Köra häst från norrland till skåne

A

annan

Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga problem där. Men var kan man få tag på en transport att ha ponnyn i?
Har letat och letat men hittar inget. Finns det någon som har tips om hur jag få hem min häst? Svärfar ska på besök i skåne så det passar mycket bra att han kör ner hästen, men i och med att han ska vara här nere i en månad ungefär blir det dyrt att hyr släp. Det borde finnas nåt "hämta här-lämna där" släp som det finns på vanliga hyrsläp.
Någon som har tips på hur jag ska göra?

Jag vet inte var jag skulle posta denna tråd, så flytta den gärna om den ligger fel.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Jag skulle rekommendera att du anlitar en hästtransportör istället. :) Då får hästen åka i lastbil och det gör att den står mycket bättre och risken för "transportsjukan" minskar avsevärt!

Jag anlitade en transportör när jag skulle ta hem min förra valack. Uppfödaren (som jag köpte hästen av) tog emot transportören hemma vid sig, och sen åkte han ända hem till mitt stall med hästen. Oftast är de här lastbilschafförerna väldigt duktiga med hästar också och vana att lasta i och ur alla typer av hästar.

Speciellt när hästarna ska åka så långt så tycker jag absolut att det är värt att anlita transportör istället. Det är dels mycket smidigare för oss människor och sen är det mycket bekvämare och bättre för hästen på alla sätt. :)
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Jag rekommenderar också STARKT att anlita transportfirma! När jag i tidernas begynnelse ;) skulle plugga i Uppsala körde jag och min far de 70 milen själva. Vi stannade och lastade ur vid ett tillfälle och tog korta pauser varje timme osv, men hästen i fråga var ändå stelbent och trött i flera dagar. Min stackars far var också trött efter koncentrationen... Är man inte yrkeschaufför är det oerhört jobbigt att köra hästtransport i över 100 mil!!
När jag flyttade hem igen anlitade vi en transportfirma och när de lastade av hästen där hemma var hon pigg och fräsch och brallade iväg med kompisarna direkt!
Dessutom slipper du ju ifrån problemet med transporten under tiden svärfar är i skåne...
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Anlita transportör! G**gla på hästtransport ort-ort så brukar det dyka upp ett par alternativ eller länkar.

När jag för ett par veckor sedan flyttade från södra skåne till norra norrland anlitade jag transportfirma utan att tveka, trots att jag själv körde upp med min egen hästtransport, den fick bli flyttsläp istället :)
Om ni ändå skulle köra hästen själv, kolla upp på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html vad som gäller vid hästtransportering, det finns en massa regler som man ju är skyldig till att känna till och följa! Det finns i menyn till höger även en lista över godkända transportörer, så du kan kolla upp att den du valt innehar tillstånd etc.
Tycker helt klart att det är värt att betala för att någon annan tryggt och säkert ska leverera hästen hem till nya dörren!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Tack för alla svar!

Vi har funderat på transportör, men jag tyckte det blev fruktansvärt dyrt. Svärfar är en duktig förare som är van att köra långt. Han kommer dessutom att ha sällskap med sig så att han slipper köra hela sträckan själv. Reglerna kommer vi självklart att kolla upp reglerna innan resan och följa dessa. Det var bara väldigt praktiskt när han skulle ner till skåne samtidigt som vi får hästen ;)
Det har varit hans häst innan, så han känner ponnyn innan och ponnyn kommer få stå brett och så bekvämt som möjligt. Hur blir detta en skillnad från en lastbil? Har aldrig anlitat eller "åkt" med en lastbil så jag vet inte hur hästarna har det där. Förklara gärna :)
Skulle det bli skillnad om man hyrde/lånade en liten hästlastbil? Finns det att låna överhuvudtaget? Tanken med att köra ner men hästen var att då får svärfar en bil att ha under tiden han befinner sig i skåne, till skillnad från om han flyger. Vi bor på landet, så var släpet ska stå under tiden är inga problem, men det hade varit skönt att slippa det.

Finns det någon plats där man kan fråga om det finns någon som behöver "få ner" sitt släp till skåne eller dess omnejd?
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Största skillnaden är nog att de flesta tar paus på vägen och får vila. Hästarna får komma in en natt på box innan de åker vidare.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

En lastbil går mycket stadigare än vad en vanlig transport gör. Det är stor skillnad.
Hyra B-kortslastbil går säkert men hur villkoren ser ut gällande hyr här-lämna där vet jag inte, känns svårare än med en vanlig transport.

Mitt råd är helt enkelt att ni sätter hästen på en lastbil, din svärfar flyger ner och hyr en liten bil härnere när han behöver det.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Sen ska du tänka på vad det kostar i bensin att köra ner samt slitage på bilen. Då ni måste köra släpet åt båda hållen för det ska tillbaka.

Är MÅNGA tusen i bensin och slitage på bilen. Så hästbuss är nog inte mycket dyrare.

Tex kör vi själva sthlm tur och retur är det 2 bensintankar = 1700 kr. Med hästbuss 2300 kr. Dvs 500 kr mer men vi slipper slita på bilen och hästen åker bekvämare.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Med krav på övernattning, stopp etc så kommer det förmodligen att bli både dyrare och krångligare att ta ner hästen själv. En vanlig transport får du t ex inte transportera mer än 8 timmar, transporten måste då vara utformad så att hästen ska kunna lägga sig ner.

Det är väldigt obekvämt för hästen att åka så långt i en vanlig transport som har begränsad stöddämpning och ventilation. Det är hög ljudnivå och väldigt tröttande både psykiskt och fysiskt för hästen (därav endast 8 timmars tid om den inte kan ligga).

I hästlastbil åker de betydligt bekvämare, bättre stöddämpning, bättre ventilation, åker i sidled - ja, det är faktiskt bara fördelar med att lasta på hästlastbil. Därför anlitar vi alltid transportör vid längre transporter.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Hyra för transport, bensin tor, boxhyra för övernattning kommer utan tvekan bli dyrare än att sätta den på lastbil ner och då åker hästarna mkt bekvämare i lastbil.
Sist jag fick ner häst (iofs några år sedan) från nästan nordligaste norrland till södra skåne så kostade det 3000:- inkl övernattningen i stockholm (iom de lagstadgade körtiderna med häst så finns det ingen möjlighet att transportera hela sträckan utan att hästen får övernatta i box halvvägs).
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Det är en enorm skillnad i ansträngning och komfort för hästen att åka i släp vs lastbil.

En stor lastbil ligger väldigt mycket bättre/tygre och då mer still på vägen. Hästen kan stå och slappna av ibland och slipper stå och spänna sig för att hålla balansen. Tänk på att den står upp hela vägen utan att kunna hålla i sig. Och underlaget rör sig! Det är så klart en jätteansträngning för kroppen.
Men också för psyket.

Så ju stadigare man kan få det hästen åker i, desto bättre. Nu är det ju fråga om en riktig långresa.
De som är yrkeschaufförer för djur brukar verkligen veta vad de gör också.

För mig hade det varit värt att betala de tusenlapparna oavsett om jag kunde få hästen levererad helt gratis annars.
Jag tror dock inte du kommer så mycket billigare undan än med transporteringsfirma om du kör själv. Och jag vet heller inga som hyr ut släp så man kan hämta på en plats och lämna på en annan.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Jag har hämta ner ett antal hästar från Norrland till Skåne och även skickat på andra hållet. Det går inte att köra hästen billigare själv än vad det kostat med de transportörer jag har använt.
Från norra Norrland till södra Skåne med övernattning för hästen på halva vägen för 3500, det kan inte jag göra billigare. Är det då inte längst upp i Norrland så blir det ju bara billigare.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Tack för att ni klargjorde skillnaderna mellan de olika transporterna. Har aldrig tänkt på det tidigare eller för den delen behövt tänka på det. Men när vi kollade upp priser på transport så gick det på mer än det dubbla på vad ni har sagt. Sträckan gäller från Piteå till norra skåne. Kanske nån kan PM:a mig om vilket företag ni använde. Det känns som jag blivit lurad litegrann...
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Ja jag skulle nog oxå vilja veta vem ni använt med detta pris??

Rekomenderar klart att du använder en transportör, och jag kan gissa vem du kanske pratat med och ja det kostar men du kommer ha en så fräch häst så det är värt varenda krona.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Googla hästtransport så får du fram dels enstaka träffar men även en lista där de flesta finns samlade sen är det bara att ringa och få pris från de olika finns flera som utgår från norrland.
Jag kommer inte ihåg säkert vem jag använde just den gången men har en känsla av att det var den från Boden då hästen stod en bit därifrån.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Jag har använt olika firmor vid flera tillfällen och betalat 2000kr (ca 50 mil) och 3000 kr (ca 100 mil). Den som åkte den längre sträckan övernattade på box i Stockholm.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Att köra den sträckan i en transport tycker jag inte är snällt mot ponnyn. Krävs en del planering med övernattning med. Tycker du ska anlita en transpotör så kan svärfar ta flyget ner.
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Det är väl olagligt, dessutom, inte bara jobbigt för ponnyn.

Hästen får bara åka i 8 timmar/dygn, väl, när det gäller en vanlig hästtransport? Med laglig hastighet, innebär ju det att man kan köra max 64 mil/dag, och då utan minsta pinkpaus för chauffören.

Nu vet jag inte var i Norrland resan startar, men det finns väl risk för att resan kommer att ta tre dagar och kräva två övernattningar om den företas med bil och transport? Det är ju inte direkt säsong för att tälta, så det blir ju dyrt.

Och var ska man göra av ponnyn på nätterna?
 
Sv: Köra häst från norrland till skåne

Jag hämtade min häst själv,körde då ca 38 mil,resan tog ca 6-7 timmar har jag för mig med lite pauser och så. Skulle aldrig köra längre än så. Nu var det här dessutom mitt i sommaren,så det var ingen risk för dåligt väder, (förutom regn då,men ingen snöstorm eller halka) skulle aldrig planera en längre resa under vintern. Vi var även lite flexibla allihopa så om det skule vara 30+ så skulle vi inte ta den dagen heller.

Vi var 4 personer ifall det skulle hända något,sambon körde ner,och jag körde hela vägen hem,man var såååå trött och slut sen när hästen väl stog inne i sin box.

Nu blir det inget mer hästköp för mig på bra många år,har hittat min själsfrände nu,men nästa gång blir det lastbil om det blir över 30 mil.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 842
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 220
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp