Spinoff på ”förskoletider”

Visst är det viktigt att trivas själv men jag tycker ändå att man ska se lite bredare än så på tillvaron. Hur påverkar mina val mig om 40 år? Hur påverkar det mina barn? Hur påverkar det samhället?

Absolut är det så, jag tog dock för givet att de är ständigt aktuella frågor i livet för alla människor?

Fast tandläkartider brukar väl vara dagtid? Åtminstone våra tandläkartider är det. Så då är det ju väldigt praktiskt med föräldrar som har såpass fritt jobb att de utan problem kan ta barnen till tandläkaren på dagen, och sen jobba på kvällen istället. Ena barnet är i skolan, andra barnet följer med en förälder till tandläkaren. Inga problem.
Fast det var någon som skrev att tandläkaren var max en gång per år. Men nej. Har du ett barn i lågstadiet som får tandställning så är det inte bara ett besök per år. Det var poängen i den frågan.

Jag tycker nog det låter rätt extremt och stressigt men vårt liv kanske låter extremt åt andra hållet? Huvudsaken är ju att det passar för just den familjen och ni verkar ju trivas utmärkt med er variant. Jag tror att det jag reagerar på som känns annorlunda jämfört med min egen bekantskapskrets är att jag uppfattar det som att ni föräldrar egentligen lever era egna liv exakt som innan barnen och turas om att vara med barnen för att satsa på egna aktiviteter och intressen. Vilket i slutändan ger rätt få timmar barntid per förälder och ännu mindre av familjetid där hela familjen är samlad. Till skillnad från att det blir många timmar familjeliv där hela familjen är samlad och man utgår från gemensamma aktiviteter och barnaktiviteter och så blir föräldrarnas ev. aktiviter mer "extra" och inte fullt lika prioriterade. Men jag kan ju ha missförstått.

Beror väl lite på barnets ålder ovh intressen också. Mer familjetid skulle innebära att sälja hästarna för mig. De går ju inte ha när det passar liksom. Skulle frigöra massa tid men helt ärligt skulle jag inte tycka det var kul att hänga som familj alla de timmarna i veckan. Vad gör två vuxna och en 2åring så många timmar ihop? I regniga november

Fast det var någon som skrev att tandläkaren var max en gång per år. Men nej. Har du ett barn i lågstadiet som får tandställning så är det inte bara ett besök per år. Det var poängen i den frågan.

Då tar vi det igen. Är det väldigt vanligt med tandställning för lågstadiungar så har jag sannerligen missat något. Tror att jag har stött på ett par-tre stycken i den åldern med tandställning. I mellan- och högstadieålder ett oräkneligt antal.
En diskussion som denna måste ju kunna föras både rent generellt och mer specifikt. Rent generellt är standard ett besök per år. Vissa går oftare och vissa går färre. Vissa har barn med någon form av problematik och andra har det inte. Vissa går aldrig till frisören, andra går en gång per månad.

@Mabuse

Men om du tänker på det, hur känns det att förskolepersonalen träffar era barn mer än ni själva gör i veckorna?

För jag antar att de går på förskolan 40-50 timmar i veckan och ni bara träffar dem några timmar varannan kväll fram till läggdags?

Det kommer ju en tid när barnen är stora där du kan förverkliga dig själv yrkesmässigt och vara i stallet jämt om du vill.

Varför väljer man att missa så mycket av en så kort period i livet?

Åh hej skammandet. Nu framstår jag och Mabuse som ovanliga som har intressen utanför huset och våra barn. På ett Ridforum. Den är intressant.

Jag tror inte barnet behöver mig mindre när han blir äldre, det är inte min erfarenhet.
Ang karriär tog jag chansen när jag fick den. Den kanske hade kommit om 10 år men de kom nu och då tog jag den. Karriär är inte så enkel att hårt jobb leder på rak väg till befordran.

Då tar vi det igen. Är det väldigt vanligt med tandställning för lågstadiungar så har jag sannerligen missat något. Tror att jag har stött på ett par-tre stycken i den åldern med tandställning. I mellan- och högstadieålder ett oräkneligt antal.
En diskussion som denna måste ju kunna föras både rent generellt och mer specifikt. Rent generellt är standard ett besök per år. Vissa går oftare och vissa går färre. Vissa har barn med någon form av problematik och andra har det inte. Vissa går aldrig till frisören, andra går en gång per månad.
Och där har du ju själv gett svar på din fråga. Har man flera barn kanshe man inte kan lämna en fyraåring ensam för att skjutsa ett äldre syskon till en träning. Har man flera barn är sannolikhet större att det finns något som tar mer tid än annat. Osv. Och därför kan det vara väldigt slitsamt att vara själv varje eftermiddag medan den andra föräldern jobbar och tränar till sent på kvällen. Och därför kan det vara skönt att vara två vuxna hemma i hyfsad tid på eftermiddagen.

Alltså. Vill bara inflika att man behöver verkligen inte ha dåligt samvete för att barnen är på skola/fritids/förskola 8-9 h om dagen. (Det finns de som är där 11h och DET har jag svårare för, de blir trötta och jag tycker det är för lång dag.)
Verksamheten är upplagd för att de ska ha lagom med aktivitet, rörelse, stimuleras mentalt och få en ordentlig chans att varva ner. Nu är det ju såklart olika från enhet till enhet, men jag tror de flesta ställen gör så gott de kan. De allra flesta barnen knyter an till personalen väldigt väl.

Tror du på riktigt att de frågorna finns i medvetandet hos gemene man?

Nä egentligen inte nej, Men för att inte säga emot mig själv att alla borde få göra precis som de själva vill så hade jag önskat de.. :p
Sen har jag med åldern insett att jag inte vinner nått på att irritera mig på att korkade människor skaffar barn eller gör andra livsavgörande val utan att tänka på konsekvenserna.....

Beror väl lite på barnets ålder ovh intressen också. Mer familjetid skulle innebära att sälja hästarna för mig. De går ju inte ha när det passar liksom. Skulle frigöra massa tid men helt ärligt skulle jag inte tycka det var kul att hänga som familj alla de timmarna i veckan. Vad gör två vuxna och en 2åring så många timmar ihop? I regniga november

Alltså, för mig är det inte ett problem att ha intressen utanför familjen. Du lägger väl upp ditt liv som det passar dig?! Själv har jag gjort prioriteringar ifråga om hästeriet (sena kvällar etc) för att kunna maximera familjelivet eftersom det är viktigt för mig (det har dock aldrig varit aktuellt att ge upp något intresse). Jag gillar att umgås med min sambo och barn och vi har tillräckligt stora utrymmen för att inte känna oss trängda. Någon annan gör andra val och det är helt ok det med.

Du får gärna ha en åsikt men sättet
du framför din kritik (inte åsikt) är absolut skammande.
Jag förstår inte hur du känner att du kan döma oss? Du jobbar själv heltid, varför det om förskola är så hemskt?

Alltså, för mig är det inte ett problem att ha intressen utanför familjen. Du lägger väl upp ditt liv som det passar dig?! Själv har jag gjort prioriteringar ifråga om hästeriet (sena kvällar etc) för att kunna maximera familjelivet eftersom det är viktigt för mig (det har dock aldrig varit aktuellt att ge upp något intresse). Jag gillar att umgås med min sambo och barn och vi har tillräckligt stora utrymmen för att inte känna oss trängda. Någon annan gör andra val och det är helt ok det med.

Det har vi väl alla gjort? de flesta får anpassa livet till barnet men hör i tråden var temat att egna intressen inkräktar på barnets rätt till sin förälder.

Och där har du ju själv gett svar på din fråga. Har man flera barn kanshe man inte kan lämna en fyraåring ensam för att skjutsa ett äldre syskon till en träning. Har man flera barn är sannolikhet större att det finns något som tar mer tid än annat. Osv. Och därför kan det vara väldigt slitsamt att vara själv varje eftermiddag medan den andra föräldern jobbar och tränar till sent på kvällen. Och därför kan det vara skönt att vara två vuxna hemma i hyfsad tid på eftermiddagen.

Eller så kan äldre barn då och då roa ett yngre barn så att den vuxna kan utföra saker i lugn och ro?

Tillåt mig dessutom tycka att det rent generellt är lite väl gnälligt att tycka att man behöver vara två vuxna för att hantera sina barn i några timmar. Hur många personal tror man att det krävs på dagis och fritids isf? Hur tror du att ensamstående föräldrar gör, hyr in personal för att klara kvällarna?

I den åldern (3 mån) bestod mina barns aktiviteter huvudsakligen av att amma och typ lära sig att fokusera blicken, lyfta huvudet, och vad nu annars bebisar sysslar med. Simundervisning fanns inte riktigt på kartan för vår del, i den åldern. Förra våren gick båda på simskola, det var lagom för sexåringen, men lite tidigt för fyraåringen. Att börja simskola som tremånaders bebis hade varit alldeles för tidigt för våra barn.
Det är ju inte regelrätt simskola i den åldern utan babysim. Sedan blir det minisim och slutligen simskola.

För oss är det superviktigt med vattenvett. Bor nära både å och hav och kommer skaffa pool så småningom.

Sen har barnen även gått på babymassage och musiklek under tiden vi är föräldralediga men det är ju en begränsad tid.

Eller så kan äldre barn då och då roa ett yngre barn så att den vuxna kan utföra saker i lugn och ro?

Tillåt mig dessutom tycka att det rent generellt är lite väl gnälligt att tycka att man behöver vara två vuxna för att hantera sina barn i några timmar. Hur många personal tror man att det krävs på dagis och fritids isf? Hur tror du att ensamstående föräldrar gör, hyr in personal för att klara kvällarna?

Barnen kan absolut roa varandra. Ibland så att det är ren fröjd åt det, och ibland på ett sätt som rinner över i intensitet, ljudnivå eller konfliktnivå som istället skapar merjobb. Tyvärr kan man sällan styra vilket.

"Gnälligt" var ett vänligt omdöme... Både jag och min sambo tar hand om barnen ensamma i ganska stor utsträckning, eftersom vi saxar rätt mycket både vad gäller vardagliga arbetstider och semester. Jag förstår att man som ensamstående får fixa det i ännu högre utsträckning, men nu är vi ett par och vill hjälpa varandra till en så trivsam vardag som möjligt, det kan jag inte tycka är konstigt. Jämförelsen med personal inom barnomsorgen ser jag inte som relevant alls, det är en helt annan typ av relation och andra beteenden från barnet/en.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 534
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka