Sporrländ vid hoppning

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Hrdina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 409
H

Hrdina

Har inte TR framför mig och undrar om någon vet hur långa sporrar man får ha på hopptävlingar (häst)?

Sv: Sporrländ vid hoppning

Finns inget maximum, man får väl till och med tävla med rullsporrar om man så skulle vilja?

Nu har jag inte TR framför mig så kan inte återge ordagrant vad som står, men allt är tillåtet i sporrväg så länge det "ej sargar hästen"

Vertigo skrev:
Finns inget maximum, man får väl till och med tävla med rullsporrar om man så skulle vilja?
Varför skriva att man till och med får rida med rullsporrar. Det tolkar jag som att det skulle vara grymt mot hästen.
Varför skulle det vara det ?

Nej men det är ju dem "skarpaste" eller vad man ska säga och man får rida med dem med - alltså det finns inga "maximum" gränser.

Alla sporrar är nog lika "hemska" mot hästen om man rider med de på fel sätt.

Har du använt såna nån gång? Oftast är dessa behaligare för hästarna än vanliga eftersom det "rullar" undan.
Jag vet mer än en häst som accepterar rull/stjärnsporrar bättre än andra hårda långa sporrar.

Nej det har jag inte, men både stjärnsporrar och rullsporrar måste väl ändå bli skarpare än vanliga hur man än använder dem? Så himla mycket kan de väl inte rulla om man inte vinklar foten 90 * utåt?

Men som sagt, jag har aldrig ridit med några.

eller jo var ute å kollade morsans :P
Nu gav du mig faktiskt en aha upplevelse :)
Nästa gång jag har ett grinigt sto ska jag testa det!

men stjärnsporrar skulle jag nog inte våga...

Liknande trådar

Tävling Någon som vet om det kommer bli internationell hopptävling i Stockholm i sommar? Enligt ridsportförbundets hemsida ska det vara det men...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Robina
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 353
Utrustning hej! är veredus pro jump ll bakskydd tillåtna i hoppning för storhäst på 8 år, och isf i vilka klasser? behöver hjälp att tolka tr😊🙈
Svar
2
· Visningar
398
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka