spolspilta, bara slang utomhus.

Sv: spolspilta, bara slang utomhus.

Jag tror Gylles tävlingshästar har annat skydd än pälsen att hålla blötan borta med i skitväder ;)

skämt åsido: jag tycker det är lite ironi i det du säger här, eftersom det stämmer, när man tittar på hur sveriges hobbyryttare ivrigt duschar och tvättar och har sig konstant sommartid. snacka om att förstöra hästens naturliga skydd, både mot regn och insekter. För att inte tala om hur alla flugmedel, switch osv, vips blir bortspolat. Dyra pengar till ingen nytta. ;)

Haha ja för päls har de stackarna ingen :eek: så de hade nog frusit nakna oavsett om jag hällde shampo på dem eller inte ;)

Stoppar du in handen på en oklippt häst vintertid så märker du att den är jättevarm och torr även om den är regnblöt på utsidan så att säga.

Då får man nog göra det på hästar av lite mer naturras för det stämmer faktiskt inte om du ser till vilken vinterpäls dagens halvblod med hög fullblodsandel får, den skyddar inte ett skit mot väta utan de är genomsura ända in på skinnet bara av en regnskur. Man får tänka lite på att olika raser har olika förutsättningar innan man påstår sådana så kallade sanningar. På en lurvig islandshäst stämmer det säkert men knappast på ett ädelt fullblod.

ah, ja det har ju inte jag, faktiskt ingen lera alls vid grinden.

:love: min naturliga sandmark:love:

Men om jag duschar av benen på vintern så gör jag det med kallvatten.

Gylle: det finns väl torrschampo till skimmlar? har för mig att jag har sett det. Har själv haft skimmel så jag vet tyvärr precis hur det är. Men jag anser att hästen inte dör av att svansen är lite gul, eller att pälsen på magen är lite gul, och då bryr jag mig för det mesta inte om det överhuvudtaget.
Det är ju inte som att hästen får poäng för hur mkt den glänser ;)

Om du lyckas få bort minsta lilla fläck ens med ett torrshampo så är du duktig, de funkar inte ett skit, dessutom är de så lustiga att de sedan lämnar en knepig fet hinna så dammar det i ridhuset på hästen sen så har du en brun fläck istället när dammet fastnar i det feta. De är totalt värdelösa kort sagt så inget alternativ.

kl

Vi har kallstall m spolspilta. HAr nog endast använt den 1 ggn för att schamponera och det va på hösten en varm dag.
Vi har bara kallvatten och min ena häst fullkomligt hatar kallt vatten som spolas på honom.
Antingen får leran torka,och en hel del faller bort under ridningen. Resten svampar jag bort med varmvatten som jag får koka upp i tekokaren.
Häst nummer två är inte lika känslig,men jag ser ingen vits med att blöta ner dom titt som tätt. Borstar bort värsta leran,rider eller dylikt och tar sen bort resten.
Är det tävling använder jag torrschampoo på dom extremt skitiga ställena.

tycker det är lite hysteriskt va folk kan hålla på och spa-behandla sina hästar. För vems skull egentligen???

Så fort sommaren är slut så slutar jag att heltvätta hästen, om det inte är en riktigt fin och varm höstdag vill säga. Vintertid får hon stå med filt tills hon torkar om hon blivit svettig, sen borsta och på med vanliga stalltäcket.

Spola benen är dock något av ett måste eftersom min tant drar till sig mugg vid minsta fukt/smuts, men då torkar jag dom torra med handduk efteråt.

Tävlingshästar kan jag förstå om man vill tvätta, jag skulle aldrig vilja gå in på en tävlingsbana med en icke-glänsande häst ;)

.. men för oss med lurviga pållar så tycker jag inte att det där är något problem ;)

Liknande trådar

Anläggning Vi är i färd med att bygga stall men jag valde att inte ha ngn spolspilta inne i stallet utan skulle vilja ha den utanför som ett extra...
Svar
4
· Visningar
2 701
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka