Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

NilaD

Trådstartare
Vi ska bygga nytt stall, med plats för 6 hästar. Pratade idag med det lokala miljökontoret som sa att om vi ska ha spolspilta så måste vi anlägga en avloppsanläggning :eek:. Känns ju helt vansinningt med tanke på att det i stort sätt bara är vatten och lera som kommer att rinna ut därifrån, då kanske man snart måste anlägga avlopp om man vill ha en trädgårdsslang :grin:. Antar att dom tror att man duschar hästar som folk dvs tvål och scampo varje dag. Själv scamponerar jag mina djur ytters sällan. Skulle gärna vilja veta hur ni andra bukare har det med avloppsanläggningar till stallet. Jag vet ju inte så många som har det, iaf inte om man inte har stor anläggning eller tex tvättmaskin o.d.
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Vi har för man får inte släppa ut vatten hur som helst, så det är inget jag ens funderat på att vara utan.
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

När vi byggde om i stallet så använde vi ett befintligt rör som försvann ner i grunden, men vart det leder har jag ingen aning om. :crazy: Men det har varit veterinärpraktik här innan så man får ju hoppas på att det är ordenligt gjort.
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Hmm...
Jag har ju toalett i stallet som är kopplat till vår avloppsanläggning...
Men spolspiltan, där leder vi ut vattnet rätt ut bakom stallet där vi har
en bäck.

Men å andra sidan, så är det bara vatten och lera som kommer ut där, helt naturligt material...

Det kan dock hända att reglerna ser olika ut i olika kommuner. Det var iaf ingen som sa till mig när vi byggde att man måste ha avlopp för en spolspilta...
//Jezz
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Förmodar att de tror att bajs kommer att följa med.

Snart får hästarna inte bajsa utomhus eller kissa för den delen:mad:

Hur kan man tillåta lösdrift överhuvudtaget- ur miljösynpunkt:confused:

Är jäkligt trött på när man å ena sidan är helt miljöfanatisk o andra sidan inte tänker alls. Börja med att förbjuda all kol o oljeeldning:grin:
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Jag tror att de tänker lite längre än att bara du ska använda det. Jag menar att om du säljer din gård kommer det andra som kanske just använder schampo hela tiden. Det kan vara svårt att reglera det.

Vi kopplade vårt avlopp i stallet till vår 3kammarbrunn. För mig som har en lite känslig bäck där fiskar leker här i närheten är det helt självklart att vattnet ska renas innan det går vidare.
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Visst har du rätt i det. Men hur många schamponerar sina hästar i tid och otid? Tror precis som Jezzibel skriver att dom flesta leder ut vattnet från spolspiltan i diken o.d. Känns ju som att då kan jag ju göra som jag alltid gjorde förut spolade av med slangen på utsidan stallet....
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

hos mig går det ut i diken. stallet är nybyggt och godkänd.
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

ja det gjorde jag. det hade inte behövts eftersom det är ett lantbruk, men det visste jag inte och ingen upplyste om det heller. :grin: men det är godkänd iaf. om det var kommunen eller länsstyrelsen vet jag inte. var ute och kollade när stallet var klart också.

sen måste jag säga att om jag slänger ut en hink med helt ofarligt och giftfritt såpvatten (man använder ju inte kemikalier på hästarna!) i diket utanför stallet eller i avloppet inne i stallet går ut på ett. :p
den minimala mängd tvål som tillförs därifrån är en piss i havet jämfört med vad bönder sprutar på sina åkrar, så det känns lite långsökt att påstå att man inte får ha så pga miljöskäl...
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Hur funkar det då om man tar trädgårdslangen och spolar av hästen ute?? Måste man bygga en brun med avlopp utomhus då, eller?

Spola av en häst lite lera och ev lite piss och bajs // tvätta bilen med avfettning och shampoo på trädgården. Jag vet vad jag tycker är värst. Visst det är förbjudet att tvätta bilen oxå, men när 80% av sveriges befolkning gör så och ingen bryr sig om det, så ser i alla fall jag till det som rent logiskt är värst.

Så inomhus eller utomhus, vattnet hamnar ju på samma ställe tillslut ändå. Och VEM tvättar hästen med ett shampoo som är tvivelaktigt för miljön flera gånger i veckan???
 
Senast ändrad:
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Men hur många schamponerar sina hästar i tid och otid?

Ja alla som har skimmlar som tävlar tex :angel:;)

Det normala är väl att man kopplar på avloppet från stallet till gårdens övriga avlopp som ju då passerar filterbädd/trekammarbrunn innan det leds vidare ut. Vet att en del kopplat det på dagvattenledningar men vet inte om man egentligen får det om man just skall se krasst på schampoanvändande och så.
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Till TS.

Jag håller på och bygger stall och har mkt bra kontakt med "min person" på miljäkontoret. Jag ringde henne för att kolla vad som gäller, och hon trodde att jag var tvungen att koppla på det på övrig avloppsledning alt anlägga en ny.

Hon tog dock på sig att kolla upp det och hur det såg ut i övriga kommuner så jag inte behövde göra "mer än nödvändigt".

Förra veckan ringde hon tillbaks och berättade att dey pågick diskussioner om detta på flera ställen i landet, och att de kommit överrens om gemensamt beslut.

För vår del räcker det om vi gör en slammbrunn, finns beskrivet i byggastall-boken. Alltså leder avloppet ut bakom stallet, där har vi grävt ner ett kort betongrör som vi fyller med grus och sten osv som ska filtrera vattnet. Det ska tydligen vara enkelt säger min far som är byggare. Helt annat än att koppla det på trekammarbrunnen som går 80 m från stallet.

Så be din person på miljökontoret kontrollera vad som verkligen gäller. Det ska vara samma regler över hela landet!
 
Sv: Spolspilta= krav på avloppsanläggning???

Det låter lite mer rimmligt med en slammbrunn. Att koppla på gårdens övriga avlopp är inte aktuellt då vi valt att lägga stallet en bit ifrån övriga byggnader för att inte störa grannar osv. Men det är ändå otroligt att det ska bero på vem men får som handläggare. Eftersom det verkar variera rätt rejält om man läser svaren ovan. För jag måste ju säga att ska det kosta mig runt 30 000 att få en spolspilta så spolar jag mina leriga ben på utsidan.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp