Språkfundering

Sv: Språkfundering

Mja eller så kan man lyssna på P1-programmet "Språket". Dom har ganska vettiga svar på tal när folk ringer in och ragear (åh nej, ett svengelskt ord!) på i deras tycke hemska slangord, anglicismer, stavfel med mera.

Jag tycker verkligen, personligen, att det är roligt med nya ord, nya sätt att stava saker på och nya sätt att använda orden på. Jag tycker att det berikar.

Fast tänk ett varv till. Svengelskan är nyord, somliga läggs även till i svenska akademins ordlista - de berikar. Slang är närbesläktat och ingår i samma division. Ett stavfel är dock ett stavfel är ett stavfel är ett stavfel.
Att förvränga ord och ersätta dess betydelse är inte berikning, det är urholkning, och talspråk är något som lämpar sig bäst verbalt och inte i skrift. Ord, eller språkhantering som imon skulle obetänkt kunna passera som nyord, innovativa klurigheter, förenkling eller uteckling - jag är tyvärr av den tron att väldigt många som använder detta ord på fullaste allvar tror att det är exakt så det hörseluppfattade 'i morrn' som faktiskt skrivs ut som imon. Jag tror det är ren och skär okunnighet, men också helt enkelt avsaknad av respekt för språket.

Exakt. Ett stavfel är ett stavfel. Förskjutningar i språket handlar väl mest om ords betydelser eller om grammatik? Det är där man ska akta sig för att hänvisa till vad man lärde sig i skolan, språket är ju föränderligt.

Jag tycker verkligen, personligen, att det är roligt med nya ord, nya sätt att stava saker på och nya sätt att använda orden på. Jag tycker att det berikar.

Fast jag vet inte. "Nya sätt att stava saker på" känns i många fall för mig som att stava något Berit och uttala det Ulf. För att dra saken till sin spets då.

KL

Jag tror att mycket av detta som sker med språket har att göra med att det är en mycket större andel människor som skriver nu än förr och kommunicerar skriftligt än vad som gjordes för bara 20 år sen. I kombination med att det läses för lite så utarmas språket just för att det ska skrivas snabbt, men hur det sen är skrivet är lite mer skitsamma. Jag tycker att på forum eller på fejjan så spelar det inte jättstor roll, men när det är mera skriva för skrivandets skull som bloggar till exempel då tycker jag att det blir riktigt irriterande med det fula sms-aktiga språket.

Så har vi då också särskrivningarna.

Särskrivningarna har jag inte så ont av som många andra har. Jag ser dem mer som ett skrivproblem - den som skrev isär gjorde fel. Och det kan jag inte störa mig på, lika lite som jag stör mig på stavfel om vederbörande tror att hen skrivit rätt.

Med det sagt: senaste halvåret har jag sett hela tre bokomslag, från de största förlagen, med särskrivna titlar. DET är helt oförlåtligt.

Det verkliga hotet mot språket är inte fjortonåringar som skriver imon. Det är forskare och experter inom områden där engelska riskerar att ta över som arbetsspråk. Om det inte längre går att prata svenska inom ett visst område på alla nivåer, för att det exempelvis inte finns facktermer, är det läge att förfasa sig.

Jag håller väldigt mycket med åsikterna i den här tråden, MEN jag har svårt att se någon språklig samhällsnytta i att t.ex halta ett spetsforskningsprojekt i väntan på att svenska ord får bildas i den takt sådant nu tar, dokumenteras av språkvetare och till slut godkännas av språkforskare, så att forskningen kan fortsätta där man nu pausade den, nu med korrekt talad svenska, på svensk mark och i enlighet med Svenska Akademiens alltid lika högtstående intentioner.

Sannolikt hade den forskningen, långt innan den första språkvetaren fyllt sin första A4-blankett, flyttats till någon språklig frizon på ett ambasadsområde, till den internationella zonen på någon flygplats - eller helt sonika till ett språkparadis, exempelvis på Caymanöarna.

Imon har jag lyckligtvis sluppit utsättas för men jag håller med någon annan här som skrev just att även vi som varit stavningssäkra i hela våra liv (förutom att jag vid sex års ålder trodde att slalom stavades Salomon) till slut faktiskt blir osäkra för att vi ser så mycket felstavningar.

Häromdagen råkade jag skriva förskyld till min medryttare i stallboken och jag undrar fortfarande vad hon hade trott om jag inte hade korrigerat...
Att jag var extra påklädd kanske?:crazy:

Kl

Tack! Har inte förstått vad det betyder.
Det enda jag avskyr mer torde vara URS.

Kanske slaget av "klydda" .

Fast för 20 år sen var det väl precis lika hemskt att skriva imorrn?

För 20 år sedan var vi inne i året 1993. Då ungefär, kanske året efter kopplade jag upp mig på internet via algonet. För 20 år sedan är liksom ingen förhistorisk tid. Jag är ganska övertygad om att 'i morrn' var accepterat då, som slarvig förkortning av ordföljden 'i morgon'. Det är liksom inte så att man har förenklat ett ord, man bryter ner en ordföljd till ett infantilt formulerat ord som inte ens är självklart i sin betydelse för många.

Jag skulle ursäkta en kalmarit för "imon" eftersom jag själv ofta skriver "imöra" i mindre seriösa sammanhang, det är nämligen så vi säger där jag kommer ifrån. Fast det tar mig en stund att fatta vad imon betyder, första tanken är att det är en ihopskrivning av i mon alltså typ skogen :p

jag har EN (1) kompis som skriver så, och hon är från Karlskrona och hon uttalar det faktiskt så.

Jag är med från Karlskrona och både skriver (chat,sms) och säger det så, vet ju såklart att det inte stavas så men oftast när jag skriver fort så blir många ord förkortade...allra värst blir det när jag skriver på engelska:o

NEJ. Det är inte det som är tanken. Det är en vanlig föreställning om språkvård i allmänhet, att språkvårdare ska "godkänna" ord. Det funkar inte så.

Däremot måste svenskan finnas med på alla nivåer, från grund- till spetsforskning till populärvetenskap. Då behövs det ingen pausning av projekt för terminologiarbete.

Det är en demokratifråga.

Med det sagt: senaste halvåret har jag sett hela tre bokomslag, från de största förlagen, med särskrivna titlar. DET är helt oförlåtligt.

Jag håller med om det, men det är ju på en helt annan nivå än "imon" i forum- eller chattext. När "imon" hamnar på ett bokomslag (oavsiktligt) lovar jag att förfasa mig.

Jag håller med om det, men det är ju på en helt annan nivå än "imon" i forum- eller chattext. När "imon" hamnar på ett bokomslag (oavsiktligt) lovar jag att förfasa mig.

Håller med helt!
Förfasar mig varje dag över felstavningar och särskrivningar i lokaltidningen, likaså över dåliga översättningar i böcker. Hatar sånt.

Men internetforum, bloggar, facebook, twitterfeeds etc... Helt annat sak.

Och jag tycker faktiskt att skrivandet på nätet har blivit bättre senaste två åren, nästan alla klarar av att skriva läsliga meningar. Och då är infantila förkortningar inga problem (för mig) att tolerera, bara det finns punkter mellan meningar och en hyfsat vettig meningsuppbyggnad.

Fast det finns ju vissa som fortfarande skriver helt hysteriskt obegripligt. Hade gärna velat veta hur de människorna pratar, om det är lika svårt att förstå... Men det är ju väldigt, väldigt få. 99% (helt subjektiv uppskattning) skriver nuförtiden snyggt och lättbegripligt, om än med en del förkortningar ;).

Blir ni lika arga om någon skriver "lol" i en forumtext? Eller "brb" när ni facebookchattar med dom?

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 637
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka