bokslukaren

Trådstartare
man får ju inte hoppa med dressyr spö men får man rida fram med det på fram ridningen för det är lite jobbigt när man har ett kort hoppspö varje gång man vill peta till lite för att få me bakbenen lite till, nu undrar jag om det är till låtet (inte på framm hopningen utan FRAM RIDNINGEN)

Sv: spö ??

iofs inte..... jag rider alltid fram med LÅNGT dressyrspö, frågat både överdomare och domare och d e alltid ok... självklart får man bara ha hoppspö på banan, glömde själv bort spöet senaste tävlingen och red in med fel spö utan att veta om det, red, kom på det och blev diskad :) :angel:

Så vitt jag vet så står det i TR att dressyrspö inte heller får användas på framridningen. Har tyvärr inget TR här men jag kan kolla ikväll och återkomma.

Då har du haft tur, här nere i Skåne är det totaltabu att använda dressyrspö på tävlingsplatsen. Tycker själv det är väldigt löjligt då man ju får ha det på framridningen till dressyr och framridning som framridning men icke.

de domare/överdomare du frågat har fel. Det är 75 cm som gäller inom HELA tävlingsområdet, alltså även framridningen.
Så här står det ordagrant i TR:

"Om ryttaren har spö får längden inte överskrida 75 cm. Bara ett spö får bäras. Spö får inte vara försett med tyngd (eller liknande) i spetsen som kan förstärka dess verkan. Bestämmelserna om hjälm, spö och sporrar gäller såväl på själva tävlingsbanan som inom hela tävlingsområdet."

tack e bra att veta,
för det ser så tråkigt ut och käns, att behöva släppa tyglarna och peta med spöt på bakbenen när man kräver lite mer, det ser ut som man bestrafar hästen i stället och det gör man ju inte.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 561
Senast: Mirtai
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 048
Senast: Badger
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 200
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka