Spinoff på ”förskoletider”

På vardagskvällar är ju ärligt talat ingen av oss särskilt social, alla är trötta. Även barnen. Hemmet är framförallt en plats för vila i vår familj, särskilt under veckorna.

Innan vi fick barn jobbade jag mycket mer, och red mer kvällstid, så vi har aldrig varit hemma tillsammans fem kvällar i veckan eller så under de 13 år vi varit tillsammans. Vi är rätt bra på att babbla ikapp när vi är hemma samtidigt.;)
Nej vi orkar inte heller göra så mycket, men uppskattar att ha vår återhämtningstid tillsammans hemma. Ligga i soffan, kramas och kolla på serier ;)

Skönt att det passar er så bra, men jag gissar att det inte är en lösning för alla :)

Det är ju jättebra att du känner att det inte är på gränsen. Om jag skulle applicera ditt schema på mitt liv skulle det innebära följande barntid under veckorna:

Måndag - träffar inte/knappt barnen på morgonen. Ensam eftermiddag/kväll, prata med barnen/hjälpa till med de projekt de vill dra igång/sära på dem när de hamnar i konflikt parallellt med att tömma en diskmaskin och laga middag, kanske hinna läsa en stund innan det är dags att göra kväll. Lägga barn.

Tisdag - köra "morgonprogrammet" (upp, frukost, klä på er, borsta hår, borsta tänder, lämning 1, lämning 2). Träffar inte barnen på kvällen.

Onsdag - köra "morgonprogrammet", stressa hem (i mitt verkliga liv lämnar och hämtar jag ytterst sällan samma dag) för ensam eftermiddag/kväll nr 2. Sambon kommer hem lagom för att göra kväll med barnen.

Torsdag - som tisdag.

Fredag - träffar inte barnen alls.

Det vill säga, jag skulle i bästa fall hinna med att göra något annat än att skyffla barn till/från skola/förskola en liten stund på måndag och onsdag eftermiddag/kväll. Givet då att det inte dyker upp vab/föräldrafika/utvecklingssamtal/tandläkartid för mig eller barnen... För mig skulle det innebära precis det jag beskrev i mitt inlägg, att ligga på gränsen och logistik, logistik, logistik.
Så mycket logistik är det nu inte, bara att hålla koll på vem som lämnar och vem som hämtar. Det är ju inte så svårt. Hämtning och lämning innebär i sig en del logistik, men det kommer man ju inte ifrån när man har barn i den åldern, om barnen alls ska gå i skola och förskola.

Vab, tandläkartider etc delar vi på, och så skippar man träningen och lägger in en extra jobbkväll istället om det behövs för att hinna det man ska på jobbet.

Vardagsmorgnar är det inte mycket till umgänge för någon. Det är rätt rutinmässigt: den vuxne som lämnar stiger upp, duschar och klär på sig. Väcker barnen, serverar dem frukost och ser till att de får på sig kläder. Lämnar. Alltihop tar ungefär en timme från det att den vuxne vaknar till det att vi går hemifrån. Jag är inte sugen på att vara social innan jobbet, aldrig varit.

Den dagen förskolan har åsikter lovar jag börja jobba på mån eftermiddag och rida tisdag kväll istället. ;)
Jag tror knappast Stockholm kommer att backa i den frågan. Jag skulle bli galen av att bo i en kommun med föräldrakontroll och ju längre bort från Stockholm du kommer ju värre blir det... Och det tycker jag fast jag är en av de föräldrarna som hetsar för att hämta tidigt.

Så mycket logistik är det nu inte, bara att hålla koll på vem som lämnar och vem som hämtar. Det är ju inte så svårt. Hämtning och lämning innebär i sig en del logistik, men det kommer man ju inte ifrån när man har barn i den åldern, om barnen alls ska gå i skola och förskola.

Vab, tandläkartider etc delar vi på, och så skippar man träningen och lägger in en extra jobbkväll istället om det behövs för att hinna det man ska på jobbet.

Vardagsmorgnar är det inte mycket till umgänge för någon. Det är rätt rutinmässigt: den vuxne som lämnar stiger upp, duschar och klär på sig. Väcker barnen, serverar dem frukost och ser till att de får på sig kläder. Lämnar. Alltihop tar ungefär en timme från det att den vuxne vaknar till det att vi går hemifrån. Jag är inte sugen på att vara social innan jobbet, aldrig varit.
Det jag tycker är det stora problemet är tandläkaren, vaccinationer där föräldrar måste vara med, luciatåget, packa alla grejer till skolan, klippning av håret på barnen numera hos frisören, och utvecklingssamtalen....in absurdum. Jag hinner knappt jobba och då arbetar jag deltid. Också vabbar jag säkert en månad minst per termin. Och nu kom lösssen, och sen är det springmask.....allting delas ju med den andra föräldern men det tar en enorm tid.

Jag tror knappast Stockholm kommer att backa i den frågan. Jag skulle bli galen av att bo i en kommun med föräldrakontroll och ju längre bort från Stockholm du kommer ju värre blir det... Och det tycker jag fast jag är en av de föräldrarna som hetsar för att hämta tidigt.
Jag bor i en kommun 70 mil från Stockholm och här är det ingen föräldrakontroll.

Det jag tycker är det stora problemet är tandläkaren, vaccinationer där föräldrar måste vara med, luciatåget, packa alla grejer till skolan, klippning av håret på barnen numera hos frisören, och utvecklingssamtalen....in absurdum. Jag hinner knappt jobba och då arbetar jag deltid. Också vabbar jag säkert en månad minst per termin. Och nu kom lösssen, och sen är det springmask.....allting delas ju med den andra föräldern men det tar en enorm tid.
Det är ändå en tröst att veta att det inte bara är vi... De två äldsta barnen har ca tre läxor var per vecka och då är det jättebra om jättejobbigt småsyskon lägger sig eller gör något med någon annan vuxen så de äldre kan göra sina läxor. Det är ju ett pussel för att få allt att flyta på så att det inte blir stressigt och tråkigt.

Skjutsa till träningar är inte aktuellt för min del, när barnen är så stora att de orkar med träning på kvällarna tänker jag att de också är stora nog att ta sig dit själva.

Men absolut, om en av föräldrarna ska skjutsa barn på kvällen, och barnen dessutom är i den åldern att den äldsta är stor nog att träna på kvällarna, men de yngsta så små att de inte kan vara ensamma nån timme, då behövs såklart två vuxna hemma på kvällen.

För oss skulle det helt enkelt inte funka, vi är inte hemma på kvällarna, och att båda föräldrarna ska gå ner i arbetstid och sluta med våra fritidsintressen för att ett av barnen ska få börja på en idrott som kräver skjuts till träning varje kväll... Det är inte troligt för vår del.
Och vi har knappt något barn i hela området som inte håller på med två idrotter och det är alla åldrar. Det är nog (av de som bor så nära att jag har koll) bara vår familj som stoppat vid en idrott per barn.

Men alltså, tandläkare borde vara en gång per år och barn. Luciatåg samma sak. Frisörbesök kanske 3-4 gånger per år. Utvecklingssamtal en gång per termin. Vaccinationer har jag bara stött på vid årskontroll på BVC.
Packa saker får barnet göra själv och jag kollar bara med henne att det är gjort.
Alltså nio grejer per år. Det är ju inte ens en sak per månad.

Vab-frågan struntar jag i. Tror att jag har vab:at fem dagar sen dottern föddes i maj 2011 :p

Fast nä... Såhär nånting ser en normalvecka ut för oss:

Måndag: maken lämnar, jag rider på eftermiddagen och hämtar därefter. Maken tränar efter jobbet eller jobbar sent, hemma ca 20.

Tisdag: jag lämnar, maken hämtar, jag jobbar sent för att kompensera måndagseftermiddagen, hemma ca 21.

Onsdag: Jag hämtar och lämnar. Maken tränar efter jobbet, hemma 19.

Torsdag: jag lämnar, maken hämtar, jag åker till stallet efter jobbet, hemma ca 22:30.

Fredag: Maken hämtar och lämnar. Jag åker till stallet tidigt för att rida medryttarhästen, på jobbet 9:30. Jobbar sent, åker sen till stall nr 2 och rider. Hemma ca 21.

Lördag: lediga. Barnen kanske ska på något kalas, eller träffas med en kompis. Vuxna fixar med hushållet.

Söndag: Jag tävlar på fm, maken är hemma med barnen. Efter lunch ses vi i stallet, barnen rider. När vi kommer hem åker maken och tränar några timmar.

Ingen stressar ihjäl sig, båda hinner med fritidsintressen, båda hinner jobba. Det är inte på gränsen.

Så olika liv vi lever! Jag hade fått på tok för lite barntid att komma hem så sent 4 av 5 vardagskvällar och sedan vara iväg på helgen också. Men det är ju också så att det som är det rätta för den ena behöver ju inte nödvändigtvis vara det rätta för den andra....Varje familj fixar ju sitt system som passr för just dem. Vardag för oss är gemensam middag hela familjen där man pratar om hur dagen varit etc, läxläsning, ev skjuts till aktiviteter och i normalförhållandet är båda föräldrarna hemmavid största delen av kväll och helg. Egen träning sker oftast på förlängd lunch eller sent på kvällen.

Så olika liv vi lever! Jag hade fått på tok för lite barntid att komma hem så sent 4 av 5 vardagskvällar och sedan vara iväg på helgen också. Men det är ju också så att det som är det rätta för den ena behöver ju inte nödvändigtvis vara det rätta för den andra....Varje familj fixar ju sitt system som passr för just dem. Vardag för oss är gemensam middag hela familjen där man pratar om hur dagen varit etc, läxläsning, ev skjuts till aktiviteter och i normalförhållandet är båda föräldrarna hemmavid största delen av kväll och helg. Egen träning sker oftast på förlängd lunch eller sent på kvällen.
Går era barn månne och lägger sig tidigare? Våra brukar sova vid 21:30 ungefär, och då är det ingen av oss vuxna som är pigga på att åka iväg och träna. Samtidigt finns det gott om tid att prata och umgås när man kommer hem kl 20, så det tycker jag inte är jättesent. Man hinner ju vara hemma och ledig ett par-tre timmar innan det är dags att sova, det är tycker jag en rätt soft kväll.

Och vi har knappt något barn i hela området som inte håller på med två idrotter och det är alla åldrar. Det är nog (av de som bor så nära att jag har koll) bara vår familj som stoppat vid en idrott per barn.
Två idrotter när de är fem år gamla? Yikes.

Men alltså, tandläkare borde vara en gång per år och barn.
Tills du får ett barn med tandställning.

Luciatåg samma sak.
x 3

Frisörbesök kanske 3-4 gånger per år.
Alla klipper sig samtidigt. Effektivt.

Utvecklingssamtal en gång per termin.
x 3
Vaccinationer har jag bara stött på vid årskontroll på BVC.
Och fästingvaccin.
Packa saker får barnet göra själv och jag kollar bara med henne att det är gjort.
Alltså nio grejer per år. Det är ju inte ens en sak per månad.

Vab-frågan struntar jag i. Tror att jag har vab:at fem dagar sen dottern föddes i maj 2011 :p

Går era barn månne och lägger sig tidigare? Våra brukar sova vid 21:30 ungefär, och då är det ingen av oss vuxna som är pigga på att åka iväg och träna. Samtidigt finns det gott om tid att prata och umgås när man kommer hem kl 20, så det tycker jag inte är jättesent. Man hinner ju vara hemma och ledig ett par-tre timmar innan det är dags att sova, det är tycker jag en rätt soft kväll.
De lägger sig oftast kring 21-snåret vardagskvällar Har jag häst så jag ska åka till stall åker jag oftast vid 20-tiden om jag inte redan har gjort bort det på lunchen.

Två idrotter när de är fem år gamla? Yikes.
Från 5 börjar många simning. Har de dessutom barngympa/dans/lek i gympasal eller vad det nu kan vara så blir det ju två idrotter.
Vår yngsta är 7 år. Han går inte simning den här terminen men väl nästa och han rider en gång per vecka. Han har dessutom hunnit med att prova spela fotboll i somras och lär sig åka skridskor genom att gå i hockeyskola nu i vinter. Så rent krasst kommer han att ha gått i 4 (!) idrotter i år men under olika perioder på året. Det är lätt att det drar iväg med idrotter...

De lägger sig oftast kring 21-snåret vardagskvällar Har jag häst så jag ska åka till stall åker jag oftast vid 20-tiden om jag inte redan har gjort bort det på lunchen.
Då handlar det väl kanske mer om när man vill umgås med barnen. Jag kommer hellre hem åtta och är hemma när det är nattning, än kommer hem tidigt för att åka vid åtta och missa nattningen.

@Brandgul
De flesta barn som har tandställning borde vara stora nog att själva ta sig till tandläkaren.
Fästingvaccin har jag aldrig sysslat med men oavsett tilläggen du nämnde så handlar det ju inte om mer än 10-12 tillfällen per år. Dessutom tycks många i den här tråden vara två vuxna vilket ytterligare borde minska arbetsinsatsen.

@Brandgul
De flesta barn som har tandställning borde vara stora nog att själva ta sig till tandläkaren.
Fästingvaccin har jag aldrig sysslat med men oavsett tilläggen du nämnde så handlar det ju inte om mer än 10-12 tillfällen per år. Dessutom tycks många i den här tråden vara två vuxna vilket ytterligare borde minska arbetsinsatsen.
Jag hade min första tandställning i låg- eller mellanstadiet, med tandläkaren en mil från skolan och hemmet. Det tycker inte jag är rimligt att så små barn ska fixa själv. Men sen när jag vid arton års ålder fick nästa fixade jag självklart allt själv.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 529
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka