Köra häst från norrland till skåne

Sv: Köra häst från norrland till skåne

Det är väl olagligt, dessutom, inte bara jobbigt för ponnyn.

Hästen får bara åka i 8 timmar/dygn, väl, när det gäller en vanlig hästtransport? Med laglig hastighet, innebär ju det att man kan köra max 64 mil/dag, och då utan minsta pinkpaus för chauffören.

Nu vet jag inte var i Norrland resan startar, men det finns väl risk för att resan kommer att ta tre dagar och kräva två övernattningar om den företas med bil och transport? Det är ju inte direkt säsong för att tälta, så det blir ju dyrt.

Och var ska man göra av ponnyn på nätterna?

Nej inte lagligt heller. Blir bökigt att hitta stallplats på vägen ner. Sedan blir det väldigt dyrt med. Man måste ju stanna och äta. Jag hade aldrig kört själv. Inte en chans.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Tack för att ni klargjorde skillnaderna mellan de olika transporterna. Har aldrig tänkt på det tidigare eller för den delen behövt tänka på det. Men när vi kollade upp priser på transport så gick det på mer än det dubbla på vad ni har sagt. Sträckan gäller från Piteå till norra skåne. Kanske nån kan PM:a mig om vilket företag ni använde. Det känns som jag blivit lurad litegrann...
Sedan får man tänka på att man inte får köra mer än 80 km/timmen med släp vilket gör resan mycket längre tidsmässigt än om man kör bara bil. Jag fick hem min senaste pålle med transportör från Dannero - Stockholm (runt 60 mil) alldeles nyligen. Den resan tog ca 6 timmar och kostade 2500+moms. Aldrig att jag skulle låta hästen åka vanlig finka den biten! Så om ni inte kan hitta någon hästlastbil för b-kort så kosta på er en transportör för allt i världen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 833
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 220
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp