Bukefalos 28 år!

Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Habina

Trådstartare
Min första tråd på vuxenforumet. :nailbiting: (nä, ulvlekstrådar räknas inte :angel:).

Vi var några som förstörde tråden om vita jular, så här kan vi fortsätta grubbla över vart någonstans i skåne jag ska ta vägen.

Lite kort bakgrund för de som inte hängt med (eller inte känner mig):

Jag har fyra hästar (två fjordhästar och två welsh mountain) som jag vill ha med mig. Dvs inte nog med att jag behöver hitta bra jobb och ok boende, det ska även finnas plats för dem och gärna inte alltför dyrt.

Jag är uppvuxen i mellersta norrland och även om jag bott i Uppsala i tio år så är jag van vid låååånga avstånd (vi snackar 20 min med transport till ridbana, 65 min med transport till ridhus)...

Drömmen skulle vara typ en lösdrift som jag kunde hyra i 10-20 år (för egentligen ska jag inte ha så här många hästar), där jag får sköta mig själv men ändå kan få hjälp med tex gödselhantering, sambeställa foder etc, där jag dessutom kan bo så nära att jag kan gå ut 2-3 gånger och ta hand om hästarna. Dessutom med sandunderlag (ja, det var en dröm sa jag ju!).

Det är ingen som helst panik med flytt, jag har ett bra ställe där jag bor nu där både jag och hästarna trivs. Dessutom vill jag gärna ha sparat ihop lite mer pengar innan jag flyttar. :)
 
Taggar @kolblakkur och @the_connemara som var med i förra tråden. ;)

Den förstnämnda undrade om min inriktning, så jag klistrar in svaret även här.

Hästsamlande? :angel:

Nä, jag gillar att göra lite av allt. Hoppning, dressyr, fälttävlan (dock aldrig tävlat i det), bruksridning, körning för hemmabruk, distansritt. :)
 
Jag har mina hästar på lite olika lokaliteter i Skåne.
För att slippa lera så är det bra att ha dom nära en ås. Romelåsen, Söderåsen eller Linderödsåsen.

Just nu har jag en i Lövestad på fantastiska marker! resten är i kanten av Söderåsen vid Ljungbyhed
 
Är man van vid normala avstånd är allt i Skåne nära! :D

Jag kan sfa om hästar, men det finns ju massor av dem här (en del har häst i trädgården, ser helmysko ut :cautious:). Priserna är allmänt dyrt i söder-väster (närhet till Lund/Malmö kostar), billigare mitten/norr och även öster om man inte är vid havet tror jag. Hur mycket plats behöver hästar? :p

Tex mitten, och öster. Exakt var det är lera och sand kan jag inte säga, men min uppfattning är att det är tung lera där det är dyrt att bo. :D
 
Min första tråd på vuxenforumet. :nailbiting: (nä, ulvlekstrådar räknas inte :angel:).

Vi var några som förstörde tråden om vita jular, så här kan vi fortsätta grubbla över vart någonstans i skåne jag ska ta vägen.

Lite kort bakgrund för de som inte hängt med (eller inte känner mig):

Jag har fyra hästar (två fjordhästar och två welsh mountain) som jag vill ha med mig. Dvs inte nog med att jag behöver hitta bra jobb och ok boende, det ska även finnas plats för dem och gärna inte alltför dyrt.

Jag är uppvuxen i mellersta norrland och även om jag bott i Uppsala i tio år så är jag van vid låååånga avstånd (vi snackar 20 min med transport till ridbana, 65 min med transport till ridhus)...

Drömmen skulle vara typ en lösdrift som jag kunde hyra i 10-20 år (för egentligen ska jag inte ha så här många hästar), där jag får sköta mig själv men ändå kan få hjälp med tex gödselhantering, sambeställa foder etc, där jag dessutom kan bo så nära att jag kan gå ut 2-3 gånger och ta hand om hästarna. Dessutom med sandunderlag (ja, det var en dröm sa jag ju!).

Det är ingen som helst panik med flytt, jag har ett bra ställe där jag bor nu där både jag och hästarna trivs. Dessutom vill jag gärna ha sparat ihop lite mer pengar innan jag flyttar. :)
Åhhh har du Welsh mountain?!?! Har den perfekta stallplatsen för dig där du kan ha egen lösdrift och köpa hösilage och strö genom stallägaren - som sysslar med Welshar :)
 
Är man van vid normala avstånd är allt i Skåne nära! :D

Jag kan sfa om hästar, men det finns ju massor av dem här (en del har häst i trädgården, ser helmysko ut :cautious:). Priserna är allmänt dyrt i söder-väster (närhet till Lund/Malmö kostar), billigare mitten/norr och även öster om man inte är vid havet tror jag. Hur mycket plats behöver hästar? :p

Tex mitten, och öster. Exakt var det är lera och sand kan jag inte säga, men min uppfattning är att det är tung lera där det är dyrt att bo. :D

Haha, 2 ha borde de ha iaf om de ska ha vettig sommarhage. Kruxet är väl bara att de där annonserna var också dyra. :nailbiting: Alltså jag behöver typ 45 kvm att bo på själv. :p
 
till @kolblakkur :angel:

160615_576c43abe087c31abbb1841d.jpg


160613_005_576c4385e087c350e3332de5.jpg
 
Vad vill du jobba med?

Jag bor i nordöstra hörnet och hästmässigt rekommenderar jag det! Mindre lera, billigare och det finns hästanläggningar överallt. I Malmö/Lund finns mycket jobb, men såååå tråkigt att ha häst där i 80% av fallen (dåliga ridvägar, lera, blåst).
 
Vad vill du jobba med?

Jag bor i nordöstra hörnet och hästmässigt rekommenderar jag det! Mindre lera, billigare och det finns hästanläggningar överallt. I Malmö/Lund finns mycket jobb, men såååå tråkigt att ha häst där i 80% av fallen (dåliga ridvägar, lera, blåst).

Vet inte. :o Jag är utbildad lärare, men jobbar just nu inom kundtjänst. Har funderat lite på att kanske jobba som väktare.

Egentligen borde jag jobba med någonting som har med datorer och information att göra, skriver extremt snabbt på dator utan att behöva titta på tangenterna + att jag har ett väldigt bra minne. Men jag är dålig på det där med jobb, de brukar liksom bara ramla över mig. :o
 
Jag är sådär tråkigt positiv så jag tycker ju typ alla ställen är bra :D Mitt jobb (som jag vill behålla) finns i södra Lund så jag hade ju gärna hittat liknande stallplats som du fast där ev in o utsläpp o fodringar ingick (jobbar skift o helg) o en liten lägenhet nära om jag skulle flyttat. Typ Dalby hade varit drömmen! Hade jag inte haft min favorittränare typ vid Sjöbo så hade jag tittat mer åt Annelöv.

Terräng banor har du i:
Revinge
Annelöv (Tågarps)
Dagstorps minns jag inte i vilken by den ligger
Össjö
Gärds
Rolsberga (Staffes inte så mkt träning)

Jag bor nu i Flyinge o har 4 st inom 30 min, 5 st inom 1 h o Össjö vet jag inte var det är :p
 
(en del har häst i trädgården, ser helmysko ut :cautious:).
Alla borde ha en trädgårdsponny; bästa lilla trädgårdsmästaren man kan önska sig. Klipper gräs, syrenhäck och rosor. Rensar rabatter, plockar fallfrukt - och är allmänt hemtrevlig. Fullständigt självgående, ser vad som ska göras, laddar sig själv med en tupplur på gräsmattan eller med hakan mot ens axel när man sitter och solar. :love:
 
Jag är sådär tråkigt positiv så jag tycker ju typ alla ställen är bra :D Mitt jobb (som jag vill behålla) finns i södra Lund så jag hade ju gärna hittat liknande stallplats som du fast där ev in o utsläpp o fodringar ingick (jobbar skift o helg) o en liten lägenhet nära om jag skulle flyttat. Typ Dalby hade varit drömmen! Hade jag inte haft min favorittränare typ vid Sjöbo så hade jag tittat mer åt Annelöv.

Terräng banor har du i:
Revinge
Annelöv (Tågarps)
Dagstorps minns jag inte i vilken by den ligger
Össjö
Gärds
Rolsberga (Staffes inte så mkt träning)

Jag bor nu i Flyinge o har 4 st inom 30 min, 5 st inom 1 h o Össjö vet jag inte var det är :p

Utanför Ängelholm. :)
 
Jag är sådär tråkigt positiv så jag tycker ju typ alla ställen är bra :D Mitt jobb (som jag vill behålla) finns i södra Lund så jag hade ju gärna hittat liknande stallplats som du fast där ev in o utsläpp o fodringar ingick (jobbar skift o helg) o en liten lägenhet nära om jag skulle flyttat. Typ Dalby hade varit drömmen! Hade jag inte haft min favorittränare typ vid Sjöbo så hade jag tittat mer åt Annelöv.

Terräng banor har du i:
Revinge
Annelöv (Tågarps)
Dagstorps minns jag inte i vilken by den ligger
Össjö
Gärds
Rolsberga (Staffes inte så mkt träning)

Jag bor nu i Flyinge o har 4 st inom 30 min, 5 st inom 1 h o Össjö vet jag inte var det är :p

:love: Det låter så himla, himla härligt!

Fast jag blir ändå tveksam till hur sjutton jag ska ha råd med att ha fyra hästar. :o
 
Jag bor ju i nordvästra skåne. Tycker det är bäst :D Jag upplever att det är närmare det mesta än på iaf östra sidan. Beroende vad man är ute efter såklart.

Här där jag bor finns väl ett 20tal (minst) ridhus och klubbar inom 5-6mil, superbra kliniker och veterinärer och iaf 2 st dygnet runt öppna kliniker.
Till Össjös bana är det typ 30 min med bil. Du kan också träna i utanför Halmstad (Styringe).
Mycket stall, vad det kostar beror ju såklart vad du vill ha. Du kan säkert ha 4 hästar, jag känner flera som har det här på en lärarlön ;)
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp