Sporre - hur ta bort ?

Krans

Trådstartare
Nu har hästens sporre vid ena framhoven blivit ganska lång. Känns som om det skulle vara läge att avlägsna, men hur? Funderar också på kastanjer. Har läst såna som pillar bort dom men blir det inte blodigt och öpppet sår ?
 
Smörj in med typ helosan, både sporrarna och kastanjerna så går det enkelt att pilla bort dom efter några dagar :)
 
Nu har hästens sporre vid ena framhoven blivit ganska lång. Känns som om det skulle vara läge att avlägsna, men hur? Funderar också på kastanjer. Har läst såna som pillar bort dom men blir det inte blodigt och öpppet sår ?
Ha på matolja så lossnar de efter några dagar, absolut det bästa om nu inte en hovslagare tar bort dem.
 
Eller låt dom vara, så lossnar de så småningom av sig själva.
Tydligen inte på alla hästar, vissa blir de otroligt långa på :nailbiting: (har sett en häst som fått skrapsår av sina egna kastanjer för att den raspade sig på benet)
Min häst tappar de så fort de blivit ett par mm, både sporrar och kastanjer. :p
 
Tydligen inte på alla hästar, vissa blir de otroligt långa på :nailbiting: (har sett en häst som fått skrapsår av sina egna kastanjer för att den raspade sig på benet)
Min häst tappar de så fort de blivit ett par mm, både sporrar och kastanjer. :p

Det bästa med fjordingar (var inte din halv sådan) är att de inte får kastanjer i så stor utsträckning. Är oftast bara hornfläcken, inget mer. Tack och lov!

Jag kan rota i sår och allt möjligt, men bryta av de där är bland det äckligaste jag vet.
Sporrar bak på kotan får mina dock ganska kraftigt. Jag ber alltid någon annan ta bort dem. USCH!
 
Det är bara att klippa av dom med en hovtång.
Avbitartång fungerar i brist på hovtång men det är lite pilligare.
Klipp en liten bit ut på sporren/kastanjen om du är rädd att skada hästen men det går att klippa riktigt nära benet utan att det är någon fara.
 
Min fick långa och alla andra brydde sig mer än jag och hästen. När jag inte orkade lyssna längre fick hovslagaren ta dem.
 
Att en tråd om detta ämne kan bli så lång ?
Sporre/kastanj är hästarnas tillbakabildade tår från när de var små djur och hade tassar . Det är väldigt fascinerande tycker jag att de ännu har kvar spår av dessa :)

Sporrar/kastanjer växer olika på olika individer - till 90% skulle jag våga påstå att det är som många erfarit utifrån kommentarerna att de sköter sig själva - kastanjerna växer inte och de som växer lite "flagar av sig själva" . Sporrarna brukar för de flesta vara lika tillbakabildade och växer inte alls på de flesta .

På individer där kastanj/sporrar faktiskt växer så är det som sagt enkelt att kapa av med en tång . be enklast hovslagaren som sagt , om man känner sig osäker på hur man klipper "klor" på djur osv . Även om det i detta fall är enklare än att klippa klor eftersom det inte finns en pulpa .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst (haflinger) får väldigt långa (HÅRDA) kastanjer på bakbenen. Och jag tycker att det är GRÄSLIGT svårt att få bort dem. Har ni...
2
Svar
39
· Visningar
2 698
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp