken skadar eller gynnar i någon särskild grad, så spelar det ju faktiskt inte så stor roll hur många timmar barnet är på förskola.

Det är väl mer att ju fler timmar på förskola = ju färre timmar med sina föräldrar.

Och det är ju uppenbarligen olika hur viktig man tycker den där tiden är.
Alla gör vi våra egna prioriteringar.

Du gör verkligen ett suveränt ihärdigt jobb med skuldbeläggandet! :up:

Är det inte sant då?

Vissa prioriterar arbete, andra familj, andra träning, andra barnen, andra sina hästar.

Det känns som det kvittar lite vad jag säger. Hade jag sagt att förskola från öppning till stängning är det bästa hade jag skammat de som hämtar innan mellanmål. Stackarna hade mått skit.

Jag ger upp.

Att tas om hand om av professionella lärare är inte dåligt. Föräldrar, däremot, finns ingen som helst kvalitetssäkring av.

Sant. Därför finns det också fall där vi gärna utökar barnens tid hos oss.

VEM ska berätta hur tuff miljö en förskola kan vara, om inte de som jobbar på förskolor gör det???
VEM ska öppna ögonen för både föräldrar, politiker, samhälle osv Om ingen lyssnar på personalen, som sitter inne med faciet?
Jag har jobbat nästan hela mitt liv i barnomsorgen, och livet på en förskola är inte enkelt. Nu kommer ni att säga att jag är en dålig dagisfröken, att jag inte tycker om barn, och att jag jobbat på ett dåligt ställe.
(De är lättare att gå till angrepp, och välja att blunda)
Jag har haft förmånen att jobba på BRA förskolor, med bra personaltäthet, vi har inte haft sjukskrivningar bland personalen, och vi har alla älskat jobbet och barnen!
Men de blir tuffare och tuffare, tiden för personalen upptas av dokumentation, och det tar massor av tid från barnen, som vi är där för att ta hand om.
Jag orkade inte dokumentera mer, jag bytte jobb. är fortfarande kvar i skolans värd, livet jag älskar, men ALDRIG att jag skulle gå tillbaka tilt Förskolan, annat än för vik timmar ibland.

Förskola är BRA för barnen, men i rimligt långa dagar, de är samhället som måste förändras, så vi får chans att ta hand om våra barn, i alla fall lika mycket vaken tid som personalen gör.
De barn som är 50/vecka är kanske inte ens vakna så många timmar med sina föräldrar.
* Jenny *
Det var väl jättebra att du bytte jobb, när du började känna så. Vore jag förälder på en förskola där personalen hade den inställningen du beskriver så skulle jag byta. Aldrig att mina barn skulle tillbringa sina dagar med personal som tycker det vore bättre för dem att inte vara där. Som inte vet hur man anpassar dagen och styr upp barngruppen så att det blir en trevlig och inte tuff upplevelse för barnen att vara där. Och som sen inte ens ser sin del av problemet, utan tycker att lösningen är att föräldrarna är hemma så deras barn slipper utsättas för det kaos man har ställt till med på förskolan.

Det känns som det kvittar lite vad jag säger. Hade jag sagt att förskola från öppning till stängning är det bästa hade jag skammat de som hämtar innan mellanmål. Stackarna hade mått skit.

Alla gör vad som passar dem och som de tycker är bäst. Och en gör klokt i att inte skuldbelägga de som gör annorlunda än de egna preferenserna (speciellt om en är personal på en förskola).

Ja jag känner likadant.

Det var väl jättebra att du bytte jobb, när du började känna så. Vore jag förälder på en förskola där personalen hade den inställningen du beskriver så skulle jag byta. Aldrig att mina barn skulle tillbringa sina dagar med personal som tycker det vore bättre för dem att inte vara där. Som inte vet hur man anpassar dagen och styr upp barngruppen så att det blir en trevlig och inte tuff upplevelse för barnen att vara där. Och som sen inte ens ser sin del av problemet, utan tycker att lösningen är att föräldrarna är hemma så deras barn slipper utsättas för det kaos man har ställt till med på förskolan.

Hoppas inte alla barnmorskor tänker så också, att det vore bättre att sluta om man tycker arbetssituationen är jobbig.

Antar att ni helt missat debatten om stora barngrupper och personalbrist. Just det är ju, precis som i barnmorskornas fall, inget som personalen på golvet kan lastas för.

+ @Thera

Jag antar att den här diskussionen ligger lite för nära min person + utlämnande för att det ska vara riktigt lämpligt att jag deltar, men what the hell.

Min mor gjorde karriär som ensamstående i en skittuff mansdominerad bransch. Det retar mig så jävla mycket med era inlägg att nä fy, det är minsann ingen bra och godkänd anledning till att jag spenderade hyfsat långa dagar på förskola och fy vilken dålig mor hon är och vilket lidande jag råkade ut för.

Jaja. Lika bra vi allihop går tillbaka till 50-talet. Mödrarna håller sig i hemmet och barnen likaså.

Fyfan vilken bra morsa och förebild tycker jag då. Jag är säker på att de flesta barn ser vitsen i mödrar som har en bredare bild av vad som är viktigt än bara barnen. Jag tycker det lägger ett sorts märkligt stort ansvar på barnen att leva upp till när föräldrarna lägger alla ägg i barnpåsen

Hoppas inte alla barnmorskor tänker så också, att det vore bättre att sluta om man tycker arbetssituationen är jobbig.

Antar att ni helt missat debatten om stora barngrupper och personalbrist. Just det är ju, precis som i barnmorskornas fall, inget som personalen på golvet kan lastas för.
Vilken personalbrist? Det är möjligt att ni har personalbrist där du bor, här är det inte det. En stor barngrupp är absolut ett problem om personalen inte styr upp verksamheten, utan låter alla barn väsnas och stoja i ett rum. Om personalen har bättre koll så delar man upp gruppen i mindre, som var och en pysslar med sitt.

Den enda debatt i den vägen jag sett är dina inlägg, där all personaltäthet lägre än två vuxna, helst föräldrarna, per barn, är personalbrist. Det känns för mig inte helt relevant som kritik, då är man ju emot förskolan som idé.

Fyfan vilken bra morsa och förebild tycker jag då. Jag är säker på att de flesta barn ser vitsen i mödrar som har en bredare bild av vad som är viktigt än bara barnen. Jag tycker det lägger ett sorts märkligt stort ansvar på barnen att leva upp till när föräldrarna lägger alla ägg i barnpåsen
Eller hur, no pressure liksom...:crazy:

Vilken personalbrist? Det är möjligt att ni har personalbrist där du bor, här är det inte det. En stor barngrupp är absolut ett problem om personalen inte styr upp verksamheten, utan låter alla barn väsnas och stoja i ett rum. Om personalen har bättre koll så delar man upp gruppen i mindre, som var och en pysslar med sitt.

Den enda debatt i den vägen jag sett är dina inlägg, där all personaltäthet lägre än två vuxna, helst föräldrarna, per barn, är personalbrist. Det känns för mig inte helt relevant som kritik, då är man ju emot förskolan som idé.

Vet inte var du varit om du missat det. Hörde senast i veckan att Stockholm i princip plockar in folk från gatan.

https://www.dn.se/ekonomi/akut-brist-pa-forskollarare-i-hela-landet/

https://www.sydsvenskan.se/2017-02-08/stor-brist-pa-forskollarare

Ditt andra stycke förstår jag nog inte, räknar du dig som personal till dina barn? Jag hyser lite större tilltro till just mitt föräldraskap än så.

Fast det är ju personalbrist, eller snarare brist på utbildad personal i stora delar av landet. Det kan man ju inte ha missat.
Sen tycker jag inte man ska skamma föräldrar som jobbar heltid tror inte barnen lider av det. MEN jag tror nog att det tar mycket om man som barnen går från öppning till stängning varje dag i veckan. Har själv jobbat med de barnen och det märks, ofta är det väldigt trötta. Men då snackar vi 10h + om dagen.
Det är ju inte det normala ens för vuxna?

I övrigt, de allra flesta som har långa dagar har det för att de är tvugna. Personalen på Ica kan inte jobba hemifrån. Inte heller sjuksköterskor.
I saltsjö-duvnäs hämtas många kl 15 av barnflickor. Är det bättre?

Men helt ärligt. Varför skulle slumpmässigt utvald förälder, t.ex. du själv, vara bättre för barnet än någon som utbildat sig i flera år just för att jobba med barn?

Är du allvarlig eller skojar du?

Du menar att vi kan byta ut dig som mamma rakt av mot vem som med utbildning, det gör ingen skillnad för ditt barn?

Tror du att vi pedagoger har samma relation med barnet som dess vårdnadshavare?

Sorglig syn på föräldraskapet!

(Och ja, vi gör ett hästjobb och ja, vi älskar era barn, men jag tror inte ni går att byta ut rätt av. Faktiskt.)

Tur då att du inte har några barn hos mig eller på någon annan förskola, för jag tror du får oerhört svårt att hitta någon pedagog som tycker att det allra bästa för ett litet barn är att träffa sina föräldrar så lite som möjligt.

Sen är detta ett diskussionsforum, ingen behöver ta illa vid sig, mina åsikter är just mina och inget jag dyvlar på någon annan och definitivt inte de föräldrar som väljer att lämna sina barn hos mig, oavsett om de lämnar 10 timmar eller 70.

Men JAG har större tilltro till mitt föräldraskap än att bara vilja träffa mina barn någon timme varje kväll.

Hur ni andra gör är upp till er. Bra va?
På vilka grunder har du så stor tilltro till just ditt eget föräldraskap? Vad utmärker det som gör att dina barn bör exponeras så mycket som någonsin är möjligt för just det?

Är du allvarlig eller skojar du?

Du menar att vi kan byta ut dig som mamma rakt av mot vem som med utbildning, det gör ingen skillnad för ditt barn?

Tror du att vi pedagoger har samma relation med barnet som dess vårdnadshavare?

Sorglig syn på föräldraskapet!

(Och ja, vi gör ett hästjobb och ja, vi älskar era barn, men jag tror inte ni går att byta ut rätt av. Faktiskt.)

Jag tror definitivt inte att jag är den enda i hela världen som kan ge min dotter en bra tillvaro. Tror du det om dig själv?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 529
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka