Sportwashing i hästvärlden

@EZMK
Självklart ska vi inte skylla på att andra är värre.
Vägen att gå i Sverige är ju att skapa en opinion, ta det till förbundet som då får ta ställning att inte skicka ryttare under svensk flagg och se ta det med FEI.
Ridsportförbundet är ju en medlemsorganisation, även fast man inte tror det ibland :p
 
@EZMK
Självklart ska vi inte skylla på att andra är värre.
Vägen att gå i Sverige är ju att skapa en opinion, ta det till förbundet som då får ta ställning att inte skicka ryttare under svensk flagg och se ta det med FEI.
Ridsportförbundet är ju en medlemsorganisation, även fast man inte tror det ibland :p
Och idrottsutövare samt andra makthavare på hög nivå har större möjlighet i avseende att göra en stor förändring. Och det är den jag saknar, inte "vi får lägga motioner på valt möte" för det är klart jag vet att det är så medlemsorganisationer funkar i teorin. Men när pengar talar och korruption sprider sig i ett riggat spel hjälper inte det utan det krävs att någon som inte kan ignoreras sätter ljus på det och säger "Detta är oacceptabelt".
 
Och idrottsutövare samt andra makthavare på hög nivå har större möjlighet i avseende att göra en stor förändring. Och det är den jag saknar, inte "vi får lägga motioner på valt möte" för det är klart jag vet att det är så medlemsorganisationer funkar i teorin. Men när pengar talar och korruption sprider sig i ett riggat spel hjälper inte det utan det krävs att någon som inte kan ignoreras sätter ljus på det och säger "Detta är oacceptabelt".
Jag tror inte det är så lätt för ryttarna att tala öppet om detta om det är hästägarna som pressar om att åka på tävlingar där man kan vinna mer pengar. Hästägarna lär ju inte bli så glada om ryttarna säger typ ”nej jag vill inte åka dit men hästens ägare vill vinna pengar”. Vips så har de inga hästägare och är därmed borta från sporten.
 
Jag tror inte det är så lätt för ryttarna att tala öppet om detta om det är hästägarna som pressar om att åka på tävlingar där man kan vinna mer pengar. Hästägarna lär ju inte bli så glada om ryttarna säger typ ”nej jag vill inte åka dit men hästens ägare vill vinna pengar”. Vips så har de inga hästägare och är därmed borta från sporten.
Jag förstår att det inte är lätt. Men det är ju det som är själva grejen, att man är villig att offra något för att stå upp för andra. Det är ju inte som att civil olydnad eller liknande är riskfritt och easypeasy men man anser att det är värt för the cause.
 
Jag förstår att det inte är lätt. Men det är ju det som är själva grejen, att man är villig att offra något för att stå upp för andra. Det är ju inte som att civil olydnad eller liknande är riskfritt och easypeasy men man anser att det är värt för the cause.
”Offra något” som att riskera hela sin elitsatsning och bli av med jobbet?
Det är beundransvärt om folk vågar ta sådana risker, men knappast något man kan förvänta sig.

Och vem vet, ryttarna kanske har jättemycket diskussioner med hästägare osv om detta men att det inte sker öppet?
 
”Offra något” som att riskera hela sin elitsatsning och bli av med jobbet?
Det är beundransvärt om folk vågar ta sådana risker, men knappast något man kan förvänta sig.

Och vem vet, ryttarna kanske har jättemycket diskussioner med hästägare osv om detta men att det inte sker öppet?
Jag förstår ju deras utsatthet också. Och det är ju därför det är viktigt att det är giganterna som är de som vågar ta stegen mot att iallafall lyfta frågan öppet. För deras meriter och värde för sporten är svårare att klippa bort. Om vi inte kan ha en sport utan att böja på våra viktigaste principer, är den ens värd att försvara då till att börja med?

Och jag ser ju gärna att detta är något som aktivt och öppet tas upp i förbundens högsta nivå och andra berörda.
 
Jag förstår ju deras utsatthet också. Och det är ju därför det är viktigt att det är giganterna som är de som vågar ta stegen mot att iallafall lyfta frågan öppet. För deras meriter och värde för sporten är svårare att klippa bort. Om vi inte kan ha en sport utan att böja på våra viktigaste principer, är den ens värd att försvara då till att börja med?

Och jag ser ju gärna att detta är något som aktivt och öppet tas upp i förbundens högsta nivå och andra berörda.
Jag förstår nog inte vilka giganter du syftar på? Vilka ryttare har råd att ev bli av med sina hästägare? Världens bästa försvinner ju på nolltid om deras hästägare drar sig ur.

Det går ju inte att jämföra med andra sporter där utövarna dragit in sjuka pengar och egentligen kan leva gott för resten av livet även om de skulle bli av med jobbet.
 
Jag förstår nog inte vilka giganter du syftar på? Vilka ryttare har råd att ev bli av med sina hästägare? Världens bästa försvinner ju på nolltid om deras hästägare drar sig ur.

Det går ju inte att jämföra med andra sporter där utövarna dragit in sjuka pengar och egentligen kan leva gott för resten av livet även om de skulle bli av med jobbet.
Men är det rimligt att hästägare, många i fleråriga samarbeten, skulle dra sig ur komplett för att *någon* helt enkelt säger "Jag tycker det är beklämmande att vi tävlar i länder som -insert- och vi behöver se över det"?
 
Men är det rimligt att hästägare, många i fleråriga samarbeten, skulle dra sig ur komplett för att *någon* helt enkelt säger "Jag tycker det är beklämmande att vi tävlar i länder som -insert- och vi behöver se över det"?
Jag vet inte, men jag inbillar mig att det kostar multum att vara hästägare åt proffsen och ibland känns det ju mer som något slags välgörenhetsprojekt än affärside? Vinstpengar kan nog ha ganska stor tyngd då.

Tror ingen vill uttala sig negativt om tävlingar som de själva sen åker på.
 
Jag vet inte, men jag inbillar mig att det kostar multum att vara hästägare åt proffsen och ibland känns det ju mer som något slags välgörenhetsprojekt än affärside? Vinstpengar kan nog ha ganska stor tyngd då.

Tror ingen vill uttala sig negativt om tävlingar som de själva sen åker på.
Just att tala kritiskt om tävlingsplaceringar som man är "tvingad" till är ju en bra start faktiskt. I andra sporter gör ju utövare det och tar sedan straffet för det (exempelvis bend the knee, pride-klädsel).
 
Jag förstår nog inte vilka giganter du syftar på? Vilka ryttare har råd att ev bli av med sina hästägare? Världens bästa försvinner ju på nolltid om deras hästägare drar sig ur.

Det går ju inte att jämföra med andra sporter där utövarna dragit in sjuka pengar och egentligen kan leva gott för resten av livet även om de skulle bli av med jobbet.

Prispengarna är så höga för PR-värdet av att ridsporten (etc) stödjer de här regimerna är så högt. Normaliserar dem. Och det är det man gör när man tar deras pengar och syns på deras tour. Lockar publik till deras arenor. De delar inte ut pengar grattis.

Men visst - det är jättesynd om de ryttare som tvingas åka dit. Stackare som annars tvingas cykla för fodora eller jobba inom hemtjänsten. Kanske svälter de ihjäl! Både ryttare och hästägare klarar sannolikt livhanken utan de här pengarna. Det är ett val de gör. Jag hoppas att jag i deras ställe hade haft ryggrad att välja annorlunda.
 
Att någon inom ridsporten kan tänka sig att åka till Dubai och skaka hand med Sheikh Mohammed Bin Rashid Al-Maktoum efter vad som hände Haya är märkligt. Eller hänger det ihop med hästsportens underliga kvinnosyn?
 
Att någon inom ridsporten kan tänka sig att åka till Dubai och skaka hand med Sheikh Mohammed Bin Rashid Al-Maktoum efter vad som hände Haya är märkligt. Eller hänger det ihop med hästsportens underliga kvinnosyn?
Ja, det hade jag faktiskt glömt bort. Att han var rejält elak mot familjen. Och hon som själv varit så engagerad inom FEI och borde ha många vänner där, kan man tycka?
Men även FEIs hantering av distansen där borta har väl varit.. lite mesig? De straffades dock ett tag, och nu har jag inte hört något på länge.. Tog inte svenska ryttare ställning och sa att de inte vill åka dit och tävla?
 
Ja, det hade jag faktiskt glömt bort. Att han var rejält elak mot familjen. Och hon som själv varit så engagerad inom FEI och borde ha många vänner där, kan man tycka?
Men även FEIs hantering av distansen där borta har väl varit.. lite mesig? De straffades dock ett tag, och nu har jag inte hört något på länge.. Tog inte svenska ryttare ställning och sa att de inte vill åka dit och tävla?
Om inte annat borde väl historien med Haya visa att ingen går säker i privatägda länder. Hon har ju egna pengar, egna kontakter och en bakgrund i Jordaniens kungahus.

Att åka till Dubai och frottera i vissa kretsar borde väl vara som att festa med HA. Säkert trevligt, men något som sker helt på värdarnas villkor
 
Kollade lite i FEIs kalender vilka tävlingar som ska gå i år.
Det är Doha i Februari för dressyr, den vet jag att svenska ryttare blir inbjudna till och får ALLT betalt. Flyget för hästen, boende, mat och sen prispengar.

Sen såg jag att GCL kommer köra en omgång i Mars och DET är ju verkligen något som GCL själva valt. Och det är ju äckligt. De har väl pengar så det räcker? Intresset för ridsport i dessa länder är ju lågt så de kan ju inte säga att det är för publiken skull.

Samtidigt finns det ju ryttare som bor i dessa länder och de behöver ju kunna få kvala till världscupfinaler, OS, VM osv
Där är det ju viktigt att FEI står bakom pga djurskydd och att regler ska följas.
Vi i västvärlden kan ju inte säga att ingen får utöva vår sport om de inte är exakt som oss.

Summasumarum:
Kvaltävlingar och vanliga tävlingar måste de få ha.
Ska GCL, Mästerskap eller Världscupfinaler läggas där och "tvinga" ryttare att delta. NEJ
 
Hva med en sosiale medier kampanje?
Sette sammen en aksjons gruppe som har tilgjengelig linker til forskjellige historier om brudd på menneskerettigheter (fra sikre kilder) som hver gang en rytter, en organisasjon eller en hest tidning omtaler tavling i disse landene, så fyller de kommentar feltene med linkene? De kan også ha en sosial medie side man kan følge, hvor de varsler følgere så de kan kommentere på de samme tingene.

Kan det hjelpe å sette søkelys, få folk til å tenke, og kanskje ikke gjøre det så lystbetont å dra dit å konkurrere?
 
Jag har varit i UAE (Dubai, Abu Dhabi och Sharjah under samma ”tour”) och tävlat med hästar.

På en helg hoppade den ena hästen in runt miljonen. Motsvarande klasser (155-160 cm) i Sverige hade på sin höjd betalt ut 50 000:- och i Europa kanske 150 000 med lite tur.

Men det var också publiciteten. När vi kom 4a i GPn skrevs artiklar på alla nyhetssidor - även Aftonbladet och Expressen (samt lokaltidningen). När vi placerar oss topp 3 i GP i Europa på 3* - 4* tävlingar har det på sin höjd resulterat i en notis pga inte en HM-ryttare.

Samma sak när vi var i Nordafrika på tävling - prispengar x3 (minst) och väldigt mycket publicitet.

Men sen gör jag också stor skillnad på de tävlingar vi var på i berörda länder, mot att det organiseras GCT och mästerskap.
 
Vi kan väl inte ha missat det. Alla dessa tävlingar och uppvisningar i länder där hästvälfärd, feminism, mänskliga rättigheter och frihet är främmande koncept. Vi har en drös svenskar som till synes utan några samvetskval åker långväga för att delta och där alla SoMe-inlägg lika gärna kunde taggas som "Ad from UAE". Jag blev faktiskt helt paff när en känd profil ogenerat promotar landet och när en följare påpekade det negativa i att lyfta fram en sådan förtryckande regim, då fick följaren minsann i en avhyvling höra att han (vit, rik, västerländsk) aldrig stött på något sådant. Kommentaren togs sedan bort, passande då spridning av en negativ bild av landet är förbjudet.

Vad kan vi göra? Vad borde vi göra? Jag tycker att ridsporten är borderline sämre än F1, som då är sponsrad av exempelvis oljemagnater men iallafall har individuella insatser (se Hamilton eller Vettel med Pride, BLM, klimataktioner etc). Jag saknar de svåra frågorna från media och följare samt det enskilda ansvaret som jag faktiskt tycker att utövarna har. Är det bara jag som tycker såhär? Jag får en sådan avsmak över ryggradslösheten när det inte verkar finnas *någon* som har principer i eliten.
Media vågar ju inte ens ta upp djurrättsaktivisterna som varit i Mechelen, Amsterdam och nu senast Bordeaux. Så ridsporten som helhet är rätt ryggradslös.

Sedan vad gäller att välja t.ex Doha före Göteborg säger jag som jag tidigare sagt att det egna nationella förbundet borde sätta ner foten och låta ryttarna välja landslagsuppdrag och internationella tävlingar på hemmaplan eller pengarna. Det behöver faktiskt inte vara mycket svårare än så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp