Språkfundering

Sv: Språkfundering

Förbannat less, inte förbannad - och tja...kan du inte tolka det som annat än arg så förstår jag att vi inte förstår varandra...:meh:

Istället för att skriva 'imon' kan man förslagsvis skriva 'i morgon'. Hur svårt kan det vara liksom? Måste man förkorta allt? Är man ursäktad precis allt bara för att man skriver på telefon? Det finns ett lika utrustat tangentbord på mobilen som på vilken dator som helst.

I sammanhang där inget viktigt är på spel (alltså på internetforum jämfört med i en jobbansökan), varför skriva 7 tecken när man kan skriva 4? Om du inte förstår det så förstår jag varför vi inte förstår varandra ;).

Istället för att skriva 'i morgon' kan man förslagsvis skriva 'imon'. Hur svårt kan det vara liksom?

;)

Grunden för relationer är kommunikation. Och kommunikation är en avsändare och en mottagare och det handlar om viljan att göra sig förstådd. Värnar vi inte om vårt språk och vår förmåga att kunna kommunicera, så kommer det följder av det. Tar ni det ansvaret?

Imon har jag lyckligtvis sluppit utsättas för men jag håller med någon annan här som skrev just att även vi som varit stavningssäkra i hela våra liv (förutom att jag vid sex års ålder trodde att slalom stavades Salomon) till slut faktiskt blir osäkra för att vi ser så mycket felstavningar.

Exakt så! Ser man ett ord felstavat tillräckligt många gånger riskerar det ta plats i ens ryggmärg. Som exemplet överrens som jag tog förut. Spridningen av det tror jag beror på att många sett det tillräckligt många gånger för att omedvetet ha präntat in det.

En gång skrev jag diskution här på buke. Trots att jag förmodligen kunnat stava till diskussion sedan jag gick i första klass.

Kl

Tack! Har inte förstått vad det betyder.
Det enda jag avskyr mer torde vara URS.

Ja, urs är gräsligt. Fast det har jag alltid tolkat som en ren felstavning och jag har överseende med oförmåga att stava, det är inte så lätt för alla. Det slarviga internetspråket tror jag dessutom ökar problemen för den som redan har svårt att stava.

Fast för 20 år sen var det väl precis lika hemskt att skriva imorrn?

Jag vet mig inte ha sett imorrn. Det var väl samma felstavning då som det är idag? Dock har jag lättare att förstå den felstavningen eftersom imorrn är ett vanligt uttal av imorgon. Imon är däremot inget uttal alls (jag köper inte att blekingska skulle ligga bakom, då skulle det snarare skrivas imåån...)

Jag håller med om det, men det är ju på en helt annan nivå än "imon" i forum- eller chattext. När "imon" hamnar på ett bokomslag (oavsiktligt) lovar jag att förfasa mig.

Just där var det särskrivningar vi pratade om, inte imon.

Ja, urs är gräsligt. Fast det har jag alltid tolkat som en ren felstavning och jag har överseende med oförmåga att stava, det är inte så lätt för alla. Det slarviga internetspråket tror jag dessutom ökar problemen för den som redan har svårt att stava.

Heh, jag skrev urs ibland när jag var yngre för att jag tycker att det är en skön stavning av det. Svenskan har så många roliga ljud som uppstår med så många olika stavningar, tyckte att det var helskoj att urs faktiskt låter likadant som usch och ush.

Och återigen, färre antal bokstäver ;). That's internet for you :D.

Förbannad tolkar jag som arg.

Och jag är med i debatten för att jag tycker att det är förbluffande och inte så lite underhållande att någon kan bli så upprörd över att en del människor, på internet, väljer att använda förkortningar :nailbiting:.

Lol och imon är exakt samma sak för mig. En förkortning. Vad ska man annars skriva, imn? Imrgn? Imon tycker jag är en bra lösning. Logiskt. Och att den här typen av förkortningar blir vanligare är ju inte så konstigt, eftersom allt fler mobilsurfar och det är jobbigare att skriva på mobben än på ett riktigt tangentbord.

Det går alldeles utmärkt att skriva på mobilen utan bebisspråk, jag gör det hela tiden.

Och att det skulle vara ett behov att förkorta för att spara tid köper jag inte. I exemplen jag tog ovan:

Citat:

nu ere sova som gäller- fullt ös medvetslös igen på jobbet imon bitti

Vi ska dit imon,

ska ju tävla med hästen imon

ska prova o fota hästen med det imon.

Imon blir Gabriel 1 månad!

jag hoppas inte hon spinner vidare på det imon

Ska in till Femman imon

Har min unge med mig imon

när vi var klara ropade till ägaren "vi kommer tillbaka imon igen"

Så förhoppningsvis är de inte fullt imon

- varför är det så viktigt att spara tre bokstäver i var och en av de meningarna?

Jag tror snarare att en av de viktigaste funktionerna om man använder ord som imon är att det skapar gemenskap. Dvs, man vill visa att hör till, att man är en häftig typ som minsann hänger med i nätjargongen. Förkortningar av längre uttryck, som hänger med från sms eller snabbt chattande - t ex lol - det har jag större förståelse för. Men imon istället för imorgon - larvigt.

(Vad gäller t ex lol så var ju standarden i början *lol* - just för att markera en känsla istället för uttryckta ord. Men numera verkar asteriskerna ha försvunnit och lol i löpande text ser bara dumt i mina ögon: "jag trodde verkligen inte på det lol men han påstod att det var så lol och...". Ser ut som okontrollerat lallande som bara stör läsningen.)

Precis, det är det jag menar med att ta ansvar. Både för de som kan, eller de som inte kan. Det måste vara helförvirrat att vara barn i det stadiet där man lär sig läsa och skriva.

Och nu kommer jag inte ihåg ditt exempel som du la fram tidigare som jag tycker var bra där om någon tycker att det är jätteskoj att säga volvo om en saab, så gör det inte saaben till att vara en volvo. Där ligger vårt ansvar att det blir rätt.

Jag uppskattar att man kan uttrycka sig väl i sammanhang där det krävs. Men nuförtiden så kollar man på film samtidigt som man chattar samtidigt som man svarar på mess. Den tekniska utrustning vi har gör att allt går fortare och rationaliseras; språkets användning anpassas för att bli lättare och snabbare. Sekunders väntan framför datorn är för länge. Vi kan svara på mess medan vi kör bil, rider, lagar mat etc. Vi behöver inte sitta med ett tangentbord framför oss.

Förkortningar och smilisar gör livet lättare - och roligare. Vill man göra sig förstådd, så lär man sig det nya sättet att uttrycka sig.

Bevara språket tycker jag man ska försöka göra i böcker, tidningar etc. I forum, på chattar etc? Äh.

Latinet delades en gång upp i överklassens klassiska latin och folkets vulgärlatin. Det klassiska dog ut och vulgärlatinet utvecklades vidare till olika språk. Organiskt och naturligt. Överklassen gick då över till grekiska. Precis som det alltid kommer finnas en "elit" - om bönderna invaderar golfbanan går man över till polo. ;)

Även här har du missuppfattat något grundläggande. Vi får massor nyord hela tiden, de registreras och förs upp på språkrådets webbplats http://www.sprakradet.se/nyord, men det innebär inte att alla ord förs in i svenska akademins ordlista. Det är bara vissa nyord som hamnar där.
Vi får årligen massor av nya ord - här är några språkrådet tog upp bara 2012 - hackaton (som du borde känna till), converesjukan, hubot, petabyte, touchvantar, zlatanisera, queerpolska, överklassafari...bara några exempel.
Och det produceras ju dessutom hur många ord som helst av människor som har som jobb att producera ord, till exempel svenska motsvarigheter till engelska ord, bland annat av de som arbetar på TNC. Läste nyligen en artikel om airbag som heter krockkudde på svenska (och som spridit sig till en del andra språk). Just det exemplet var det en journalist som kom med men det blev den av TNC rekommenderade termen.

För att svara på TS har jag bara sett imon skrivas av en kollega som kommer från Boråstrakten och jag tycker att det ser urlöjligt ut men förstår ju vad hon menar. Jag tror faktiskt att jag aldrig har sett det skrivas någon annanstans än i hennes sms, mejl och Facebookstatusar.

Precis, det är det jag menar med att ta ansvar. Både för de som kan, eller de som inte kan. Det måste vara helförvirrat att vara barn i det stadiet där man lär sig läsa och skriva.

Ja, att spridningen av felstavningar/felskrivningar/missuppfattade uttryck på nätet på sikt inte skulle påverka folks skrivförmåga låter naivt att tro. "Dra alla över en kant" hade jag aldrig någonsin hört någon säga innan det exploderade på internet. Självklart sprider det sig och numera hör jag också folk säga det.

Ett vårdat språk är en kompetens att slå vakt om. Och jag är glad över hur bra många skriver t ex här på buke. När jag började hänga på nätet var jag förvånad, jag trodde inte att folk i gemen skrev så bra som jag såg att de faktiskt gjorde.

Men att skriva slarvigt fjortisspråk är respektlöst mot läsaren. Varför ska jag lägga tid på att läsa den som inte lagt ner tid på att skriva? Det finns faktiskt ett par stycken här som jag har på ignore för att de skriver så förbannat slarvigt (nej, de är inte dyslektiker, då hade de inte klarat fjortisspråket heller).

Vi kan svara på mess medan vi kör bil,

Överflödig kommentar kanske, men det är såna som du som ger såna som mig dålig sömn och ett ganska kladdigt vårdarbete.
Jag ska nu hoppa in i min bil, och jag lovar - så dum är jag inte att jag svarar på mess medan jag kör.

Bevara språket tycker jag man ska försöka göra i böcker, tidningar etc. I forum, på chattar etc? Äh.

Latinet delades en gång upp i överklassens klassiska latin och folkets vulgärlatin. Det klassiska dog ut och vulgärlatinet utvecklades vidare till olika språk. Organiskt och naturligt.

Så vad är poängen - att chattspråket organiskt och naturligt blir folkets språk medan normal svenska dör ut?;)

Det du säger om en elit - så funderar jag också. Språk kan faktiskt tjäna till att överbrygga klassklyftor lite grand. Den som har ett bra språk kan göra sig gällande även om hen inte har bildning, utbildning osv.

Jag vet mig inte ha sett imorrn.
Jag skriver "imorrn" mest hela tiden, i SMS och snabbare chattar. Kan hända att det ramlar in ett sånt i ett inlägg på Buke också, lite beroende på hur trött och noga jag är. Skulle någon titta på det och få ont i ögonen får det väl vara så, känner jag. Eller borde jag ta något sorts ansvar för att det svenska språket inte ska förfalla genom att i varenda post på Buke vara noga med att jag skriver korrekt? För det orkar jag nog inte med tror jag...

Om nån läser en post av mig där jag skrivit "Imorrn ska jag..." och tänker "oj, den där niphredil är nog himla obildad" så må det väl vara hänt kan jag tycka.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 637
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka