Sprenger stigbyglar

linzan

Trådstartare
Ni som rider med dessa och har testat både den "äldre" modellen och bow balance, hur pass stor är skillnaden och vilka känns bäst?

Sv: Sprenger stigbyglar

Låter bra det, mkt pengar men det kan det ju absolut vara värt då. Tack för svaren

Jag har den äldre modellen på dressyrsadeln. Perfekta. Till hoppsadeln har jag de nyare Bow Balance - de är suveräna vid hoppning med den större stabilare fotplattan. Tyckte dock att de blir lite stora och klumpiga för dressyrsadeln, speciellt om den blå plattans blir synlig :) Man är väl fåfäng :)

Ska användas till en sprallig unghäst så den stabila passar nog bra :p

Den enda nackdelen med den stigbygeln tycker jag är att det är lättare att fastna i den om man har klumpiga skor för den är lite låg jämfört med vad jag ärvan vid (Kwick-out) Vanliga jodpurs är inga problem, men kängor med snörning händer det lätt för mig att "flärpen" hakar upp sig lite om man har foten för långt in i stigbygeln. Inte att man verkligen fastnar och har svårt att komma loss, men ifall det händer en olycka fastnar man ju lättare i den än med Kwick-out. Så har du en häst som är väldigt sprallig och det finns en risk att du ramlar av - satsa på Kwick-out... Men har du problem med knän osv, satsa på Bow Balance.

Jo det var egentligen första valet men igår fick jag min dom av neurologen, någon slags reumatism så tyvärr gick dom säkraste bort. Men det var bra att du inflikade det, för det är även dax att köpa nya skor snart. Tack!

Har iofs bara ridit med BB, men absolut värd pengarna!
Har aldrig haft ont nånstans sen jag började med dom :D

Ja, det är de. För mig är det perfekt. Den normala vridningen som blir vid stigbygel-stigläder känns emellanåt rätt mkt på mig med uttänjt ledband i fotleden.

Det kan jag föstå. Jag brukar dock ha det motsatta problemet - att stigbygeln lätt vrider sig lite för mkt. Jag är väldigt rädd för att få in foten för mkt, spec i terrängläder. Fast jag hade gillat den bredare fotplattan :)

Jag känner ingen skillnad. Har den gamla modellen men även ridit med de nya. Kan dock tänka mig att de nya är "säkrare" eftersom de är lite svängda. Alltdå lättare att komma ut med foten om man åker av.

Man får väldigt bra grepp på fotplattan, så har du bra skor (med mönster på sulan) så borde du inte glida in för långt med foten. Det enda jag saknar på dessa stigbyglar är att jag hade önskat att de var lite säkrare, men annars är de helt outstanding på alla sätt och vis! Värda varenda krona.

Ok, jag menade väl inte glida direkt. Men om man tappar kontakten med stigbygeln vill jag att den vinklar in sig mot hästen sida, inte utåt så att foten riskerar att hamna längre in/få utsidan av stigbygeln längre in. Främst med smala, smidiga stigläder (typ prestiges är ju både tunna o smala) det lätt händer med "vanliga" stigbyglar. Håller med om säkerhetsaspekten dock, men de är så förbaskat sköna (de gamla jag syftar på) så jag är dum nog att ha dem i alla lägen ändå :o

Jag har precis beställt ett par bow balance (ska få dom i julklapp:p) och hoppas dom är bra:) Jag har en kopia från mark todd men har problem med knäna och dom här ska ju vara bra till det. Har dock hittat en sida där dom dessutom var lite billigare för i ridsportbutiken här hemma skulle dom ha 1995:- :confused: så då blev det till att beställa! en till fördel med dom är väl att dom ska vara lättare att fånga om man tappar stigbyglarna? Dock är det inget jag behöver bekymra mig för då jag typ tappar dom 1 gång om året.

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: Angel
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 169
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023