Sporrar inom barockridningen?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare cotton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 829
C

cotton

Jag undrar hur sporrar ses inom barockridningen. Är det få som använder det osv. Ska sporrarna vara minipluttiga eller ultralånga?

Svara på alla barockryttare för jag vill veta allt om det! :D

En "barockmänniska" berättade för mig att B. Branderup använder sina sporrar med innerskänkeln i t.ex en sluta för att hästen ska "dra ihop" inre sidan. Tydligen så "petar" man på en muskel där, som då drar ihop sig. Ungefär som om nån trycker ett finger i sidan på dig och du viker dig.

Rätta mig om jag har fel, någon.

Det är inte speciellt sporren som gör det jobbet, det gör hela innerskänkeln. Däremot kan ju en sporre förtydliga en innerskänkel som inte uppfattas ordentligt.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 472
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 130
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 013
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår