R
Raderad medlem 6459
Fråga din man vetja, han har ju gjort precis det valet.Och anledningen är???.... Du får gärna förklara det för mej.
* Jenny *
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fråga din man vetja, han har ju gjort precis det valet.Och anledningen är???.... Du får gärna förklara det för mej.
* Jenny *
Min sambo och jag har pratat om att om vi skulle ha haft barn så skulle vi bägge gå ner lite grann var i tid i stället för att en skulle ta hela deltiden.Jag skulle vara mycket mer hetsad om jag jobbade deltid på mitt jobb.
På tok för mycket tid skulle då gå åt till de i mitt tycke tråkiga delarna av jobbet (som är nödvändiga för alla) och för lite tid kvar åt de riktigt roliga delarna.
Proportionellt mer tråk, mindre roligt och mycket mer stress för mindre pengar.
På forumet barn finns en tråd med namnet förskoletider. I den läser jag att många skriver att dom måste jobba, hinna jobba heltid osv. Jag börjar då fundera på vart samhället gått snett nägonstans, varför det är uppbyggt att så många måste jobba heltid och kanske till och med mera? Man jobbar ihjäl sig för fint hus och för en Thailandsemester men man hinner inte vara i sitt hus eller umgås med sina barn?!
Jag har inga bra svar, vet bara att vi valde att köpa ett billigt hus i en mindre ort för att ha råd att inte behöva jobba jämt men skulle ju inte funka om alla valde en småstad heller...
40% måste väl vara högt räknat?? Eller räknar man in det privata pensionssparandet i det?Jag skulle absoluta kunna gå ner i arbetstid permanent, säg till 75%, och klara mig bra, men jag har en pension att tänka på också. Det sägs att 90-talisterna kommer få ca 40% av sin slutlön i pension. Det blir fattigt och jag har ingen lust att sluta leva bara för att jag blir gammal. All ära att leva i nuet, men det kan vara en god ide att fundera på framtiden också...
40% måste väl vara högt räknat?? Eller räknar man in det privata pensionssparandet i det?
Haha..exakt det jag skulle skriva.. .Fråga din man vetja, han har ju gjort precis det valet.
Vet inte om det är bästa eller värsta-scenariot, men det är swedbanks prognos. Ca 40 % på allmänpension och ytterligare ca 10 % med tjänstepension.
Min prognos säger 16000kr före skatt!Min pensionprognos beräknat med en ganska saftig lönehöjning innebär drygt 15 000 kr efter skatt. Vad det innebär i faktiskt värde om ca 40 år vet jag inte, men håller det ungefär samma värde som idag kommer jag vara jättenöjd. Men då måste man ju jobba på ganska bra i tjänstgöringsgrad och i vad man levererar.
Däremot kommer troligen både jag och min man ta chansen att gå ner (lagstadgat) i arbetstid innan ev. barn börjar skola. T ex gå ner 80% så att vi båda kan vara hemma en dag extra i veckan. Det får man försöka ta igen sen när barnet blir äldre.
Obs - har inget med att barnet ska "slippa" förskola, utan om att det helt enkelt är sjukt najst att få vara hemma och fisa på. Lär ju dock upptäcka att kombon hemma+barn kanske inte är fullt lika juvlig som jag tror![]()
Min prognos säger 16000kr före skatt!
Motsatsen hade alltså inte varit sorglig? Men jag VILL ju det här, det är ju helt självvalt? Får jag inte tycka om att vara hemma och pyssla om hemmet för att jag är kvinna?
Det är så hemskt att anklaga människor som väljer att jobba heltid båda två, men nåde de kvinnor som vill och har valt att vara hemma med eventuellt större ansvar hemma, fy fan för dom.
Varför är det okej att anklaga åt andra hållet?
Och varför ska man lägga upp det på annat sätt för att andra vill det?
Om man har möjlighet att en jobbar mindre, och väljer att göra det till förmån för sitt eller sina barn, ska man inte göra det då för att det är kvinnan som vill eller har möjlighet att göra det? Då är det bättre att ha barnen på heltid på dagis för så säger minsann alla att man ska inte ta skit från sin man, minsann!
Jag tycker verkligen att man oavsett kön ska tjäna samma för samma arbete, men det är fel väg att gå att anklaga kvinnor som väljer att vara hemma med sina barn för att de vill. Tryck på arbetsgivarna istället. Arbetstagarna skall ha samma rättigheter och möjligheter oavsett kön.
Det finns de som inte ligger på dödsbädden och är jäkligt nöjda med hur mycket det jobbat i sitt liv. Jag kommer vara grymt nöjd med hur vi båda bidragit till att barnen kunnat vara hemma mycket under sina första år och veta att de kommit i första hand. Sen i vilken procent vem varit hemma är totalt ointressant. Man är en familj. Alla bidrar på olika sätt. Och jag utgår i detta fall att man har en kommunikation där man ser till att alla har möjlighet till bra relationer till varandra, är någon av parterna missnöjd, ja, då får något ändras. Är alla nöjda, varför ändra på ett fungerande koncept?
Och ni som älskar era jobb och prioriterar det högt, ja, varsågod. Men tala inte om för andra hur bakåtsträvande man är för att man väljer annorlunda, norm eller icke norm.
För en liknelse i resonemang enligt ovan,
Snart är det bara accepterat att vara homosexuell eller dyl, men är man hetero får man baskemej tänka på homosexuellas förtryck och se till att inte dejta nån av andra könet, för det gör man bara för att det är norm. Är det det vi ska sträva efter??
Jag skiter högaktningsfullt i om någon är icke heterosexuell, utan något annat, för att klargöra det.
Troligtvis!
Så är det nog....
Lägger ner, och inser hur lycklig jag är att slippa dagens heltids hets...
Tack för ögonöppnare!
* Jenny *
Varför måste det vara en hets?
Själv trivs jag utmärkt med heltid och vill inte jobba deltid.
Det känns självklart för mig att jobba heltid och detsamma för min man. Jag tror inte samhället gått snett. Jag jobbar ändå 8 timmar per dag, inte 12 som folk kunde göra för hundra år sedan. Jag har rätt att jobba och som kvinna får jag rätt till samma lön som en man -facket har inte kvinnolöner. Mitt barn behöver inte börja jobba när han fyller 12 eller så.På forumet barn finns en tråd med namnet förskoletider. I den läser jag att många skriver att dom måste jobba, hinna jobba heltid osv. Jag börjar då fundera på vart samhället gått snett nägonstans, varför det är uppbyggt att så många måste jobba heltid och kanske till och med mera? Man jobbar ihjäl sig för fint hus och för en Thailandsemester men man hinner inte vara i sitt hus eller umgås med sina barn?!
Jag har inga bra svar, vet bara att vi valde att köpa ett billigt hus i en mindre ort för att ha råd att inte behöva jobba jämt men skulle ju inte funka om alla valde en småstad heller...
Och jag hade en hemmavarande förälder som bara hoppade in och jobbade enstaka pass i familjeföretaget som sysselsatte min andra förälder på heltid + lite till. Jösses vad avundsjuk jag var på "nyckelbarnen" som kunde få komma hem till ett tomt hus och få rå om sig själva några timmar innan någon förälder kom hem.Är själv uppväxt med en förälder som arbetade hemifrån och jag var alltid enormt avundsjuk på alla kompisarna som alltid kunde vara på dagis/förskola/fritids osv mycket längre än vad jag var så förutsatt att det finns tillräckligt med personal så ser jag inte problemet alls.