Spinoff på ”förskoletider”

På vilka grunder har du så stor tilltro till just ditt eget föräldraskap? Vad utmärker det som gör att dina barn bör exponeras så mycket som någonsin är möjligt för just det?

Jag hoppas alla ser värdet i sitt föräldraskap. Mitt eget är inte unikt på annat sätt än att det är mellan just mig och mina barn.

Jag tror definitivt inte att jag är den enda i hela världen som kan ge min dotter en bra tillvaro. Tror du det om dig själv?

Du menar att det inte är nåt särskilt i förhållandet förälder-barn, utan att du är lätt utbytbar mot random pedagog.
Ja, är det din känsla så har du all rätt till den.

Jag känner annorlunda, men det är bara min personliga åsikt.

På vilka grunder har du så stor tilltro till just ditt eget föräldraskap? Vad utmärker det som gör att dina barn bör exponeras så mycket som någonsin är möjligt för just det?

Och lägger till, de utsätts inte "så mycket som någonsin är möjligt" för det, jag jobbar också heltid i perioder. Det är det som är så fint i att hitta en bra balans mellan hem och förskola.

Jag hoppas alla ser värdet i sitt föräldraskap. Mitt eget är inte unikt på annat sätt än att det är mellan just mig och mina barn.

Du menar att det inte är nåt särskilt i förhållandet förälder-barn, utan att du är lätt utbytbar mot random pedagog.
Ja, är det din känsla så har du all rätt till den.

Jag känner annorlunda, men det är bara min personliga åsikt.
Men det finns ju inget som garanterar att du är den bästa föräldern till de barnen.

Hoppas inte alla barnmorskor tänker så också, att det vore bättre att sluta om man tycker arbetssituationen är jobbig.

Antar att ni helt missat debatten om stora barngrupper och personalbrist. Just det är ju, precis som i barnmorskornas fall, inget som personalen på golvet kan lastas för.
Ett arbetsmiljöproblem är något arbetsgivaren får lösa.
Svaret är inte att brukarna ska få det sämre eller skuldbeläggas så att "problemet" försvinner.

Vet inte var du varit om du missat det. Hörde senast i veckan att Stockholm i princip plockar in folk från gatan.

https://www.dn.se/ekonomi/akut-brist-pa-forskollarare-i-hela-landet/

https://www.sydsvenskan.se/2017-02-08/stor-brist-pa-forskollarare

Ditt andra stycke förstår jag nog inte, räknar du dig som personal till dina barn? Jag hyser lite större tilltro till just mitt föräldraskap än så.
Fast de får ju tag på personal, åtminstone här. De är så många de ska vara, hela tiden. Det är inte brist på personal i verksamheten. Sen är det möjligt att de får leta med ljus och lykta för att hitta den personalen, men de lyckas ju. Att det sedan finns andra förskolor där man inte lyckas hitta någon personal påverkar väl inte mina barn? Varför får mina barn det rörigt på förskolan för att det saknas personal i en annan stadsdel?

Jag är förstås inte personal för mina barn. Men den bild jag får av dig är att du tycker att det mest lämpliga är att varje barn ständigt har sina två föräldrar vid sin sida. Om man tycker två är det lämpliga antalet vuxna för att ta hand om ett barn, så kommer man ju alltid tycka det är för lite personal på förskolan, för dubbelt så många vuxna som barn blir det ju sällan.

Hoppas inte alla barnmorskor tänker så också, att det vore bättre att sluta om man tycker arbetssituationen är jobbig.

Antar att ni helt missat debatten om stora barngrupper och personalbrist. Just det är ju, precis som i barnmorskornas fall, inget som personalen på golvet kan lastas för.
Med ditt resonemang så är det är jämföra med att tycka att folk ska låta bli att föda barn eftersom det är jobbigt för barnmorskorna, istället för att lägga skulden på dom som ansvarar för personalen.

Men den bild jag får av dig är att du tycker att det mest lämpliga är att varje barn ständigt har sina två föräldrar vid sin sida.

Fast va? För att jag ifrågasatte upplägget där man träffar sina barn någon timme varje kväll när de tillbringar 50 timmar på förskolan.

Det finns ju mellanting också.

Och lägger till, de utsätts inte "så mycket som någonsin är möjligt" för det, jag jobbar också heltid i perioder. Det är det som är så fint i att hitta en bra balans mellan hem och förskola.
En bra balans behöver väl inte vara just din balans?

Just nu har jag t ex inte träffat min sjuåring på en dryg vecka. Han har varit hos mormor hela höstlovet, vilket han har längtat efter och sett fram emot hela hösten. Ska jag missunna honom tiden och relationen till sin mormor, för att han minsann måste tillbringa mer tid med oss föräldrar?

Barn kan ha fler vuxna i sitt liv än mamma. Jag ser verkligen inte problemet med det.

Exakt. Motsvarande logik skulle vara att skuldbelägga de som skaffar barn - hur kan du, vet du inte hur mycket de har att göra på förlossningen??

Fast nej.

Jag resonerar som jag gör utifrån barnets bästa, inte vårt. Kommer inte barnen har vi inga jobb, dummare än så är jag inte.

Alltså, är det några barn i världshistorien som fått så mycket uppmärksamhet och anpassningar som dagens Svenssonungar?

Även om det inte fanns förskolor så var det inte så att mamma lekte pedagogiska lekar, egna inredda rum,skjutsade till aktiviteter, drivor med leksaker och "kvalitetstid" med var och en.

Nä, de flesta ungar släpades sannolikt för det mesta runt i en syskonskara från det är de kunde tulta med typ och roa sig själva så gott det gick och helst utan att störa de vuxna...

Fast va? För att jag ifrågasatte upplägget där man träffar sina barn någon timme varje kväll när de tillbringar 50 timmar på förskolan.

Det finns ju mellanting också.
Men vem har det så?

För att den ekvationen ska gå ihop, så behöver ju barnen antingen sova kopiöst mycket, eller så stiger familjen upp osedvanligt tidigt.

Dygnet har 24 timmar. Förskolan öppnar 7. Tio timmar per dag innebär att barnet hämtas kl 17. En timme med föräldrarna skulle innebära att barnet sedan somnar kl 18. Och sen sover 12 timmar då eller?

För om barnet har lite mer normalt sömnbehov, säg 10 timmar, så innebär ju det att familjen stiger upp kl 04 på morgonen och umgås ett par-tre timmar innan det är dags för förskola, om barnet somnar för natten en timme efter hämtning.

Vem gör så?

En bra balans behöver väl inte vara just din balans?

Just nu har jag t ex inte träffat min sjuåring på en dryg vecka. Han har varit hos mormor hela höstlovet, vilket han har längtat efter och sett fram emot hela hösten. Ska jag missunna honom tiden och relationen till sin mormor, för att han minsann måste tillbringa mer tid med oss föräldrar?

Barn kan ha fler vuxna i sitt liv än mamma. Jag ser verkligen inte problemet med det.

Fast allvarligt. Du tror jag förvägrar mina barn all format mänsklig kontakt för att jag vill träffa dem mer än nån timme varannan kväll?

Jag borde nog låsa in dem i källaren också så de inte knyter an till någon annan!

Men vem har det så?

För att den ekvationen ska gå ihop, så behöver ju barnen antingen sova kopiöst mycket, eller så stiger familjen upp osedvanligt tidigt.

Dygnet har 24 timmar. Förskolan öppnar 7. Tio timmar per dag innebär att barnet hämtas kl 17. En timme med föräldrarna skulle innebära att barnet sedan somnar kl 18. Och sen sover 12 timmar då eller?

För om barnet har lite mer normalt sömnbehov, säg 10 timmar, så innebär ju det att familjen stiger upp kl 04 på morgonen och umgås ett par-tre timmar innan det är dags för förskola, om barnet somnar för natten en timme efter hämtning.

Vem gör så?

Jag vet flera som har det så. 7-17 på förskola, i säng vid 18:30. För att barnen är dödströtta efter en intensiv dag på förskolan.

Men whatever floats your boat.

Fast nej.

Jag resonerar som jag gör utifrån barnets bästa, inte vårt. Kommer inte barnen har vi inga jobb, dummare än så är jag inte.
Med samma logik så är barnafödande mammor dumma som får barn, när de vet hur hemskt det är på förlossningen. Det blir ju lika märkligt.

Jag håller däremot helt med dig om att det inte är till barnens bästa att tillbringa sina dagar med någon som inte tycker de borde vara där. Aldrig att jag skulle utsätta mina barn för det. Så den förskola där personalen har din värdering av verksamheten, det är en förskola där barnen bör tillbringa så lite tid som möjligt. Helst ingen tid alls, om du frågar mig.

Jag vet flera som har det så. 7-17 på förskola, i säng vid 18:30. För att barnen är dödströtta efter en intensiv dag på förskolan.

Men whatever floats your boat.
Jag förstår inte. Mina barn som går 8-17, och sedan somnar vid 21:30, de borde vara hemma mer, eftersom det finns andra barn som går längre dagar och somnar tidigare?

På vår förskola är det 50 barn. På förra förskolan var det 80 barn. Inte ett enda barn av de 130 gick 7-17. Ska alla de barnen ändå korta ner sina dagar, eftersom det finns hypotetiska barn som går långa dagar och somnar tidigt?

Du verkar ha jobbat på en dåligt fungerande förskola, där barnen gick ovanligt långa dagar och verksamheten var så kaotisk att barnen somnade så fort de kom hem, och personalen tyckte det var bäst för dem att vara där så lite som möjligt. Jag tänker mig någon sorts helvete på jorden, och det var säkert hemskt för alla som tvingades tillbringa sina dagar där, vuxna såväl som barn.

Men vad har det med andra barn på andra, fungerande, förskolor att göra?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 529
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka