Bukefalos 28 år!

Spinoff på valp-utfodring

E

_eeky_

Lite spinoff från tråden om utfodring till 13 v valp.
I vilken takt har ni ökat valpens foder under uppväxten? Och när har ni börjat ge endast morgon och kväll? Intressant är också vad för sorts hund det gäller samt storlek.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Jag har ökat gradvis lite lite i taget (dvs inte "oh, idag fyller han 4 mån, då får han 1dl mer än igår"), har huvudsakligen gått på känn men dubbelkollat lite då och då med angivelserna påsen så att det stämmer någorlunda. Han har haft perfekt hull hela tiden så det har funkat bra. Uppfödarens rekommendation var att ge tre mål tills hunden är 10-12 månader har jag för mig och det hade jag tänkt följa, men när han blev större och man började vara ute mer och ha mer oregelbundna tider blev det så ofta att jag glömde bort lunchmålet :o så jag ändrade till morgon och kväll kring 6-7 månader kanske. Han är en vit schäfer/vit herdehund som är 11 mån nu.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Min lille pöjk är väl 16 veckor idag och jag började ge mat 2 ggr/ dag för ca två veckor sedan samt att jag ökade fodergivan med 1/2 dl. Funderar på att öka ytterligare 1/2 dl då han för min del gärna får vara liite rund om magen.

Just det, det gäller west highland white terrier på just nu ca 4 kg.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Oj, redan vid 14 veckors ålder, är inte det ganska tidigt? Iaf om jag jämför med vad jag läst på mina fodersäckar. Är det av bekvämlighetsskäl eller efter rekommendation av fodertillverkare/uppfödare/vet? Har valpen anpassat sig bra annars? Min vet ju exakt när klockan börjar bli mat-time (en liten Skalman jag har månntro?? :D ) och jag kan tänka mig att han skulle konstra rejält om jag tog bort dag-givan. Han är för övrigt oxå runt 16 veckor.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Jag gick ner till 2 mål mat när han var 6-7 månader, gav litet 'mellanmål' vid lunchen i början då han fick hicka annars.

Fast jag är faktiskt tillbaka på 3 mål mat, blev så för Utters skull när han medicinerades, men jag har behållit det. Tycker helt enkelt han är gladare och mindre hungrig på kvällningen (dvs rantar runt och undrar om det är mat snart) så. Så han får nog ligga kvar på 3 mål mat tillsvidare ändå.

Dock, vi kör flextider på mat här, alla målen. Tycks inte störa honom, och gör att man kan ha ett liv och 'luncha' ändå, lunchen dyker upp någon gång mellan 13 och 15 de flesta dagarna.

Samma giva konstant sen han var 6 mån (vet dock inte hur länge han gått på den), dvs ca 10 - 12 dl högenergifoder/dag.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Samma giva konstant sen han var 6 mån (vet dock inte hur länge han gått på den), dvs ca 10 - 12 dl högenergifoder/dag.

Då gissar jag att det är en vovve av större ras eller? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Då förutsätter jag att det är en vovve av större ras eller? :D

Riesenschnauzer, 10 månader idag på dagen faktiskt, dryga 70 cm i mankhöjd, väger 30 - 31 kg. (Rejält slank, men det tycker jag bara är bra med tanke på storleken och att han växt fort).

Och så har han endera inte läst tabellerna, eller så var han full och såg dubbelt när han läste dem, han kräver nästan dubbelt så mycket.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Jag har ökat allt eftersom jag tyckt att det har behövts. Minns inte hur mycket jag gett, men vet att jag ökat fodergivan vid ca 3 tillfällen och då har jag tyckt att hon börjat bli lite smal.
Idag är hon 1 år, 62cm hög, väger ca 20kg och äter ca 6-7dl foder om dagen. Hennes mor är 8 år, 63cm hög och i bra hull (har ingen aning om vad hon väger) och äter lika mycket hon. Båda äter foder som är till aktiva hundar.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

För min dvärgschnauzer har jag fått rådet att ge samma ranson från 9 veckor till 4 månader, därefter gå ner till 2 mål mat per dag och då börja gå efter doseringen på förpackningen. Efter valputfodringstråden började jag tänka och det känns ju ganska troligt att man måste öka tidigare. Men då tar vi det då, han är bara 9 veckor än så...
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Vi har minskat till två mål när det börjar bli lite si och så med att man äter ordentligt. DVS när hunden visar att den inte "hnner" bli hungrig mellan målen drar vi ner försiktigt. Ökar frukost och kväll och minskar lunchen successivt. När det är "full" ranson på de två målen tar vi bort lunchen.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Oj, redan vid 14 veckors ålder, är inte det ganska tidigt? Iaf om jag jämför med vad jag läst på mina fodersäckar. Är det av bekvämlighetsskäl eller efter rekommendation av fodertillverkare/uppfödare/vet? Har valpen anpassat sig bra annars? Min vet ju exakt när klockan börjar bli mat-time (en liten Skalman jag har månntro?? :D ) och jag kan tänka mig att han skulle konstra rejält om jag tog bort dag-givan. Han är för övrigt oxå runt 16 veckor.

För tidigt för vad? :)

Han ville inte äta mitt på dagen så vi tog helt enkelt bort det. Han får fortfarande lika mycket mat!
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Att gå ner till två mål mat, syftade jag på. Men det verkar som det ändå är relativt vanligt! Så länge hunden är nöjd och det funkar så är det väl inget att fundera på! :)

Tror oxå att jag kanske drar ner till 2 ggr/dag så småningom. Det är ju krångligt att alltid måsta "passa" tiden och speciellt när jag blötlägger fodret så är det ju lite bökigt...
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Pappas valp gick väldigt tidigt ner till 1 mål mat varannan dag..

Dvs, valparna/hundarna talar ganska bra om själva när man kan ta bort ett mål. En valp som frivilligt 'hoppar över lunchen' t ex, den behöver inte lunchen helt enkelt. Oavsett ålder. Sen kanske den vill ha ett litet mellanmål för eftermiddagen då den börjar bli hungrig, eller tycker det är bra fram till kvällsmat, men det märker man.

De man brukar fundera över är de där 'hungrig jämt', om man vill minska ner till två mål på dem, där brukar det fungera med en gradvis neddragning och nåt litet mellanmål i början istället (en morot eller så).

Men de valpar som själv säger 'nej tack jag är mätt' behöver man sällan gnugga sina grå så mycket angående, räcker med att lyssna på dem.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

Min lilla 6 månader rottis. Hon var dålig på att äta sin mat. Så vi drog ner ganska fort. Kanske runt 14 veckor. Hon verkade inte hungrig. Men efter att det blev två mål så äter hon bra .
10 dl foder halla aktiv äter hon nu. Väger 31 kg nu. Pigg och glad
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

min blandras 48cm och 5månader får nu 350g (tror måttet är uträknat i gram?) hon har fri tillgång på allt detta under hela dagen och äter lite när hon vill.
 
Sv: Spinoff på valp-utfodring

De flesta dvärgschnauzrar äter 2 dl mat om dagen, både som valp och vuxna. Dock kan man få öka mängden under en period från ca 9 månader till 1 1/2 års ålder, är då de börjar bredda sig.
Nova (14 veckor) äter 4ggr/dag, 1/2dl per gång och har gjort detta sen 8 veckor. Man får hel enkelt hålla koll på hullet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: tanten
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 311
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp