Språkfråga

fejko

Trådstartare
Jag pratar ganska bra franska då jag bott i ett franskspråkigt land. Funderar på att lära mig italienska men är rädd att jag sabbar franskan då. Någon som har erfarenhet av detta?

All forskning säger att ”språk stödjer språk”. Du har ju snarare hjälp av franskan när du ska lära dig italienska då de är så besläktade.

Språk måste däremot underhållas, så du ”sabbar” säkert mer franska genom att inte prata det alls (som nu) än av att lära dig italienska.

Min sambo har gjort precis det du pratar om - han har läst franska på universitetet och sedan bott i Frankrike - och lärt sig italienska här hemma. Inga problem! (Att han därefter lärt sig hyfsad spanska och en hel del arabiska (!) och nu pluggar tyska hör kanske inte hit men det går det med...)

Absolut att man lär sig snabbare men jag tror ändå det finns en risk att man börjar blanda ihop två närbesläktade språk. När jobbade mycket med danskar började jag prata någon slags dansksvenska :crazy: Böjde ord på danska utan att jag tänkte på det själv tex beskrivelse istf för beskrivning.

Absolut att man lär sig snabbare men jag tror ändå det finns en risk att man börjar blanda ihop två närbesläktade språk. När jobbade mycket med danskar började jag prata någon slags dansksvenska :crazy: Böjde ord på danska utan att jag tänkte på det själv tex beskrivelse istf för beskrivning.
Fast franska och italienska är inte så nära att det borde vara någon risk att sammanblanda.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 526
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 471
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka