Spontanansökningar

Frankie

Trådstartare
Jag har sett några företag som jag tycker verkar väldigt intressanta där jag gärna skulle jobba nån gång i framtiden och funderar på att anmäla mitt intresse. Men hur går man egentligen till väga när det kommer till intresseanmälan eller spontanansökningar? Till vem på företaget hör man av sig? Och vad ska man säga/skriva?

Är spontanansökningar något som (generellt) uppskattas eller hamnar det direkt i papperskorgen?

Vad har ni för erfarenheter?

Jag har bara skickat en spontanansökan, till försvaret. Det verkade uppskattat och jag blev erbjuden jobb. Dock fick jag tyvärr tacka nej eftersom jag skulle fått gå ner flera tusen i lön... Jag skickade till ”huvudadressen”, googlade bara, och märkte kuveret med jobbansökan!

En välskriven och genomtänkt spontantansökan kan absolut uppskattas! Även om man inte har något just nu så sparar iaf vi de som är intressanta för framtiden.
Se om du på hemsidan kan hitta antingen en HR eller personalansvarig och skicka ansökan dit.

Skicka iväg bara! Större chans att få jobb på spontanansökningar än på annons, faktiskt (rätt säker på att jag läst det nånstans i alla fall :D), men det är ju rimligt, för då blir det tydligt för företaget att du vill ha jobb just DÄR och inte bara vill ha ett jobb.

Som någon skrev, en allmän adress, eller, om det är ett stort företag, till en allmän adress på rätt avdelning, och märk det med jobbansökan. :)

Jag har aldrig trott på spontanansökningar, men jobbet jag har nu är faktiskt ett sånt jag fått genom en spontanansökan. De erbjöd tjänsten 1 1/2 år efter att jag skickade. De hade uppmanat på sin hemsida att om de inte hade någon relevant tjänst var man välkommen att skicka en spontanansökan.

Jag har sett några företag som jag tycker verkar väldigt intressanta där jag gärna skulle jobba nån gång i framtiden och funderar på att anmäla mitt intresse. Men hur går man egentligen till väga när det kommer till intresseanmälan eller spontanansökningar? Till vem på företaget hör man av sig? Och vad ska man säga/skriva?

Är spontanansökningar något som (generellt) uppskattas eller hamnar det direkt i papperskorgen?

Jag har blivit erbjuden jobb ett flertal ggr när jag gjort det. Om det inte finns någon "karriär info" på hemsidan att skicka till så skicka till den allmänna info eposten.

"Jobbabsökan/intresseanmälan"
"Till den det berör"
"Hej mitt namn är......"

Jag skulle också rekommendera (som jag alltid gör i jobb trådar haha) att verkligen vässa ansökan gentemot det företag du ansöker hos, visa att du läst om dom, vet vad de gör, förstår deras mål och vad just du kan tillföra dom osv. En generisk spontanansökan är ingenting som fastnar hos mig.

En fråga, om det står "vi använder oss av xxx för att rekrytera och tar inte emot spontana sökningar"

Gäller det även vid sommarjobb? Går nämligen en relevant utbildning mot arbetsplatsen och skulle gärna höra av mig direkt. Kan man göra det utan att det blir tokigt?

Jag skulle också rekommendera (som jag alltid gör i jobb trådar haha) att verkligen vässa ansökan gentemot det företag du ansöker hos, visa att du läst om dom, vet vad de gör, förstår deras mål och vad just du kan tillföra dom osv. En generisk spontanansökan är ingenting som fastnar hos mig.

Nej det ser jag som självklart! :)

En fråga, om det står "vi använder oss av xxx för att rekrytera och tar inte emot spontana sökningar"

Gäller det även vid sommarjobb? Går nämligen en relevant utbildning mot arbetsplatsen och skulle gärna höra av mig direkt. Kan man göra det utan att det blir tokigt?
Mejla och fråga :)

Stora företag har ofta ett formulär där man kan skicka in spontanansökningar. En annan variant är att försöka hitta rätt chefs namn på hemsidan och kontakta direkt. Myndigheter kan vara lite knivigare. De måste ofta ha en tjänst ledig. Men om man kontaktar rätt chef så kan det lösa sig ändå. Har varit med om att det helt enkelt har skapats en tjänst när man har behov av en viss persons kompetens. Då har personen börjat på viakriat eller liknande och sedan fått en egen tjänst som kanske inte riktigt stämmer med den som vikariatet var. (Jag som är ingenjör hade t ex en jusrist som vikarie när jag var mammaledig, när vikariatet var slut skapades en juristtjänst)

Jag fick jobb via spontanansökan. De hade en länk på hemsidan och jag fylkde i info och skickade Cv. Två veckor senare intervju och nu anställd 9 år :)
Så iaf hos oss verkar spontanansökningar funka!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 351
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 896
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka